Vorige week kwam ik een toevallig een tester tegen waarmee usb- naar usb micro kabel getest kan worden. Hieronder is de link dan het apparaat wat ik bedoel
https://www.tindie.com/products/nerfhammer/is-it-me-or-is-it-usb/

De tester meet de kabel door of alle pinnen worden gebruikt en niet alleen de + en de -. Dit bepaald namelijk hoe snel een apparaat maximaal kan worden opgeladen.

Ik zou graag dit apparaat willen aanschaffen, maar dan om de volgende configuraties te testen:

usb - usb mini
usb - usb micro
usb - usb c
usb c - usb c
usb 3.0 usb c

Ik heb heb namelijk kabels en verloopstukjes waarvan de opgegeven specificaties niet kloppen. Maar ook wil ik makkelijk controleren of iets wel of niet aan de specificaties voldoet of dat een kabel defect.

Iemand die weet of er zoiets is of makkelijk gemaakt kan worden?

Ik had in 2008 op mijn Windows bedrijfstelefoon een app die aangaf hoe snel de telefoon opgeladen werd. Daarmee heel veel kaf van het koren weten te scheiden...

Maar wat ik nu vooral merk is dat de stekkers en stopcontacten en hun leeftijd heel veel invloed hebben. Alles wat ik oplaad doe ik via een watt-metertje die spanning, stroom en vermogen toont van de aangesloten apparatuur en heel vaak begint de powerbank vrolijk te knipperen (dus laadt hij op) maar de stroom is 0,00A... Dan kun je wachten tot je een ons weegt.

Probleem daarvan is weer dat die wattmetertjes ook een beperkte levensduur hebben.

Als je echt kabels wilt testen, zul je alle stekkers die je wilt testen in kaart brengen en daar een bijpassend stopcontact bij zoeken en op experimenteerprint solderen. En dan alle aders van die kabel afzonderlijk doormeten, bv door een bekende spanning (7805 met 5V?) erop te zetten en aan de andere kant een bekende belasting (10 ohm?) erop zetten. En dan kijken wat de spanningsval over de kabel is en hopen dat je contactovergangen geen noemenswaardige invloed hebben. Maar ik merk dus heel vaak dat even opnieuw aansluiten opeens een veel grotere laadstroom bij mijn telefoon oplevert.

Ik heb ook een paar van deze, maar die gaan echt maar een jaar mee. De eerder genoemde doet het al wel een paar jaar (en kan ook 9V fastcharging aan, de simpele maar 7V)

[Bericht gewijzigd door r-p op (28%)]

Op 5 mei 2021 20:57:10 schreef r-p:
Maar ik merk dus heel vaak dat even opnieuw aansluiten opeens een veel grotere laadstroom bij mijn telefoon oplevert.

Die ervaring heb ik ook!
De contacten van die stekertjes leveren een wisselende contactweerstand.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (14%)]

Ik vond deze app in de play store,
Ziet er eenvoudig uit, en lijkt mij ook handig om te doen wat u wilde, alleen
Moeten er wel verloop stekkers gebruikt worden.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobiledirection.char…

Mvg henry schippers

De app genaamd ampère werkt ook fijn.
(Verkrijgbaar in de play store)

Op 28 mei 2021 21:13:28 schreef Henryschippers:
De app genaamd ampère werkt ook fijn.
(Verkrijgbaar in de play store)

Deze heb ik nu (Android) ook. Geeft echter alleen 5V (2,2A) weer, ook als ik met 9V en 1,5A aan het (QC3.0) laden ben. Mogelijk is dat telefoon afhankelijk of is het meetpunt NA de interne DC-DC-converter* in de telefoon.

* Ik ga ervan uit dat het hele QC gebeuren puur gebaseerd is op de stroom door de contacten van de aansluitkabels limiteren en dat de DC-DC-boost (5 naar 9V**) en DC-DC-buck (9 naar 5V of misschien 9 naar 4,2V) met alle bijbehorende verliezen voor lief worden genomen.

** in ieder geval één van mijn QC laders heeft een 230V~naar 5VDC converter waar alle uitgangen aan gekoppeld zijn op de QC uitgang na. Deze heeft een aparte chip en wordt gevoed uit de 5VDC waar ook de rest op draait: dus DIE 5VDC wordt omhoog getransformeerd en als 6,6V or 9V or 12V (hoe toevallig op die dag de vaandel erbij hangt) op de QC uitgang gezet.

[Bericht gewijzigd door r-p op (21%)]