De FTDI (zoals de DeLock) zullen meestal wel werken, maar een garantie is er nooit (hangt ook van de software af en wat die uitvreet)

Ik gebruik nu een CH340, ook geen problemen mee. Ik heb ook een paar Prolific adapters, en die werken ook goed. Gebruik die dingen al jaren.

Maar ik ga ook eens naar een adapter kijken met een FTDI chip, kijken of dat nog anders is en misschien nog beter.

Op 6 april 2021 12:06:22 schreef Sine:
[...]

De ratten van FTDI krijgen van mij na hun 'driver gate' geen halve cent meer.

Mijn favoriete converter is de silabs CP2102, die vreet alles wat ik er mee wil uitvoeren zonder mekkeren.

Sure maakte daar ooit een mooie module voor die helaas niet meer verkrijgbaar is, 3v3 5V en RS232

[bijlage]

Die heb ik ook. Kopen? ;)

Maar ik ga ook eens naar een adapter kijken met een FTDI chip, kijken of dat nog anders is en misschien nog beter.

Als 't werkt dan werkt het... ;) (beter als goed kan niet...)
De FTDI doet het meestal beter in kritische toepassingen waar software bijv. bit-banging doet op de RS232 handshake lijnen.
(daar wordt meestal een directe response verwacht zonder veel latency)

Op 6 april 2021 13:17:25 schreef Arco:...hangt ook van de software af...

En de hardware. Op de ene laptop kan het prima werken, op de andere niet, ondanks identiek OS en overige software en drivers. Da's de pest: er is geen pijl op te trekken.

Op 6 april 2021 14:10:06 schreef Arco:
Als 't werkt dan werkt het... ;) (beter als goed kan niet...)
De FTDI doet het meestal beter in kritische toepassingen waar software bijv. bit-banging doet op de RS232 handshake lijnen.
(daar wordt meestal een directe response verwacht zonder veel latency)

Nu heb ik toch ook een vreemd verschijnsel. Zoals ik al zei gebruik ik nu een USB/RS232 converter met een CH340 chip. Als ik nu de waarde 249 of 250 verzend zitten daar op verschillende plekken nullen tussen, de waardes tussen 0 en 248 gaan allemaal goed en tussen 251 en 255 gaan ook goed. Dat is toch vreemd of niet?

Ik heb het ook met verschillende baud rates geprobeerd, maar daar is geen verschil.

@Arco,
Zou jij een willen kijken (met Hterm) of je dat met de FTDI - FT232RL ook hebt, of dat het daarmee wel goed gaat?

Bij voorbaat dank.

Op 6 april 2021 12:06:22 schreef Sine:
[...]

De ratten van FTDI krijgen van mij na hun 'driver gate' geen halve cent meer.

[...]

Wie netjes officiële IC's gebruikte heeft er nooit last van gehad. Niet abnormaal toch dat het bedrijf de kosten van software development in zijn product verrekend. Niet netjes dat een ander bedrijf dan goedkoper zaken kan verkopen omdat ze met een deel van jou werk gaan lopen. Zweetdieven noemen ze die praktijken bij ons. Gebruikten bedrijven fake chips, dan zijn zij de enige verantwoordelijken voor de gevolgen van hun handelen.

Met FTDI tot op heden geen problemen gehad, wat van Prolific zeker niet gezegd kan worden. 40% kans dat het werkt.

Met CH34X nog geen problemen gehad. Maar de producten die ik daarmee heb werden geleverd met de chip on board. Het zou pas erg zijn als die combinatie niet zou doen wat het moet doen.

Wie is er nog zeker dat een 'RS232' in een PC een echte RS232 is en geen USB=>RS232?

Hier ook geen problemen met CH340. Driver zit tegenwoordig standaard overal in. Werkt als een speer.

Minpuntje is wel dat die chips geen USB serialnr hebben. Daardoor krijgen ze in windows een Comport toegewezen die afhangt van de USB connector die je gebruikt. Dat kan lastig zijn als je meerdere CH340's koppelt. Dan moet je telkens gaan zoeken welke Comport je moet gebruiken.

De FTDI heeft wel een USB SerialNr en daardoor telkens dezelfde Comport, onafhankelijk van de USB connector.

Op 18 april 2021 18:41:51 schreef deKees:
Hier ook geen problemen met CH340. Driver zit tegenwoordig standaard overal in. Werkt als een speer.

Heb je dat getest met Hterm? Dus als je 249 uit stuurt staan er geen nullen tussen?

Nee, HTerm heb ik niet.

Maar ik geloof er niks van dat het aan de chip ligt. Die gaat echt geen nullen tussenvoegen.

Waar zou het dan aan moeten liggen, op twee andere PC's gebeurt precies het zelfde.

Als ik het test met een originele com poort klopt het wel.
Heb je het plaatje gezien, daar staan toch echt nullen tussen.

@Lambiek, heb je ook een FTDI om mee te testen ?

Op 18 april 2021 20:40:15 schreef Shiptronic:
@Lambiek, heb je ook een FTDI om mee te testen ?

Nee helaas niet.

Op 18 april 2021 18:22:05 schreef buckfast_beekeeper:
Wie is er nog zeker dat een 'RS232' in een PC een echte RS232 is en geen USB=>RS232?

Testen? Er zijn toepassingen die gewoon vrijwel nooit goed werken met USB->RS232.
Ik zit zelf nog met één toepassing die een fatsoenlijke RS232 nodig heeft en op m'n HP werkt het. De enige oplossing die ik voor deze toepassing heb zonder RS232 is een directe ethernet->tty of USB->tty omzetter.

Je kunt dat testen door bijv. de RTS lijn te togglen.
Als je dan met de scoop kijkt zal dat op een echte RS232 een nette blokgolf met gelijke intervallen opleveren, bij USB (door latency) niet.

Op 19 april 2021 09:49:43 schreef GJ_:
[...]Testen? Er zijn toepassingen die gewoon vrijwel nooit goed werken met USB->RS232.
Ik zit zelf nog met één toepassing die een fatsoenlijke RS232 nodig heeft

Dat is (gelukkig) ook een dingetje, de oude hardware met vreemde 232 implementaties begint langzaam uit te sterven.

Op 19 april 2021 10:31:01 schreef Sine:
Dat is (gelukkig) ook een dingetje, de oude hardware met vreemde 232 implementaties begint langzaam uit te sterven.

Voorlopig blijft een extra bron van inkomsten want de deskundigen sterven ook uit :-) Alleen de hardware is niet kapot te krijgen.

Bestaat er een applicatie waarmee ik - zonder een specifiek randapparaat te hebben - testen kan doen op compatibiliteit?

* joopv heeft nog een HP Elitebook 8570p met serial poort in een laatje liggen.

[Bericht gewijzigd door joopv op (25%)]

Op 19 april 2021 09:59:37 schreef Arco:
...................

Arco wil je eens proberen met een FTDI USB/RS232 converter en Hterm of de waarde 249 en 250 goed verzonden worden?

Ik had het al een keer gevraagd, maar denk dat je het gemist hebt. :)

Met een CH340 krijg ik dit. 249 en 250 gaan namelijk helemaal de mist in. Van 0 naar 248 gaat het goed en van 251 naar 255 gaat het ook goed.

En zijn er voor die FTDI FT232RL ook drivers voor WIN10?, want die zie ik niet zo snel.

Ik heb geen USB -> RS232 chips liggen, gebruik ze zelden...

Op 19 april 2021 12:09:24 schreef Arco:
Ik heb geen USB -> RS232 chips liggen, gebruik ze zelden...

Oké, ik dacht dat jij die nogal eens gebruikte. Dan bestel ik wel een USB/RS232 converter en hoop er het beste van.

Of is er iemand anders die zo'n ding heeft liggen en even wil kijken of het werkt?

Op 19 april 2021 11:05:13 schreef joopv:

* joopv heeft nog een HP Elitebook 8570p met serial poort in een laatje liggen.

Die is goed, heb ik ook gehad. Ik heb nu een nieuwere HP die ook goed is. Mijn huidige HP is de laatste met RS232 naar verluid. Hij is speciaal door HP voor mij samengesteld omdat ze mijn kapotte HP niet konden repareren onder garantie.
En gelijk mn allerlaatste HP want de kwaliteit is tegenwoordig belabberd.

Ik gebruik USB enkel als het niet anders kan, ik gebruik liever ethernet of wifi... ;)
De eerder genoemde DeLock omzetters werken goed...

Op 19 april 2021 12:16:37 schreef Arco:

Als er een FTDI chip in zit is het toch ook goed? Of moet het speciaal een Delock zijn?

Op 19 april 2021 12:16:37 schreef Arco:

Op 19 april 2021 12:21:55 schreef Lambiek: Als er een FTDI chip in zit is het toch ook goed?

Soms.
Helaas is het altijd knudde geweest en beter gaat het zeker nooit worden. Ik kan me niet indenken dat er nog geïnvesteerd gaat worden in nieuwe techniek om van USB naar RS232 te gaan.