Siemens Logo 230R zaagtafel dood

Goedendag,

Ik een vriend heeft een zaagtafel waarbij er een Siemens Logo 230R in zit, deze logo staat normaal altijd aan dwz het display is aan.
Nu doet het display van de logo niets meer en dus de zaagtafel ook niet meer.

Is zo'n logo nog los te maken en eventueel te repareren of wordt het een nieuwe logo plaatsen en overnieuw programmeren ?

Er komt gewooon 230V AC op de logo.

evelo

Golden Member

Vreemd, een logo gaat niet zomaar kapot.

Effectief op de aansluitklemmen van de logo gemeten of er spanning aanwezig is?

Heb je een backup van de software?

Ja er staat spanning op de klemmmen.
Ik heb al een andere thread gevonden waar ze het ook hebben over een dooie Logo 230R waarbij het LNK ic en de elko de oorzaak kan zijn.
Ik zal de logo eruit halen en ff gaan meten in de voeding.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/138572

Sine

Moderator

Jep, dat is een mogelijke faal-methode.

Ik heb er al eens extern spanning op gezet (inern maakt dat voedingkje 24V meen ik ... kijk even naar de spanning van de relais)

Dat zou ook een oplossing kunnen zijn om het programma er nog af te krabben mocht dat niet meer aanwezig zijn.

Zo ik heb hem inmiddels werkend gekregen,een smd elko van 10uF/50V was de boosdoener.
De elko met de rooie cirkel was de oorzaak, capaciteit was rond de 9,8 uF maar een hele hoge ESR.
Zodra ik deze koud maakte met freeze spray starte hij niet meer op.
Na vervangen meteen opstarten, nu weer terug inbouwen.

die elco heb ik bij oude knx busvoedingen ook vaker stuk gehad, ook tussen de 15 en 20 jaar doorgaans. die zit te warm bij die voedingen, onder een koelplaatje.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De logo zit erin en de zaagtafel werkt weer :)

Sine

Moderator

Dat is ook een oer-logo, die is makkelijk 20jaar oud.

-edit- 1998, 20+ inderdaad.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 24 april 2021 13:23:50 (23%)

Precies maar ja om voor zoiets lulligs een nieuwe zaagtafel te kopen is ook weer iets.

Sine

Moderator

Natuurlijk niet, maar dit is wellicht wel het moment om een down upload van het programma te doen.

Zeker als einde logo einde zaagtafel betekend.

GJ_

Moderator

Op 24 april 2021 22:33:47 schreef Sine:...het moment om een download van het programma te doen...

Dat heet een upload. ;-)

Kan je dat eens nader uitleggen? Je haalt het toch juist uit de logo als backup?

bprosman

Golden Member

Maakt volgens mij niet zoveel uit hoe je het noemt ;-).
Van origine is "upload" van je computer ergens naartoe.
Siemens noemt van Logo! -> PC upload, pijltje staat ook omhoog in de logosoft software.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Van een PLC/HMI/FO naar PC is altijd upload. Zonder uitzondering. Mensen in verwarring brengen is in dezen gevaarlijk.

Sine

Moderator

Inderdaad upload, als halve IT-er blijft dat onlogisch ;)

En dat is niet alleen bij Siemens zo.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 25 april 2021 09:36:53 (37%)

GJ_

Moderator

Nee precies, dat is altijd zo, zonder uitzondering.

In het geval van PLC/HMI/FO enz is de PC het bovenliggende systeem en dus is het een upload. (een hele IT'er snapt dat >:-) )

Bij de meeste software word dat ook grafisch nog een keer duidelijk gemaakt.
Ik heb één keer een bij een fabriek één van de twee productielijnen een week stil zien liggen omdat er iemand eigenwijs was en zei dat downloaden naar de PC was. Ondanks waarschuwingen dat ie het echt mis had. En vervolgens dus een leeg project vanuit de PC in de PLC laadde. En geen back-up hebben, daar was het namelijk om begonnen :-)

Sine

Moderator

Extra verwarrend is dat in DCS systemen de PLC/autmatisering wordt gezien als de onderlaag.

Waarschijnlijk om onder de up/down verwarring uit te komen hebben ze had dan over een "transfer to AS" (Automation Server, waarmee ze de PLC bedoelen)

Beetje jammer dat ze de werkelijke server(s) ook afkorten als AS (Application server) 8)7

Niet dat het daar zo spannend is, een 'upload' kan uberhaupt niet.

bprosman

Golden Member

De laptop hier boven de Logo!, dus inderdaad "UPLOAD" :+

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 25 april 2021 10:59:55 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 25 april 2021 10:53:27 schreef Sine:...to AS" (Automation Server, waarmee ze de PLC bedoelen)..

Siemens noemt een PLC een AG.
De PCS7 controller is een AS, maar dat is dus geen onderliggende PLC. In een DCS systeem heb je geen PLC nodig, hoogstens een I/O slave met wat on-board intelligentie.
Je visualisatie draait op een OS en je ontwikkelomgeving op een ES.

je hebt gelijk, het is wat verwarrend.

Vroeger heette een PLC in het duits overigens SPS sequentieel programmierbare steuerung.
Hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt :)

GJ_

Moderator

Bij Siemens is het altijd een AG (Automatisierungs Gerät) geweest.
In het Duits is het nog steeds een SPS (Speicher Programmierbare Steuerung).

Op 25 april 2021 12:33:29 schreef rwk:...sequentieel...

Niet sequentieel dus. Een PLC werkt wel cyclisch in een IPO loop (oder EVA) maar dat is wat anders dan sequentieel.

Ja Sequentieel kwam bij TI vandaan, maar die hebben al heel lang geen PLC meer.

Sine

Moderator

Op 25 april 2021 11:14:46 schreef GJ_:
[...]Siemens noemt een PLC een AG.

Nee, geen PCS7 speelgoed ;)

Niet in een 'echt' DCS, (T3000) heet een S7 toch echt een AS, als in automation server.

GJ_

Moderator

Op 25 april 2021 12:52:08 schreef rwk:
Ja Sequentieel kwam bij TI vandaan, maar die hebben al heel lang geen PLC meer.

TI heeft nooit PLC's gemaakt, die kochten in en deden er een plakkertje op.

Op 25 april 2021 13:03:48 schreef Sine:
Niet in een 'echt' DCS, (T3000) heet een S7 toch echt een AS, als in automation server.

Helahola, dat is dan weer niet "echt Siemens" maar een amerikaans systeem :-)

TI heeft nooit PLC's gemaakt, die kochten in en deden er een plakkertje op.

Onduidelijk, in onderstaande link lijkt het eerder dat Siemens een TI cloon is dan andersom, TI was de eerste en toen nog enige die een 16bits uprocessor maakte.
https://www.maxodeals.com/mdenglish/texas-instruments-5ti-1021-a-ump