Ik ben geen elektronicatechneut en daarom heb ik wat hulp nodig. Op de fiets van mijn vrouw zit een Bosch accupack en dat hield er ineens mee op na 3850 kms/390 fietsuren. Volgens de fietsenmaker is waarschijnlijk (...) het battery management systeem (BMS) defect en het ding valt buiten de garantie want het is bijna 4 jaar oud. Bosch levert geen nieuwe BMS printplaatjes "om veiligheidsredenen". Daarom mag de accu nooit worden geopend, door niemand, maar dat heb ik dus toch gedaan.
Ik meet 39,3 V op de polen van het pakket, prima dus. Maar achter de printplaat is de rode draad die via een connector naar de motor gaat spanningsloos. Ik las op internet dat er soms een probleem is met de schottky diode (40V 1 A) maar die heb ik met de multimeter doorgemeten en de diode lijkt oké. Alle leds op het BMS branden, de accu zit vol. Dit wordt ook aangegeven op het Intuvia display en daar werken alle functies, behalve de snelheidsweergave. Het fiets bereik is _._ km zegt het display.
Wie heeft er tips voor verdere diagnose? Een prima lithium/ion cellenpakket (40 cellen) weggooien vind ik not done. Bosch is niet thuis. Ik heb al een nieuwe accu besteld want ik kan niet buiten de fiets en wil de kapotte accu eventueel als 2e accu achter de hand houden. Ik weet dat er bedrijven zijn die de BMS herstellen maar als het niet die diode is dan wordt er een BMS gebruikt van een oude accu omdat Bosch niks levert. Eigenlijk een bizarre situatie. Wie helpt me?