Ik heb een vraag over een gelijkstroom dynamo van een trekker. Het betreft hier een nieuwe dynamo. Deze dynamo heb ik gepolariseerd. Ik vermoed dat dit goed is gegaan omdat ik eerst 1V meette bij de dynamo, ongeacht het toerental. En nu dus na het polariseren meet ik spanningen die mee lopen met het toerental van de trekker.

Stationair meet ik 3V en bij bijna vol gas meet ik 12,8V. Dit lijkt me alsnog niet juist. Wat kan de oorzaak zijn? De spanningsregelaar lijkt in orde en juist aangesloten.

Merk? Type? Foto? Schema?

Bijgaand een schema. Het is een Ford Dexta met een dynamo waar heen merk op staat.

Er word ook gevraagd naar een foto. Dat kan heel goed van pas komen bij het zoeken naar antwoorden. Hoe groot is de poelie (engels: pulley) van de dynamo, en hoe groot is die op de krukas? Hoeveel rpm is "volgas"?

Stationair meet ik 3V en bij bijna vol gas meet ik 12,8V.

Gelijkstroom dynamo's hebben de vervelende eigenschap dat ze pas iets gaan doen bij hogere toerentallen. In de oude tijd (die van de gelijkstroomdynamo's) was dat ook een serieus probleem in de winter bij koude. Bij lage toerentallen (stationair en file rijden) laadde de koude en daardoor slecht presterende accu's amper of niet bij. Ook werd de boordspanning zo laag dat de ontstekingen niet goed meer werkten. Motoren stopten ermee enzo. Het gevolg was erg veel werk voor de ANWB.

Dat is een van de redenen dat zodra het technisch mogelijk (uitvinding van de halfgeleider gelijkrichter en de spanningsregelaar met transistoren) werd alles zo snel mogelijk overging naar wisselspanningsdynamo's met elektronische spanningsregelaars. Dergelijke systemen werten veel beter.

Als je je waarschijnlijk oldtimer trekker niet helemaal origineel wil houden is er geen reden om dit ook niet te doen.

Maar is je setup met met de v-snaar en pully's helemaal origineel. Een verkeerde pully verhouding kan jouw probleem verklaren. Bij een trekker kan ik me voorstellen dat de pully verhouding wat groter gekozen is dan die op bijvoorbeeld een automotor. Dit omdat een tractor meer urenlang een stationair of net iets meer dan dat (met handgasinstelling) toerental heeft.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de magneten in je dynamo niet goed meer zijn. Je hebt het over een nieuwe dynamo? Of is die dynamo voor jouw nieuw en heeft hij al een erg lang plankleven (shelf life).

Bij een gelijkstroom dynamo behoord een bij passende spanning/stroom regelaar omdat deze beiden een aparte regelspoel hebben. Bezorg auto's die veel stationair draaiden hadden veelal een anker met 3 koolborstels om de spanning op te krikken met een speciale regelaar.

Op 6 mei 2021 18:15:56 schreef jeroen2525:
Ik heb een vraag over een gelijkstroom dynamo van een trekker. Het betreft hier een nieuwe dynamo. Deze dynamo heb ik gepolariseerd. Ik vermoed dat dit goed is gegaan omdat ik eerst 1V meette bij de dynamo, ongeacht het toerental. En nu dus na het polariseren meet ik spanningen die mee lopen met het toerental van de trekker.

Stationair meet ik 3V en bij bijna vol gas meet ik 12,8V. Dit lijkt me alsnog niet juist. Wat kan de oorzaak zijn? De spanningsregelaar lijkt in orde en juist aangesloten.

Is dat met of zonder aangesloten spanningsregelaar? Zonder is dit de normaalste zaak van de wereld dat die lineair oploopt met het toerental.

Als die idd aangesloten is, wat doet de spanning tussen veld en anker? F en D op je schema.

Is dat met of zonder aangesloten spanningsregelaar? Zonder is dit de normaalste zaak van de wereld dat die lineair oploopt met het toerental.

En als het nog een ouderwetse elektromechanische regelaar is zul je met veel multimeters ook niet goed kunnen meten. Helemaal als je geen accu hebt aangesloten. Uit die oude regelaars komt een pulserende spanning waarvan de gemiddelde waarde ongeveer 13,8 volt zou moeten zijn. Een multimeter met een wijzer zal hier betere meetresultaten geven.

Op 6 mei 2021 19:26:12 schreef New Beetle:
[...]Is dat met of zonder aangesloten spanningsregelaar? Zonder is dit de normaalste zaak van de wereld dat die lineair oploopt met het toerental.

Als die idd aangesloten is, wat doet de spanning tussen veld en anker? F en D op je schema.

Dit is met aangesloten regelaar, dan loopt de spanning dus linear op met het toerental.

Op 6 mei 2021 19:47:09 schreef Ex-fietser:
[...]

En als het nog een ouderwetse elektromechanische regelaar is zul je met veel multimeters ook niet goed kunnen meten. Helemaal als je geen accu hebt aangesloten. Uit die oude regelaars komt een pulserende spanning waarvan de gemiddelde waarde ongeveer 13,8 volt zou moeten zijn. Een multimeter met een wijzer zal hier betere meetresultaten geven.

Ja dat klopt, best met een ouderwetse AMM meten, dan ben je zeker dat je de gemiddelde spanning meet. Bij DMM’s weet je dit nooit.

Op 6 mei 2021 19:51:43 schreef jeroen2525:
[...]

Dit is met aangesloten regelaar, dan loopt de spanning dus linear op met het toerental.

Nee, die dient precies om de spanning min of meer constant te houden, vermoedelijk zit daar ook een probleem. In die dingen zitten 2 of 3 relais die aan een hoge frequentie schakelen, en het vroeg of laat opgeven. Heb jij een multimeter, best zo’n ding met een wijzer? Spanning meten tussen veld en anker, om te controleren of de bekrachtiging correct werkt,

Ik zou beginnen met uitzoeken hoe de veldspoel is aangesloten. Daar zijn verschillende configuraties in mogelijk. Een kant is naar buiten uitgevoerd, zit de andere kant aan massa of aan de + klem?
Meestal aan massa, is dit het geval, dan is het 't makkelijkste de D en de F klem even doorverbinden, (het kastje met 4 klemmen even geheel loskoppelen) en kijken wat de spanning doet bij oplopend toerental. De spanningsregelaar en automaat, dat kastje met 4 klemmen, behoort bij de dynamo. Er zit een weerstand in, die hoort bij de veldspoel van de dynamo.
Bij aangesloten kastje komt bij oplopende spanning de stroomautomaat als eerste in. De stroomspoel ligt over de spanningspoel. Gaat het toerental weer af, gaat stroom teruglopen door de stroomspoel, de magnetische velden heffen elkaar op, en de automaat valt af.
De tweede spoel is de spanningsregelaar, de stroomdraad kan ook daar over de spanningspoel gewikkeld zijn. Word spanning of stroom te hoog/te groot, trekt het anker aan, onderbreekt de veldstroom gedeeltelijk, er blijft een beetje veldstroom door de weerstand in serie met de veldspoel lopen.
Die twee, veldspoel en weerstand, ik benadruk het nog maar een keer, horen bij elkaar, zijn op elkaar afgestemd.
Het is allemaal analoge techniek, het luistert niet héél erg nauw, maar het moet wel een béétje passen.

Lijkt erop dat de veldspoel onderbroken is, oftewel er loopt geen bekrachtigingsstroom door de veldspoel.

Lijkt erop dat de veldspoel onderbroken is,

Dat hoeft nog niet eens. Als er een niet bijpassende regelaar gemonteerd en aangesloten is, kan het ook daardoor komen. Veldspoel van binnen aan de +, en vanuit de regelaar óók een +.

oftewel er loopt geen bekrachtigingsstroom door de veldspoel.

Lees veel verschillende problemen. Heb wel gemeten dat ik tussen de - en F dezelfde spanning meer als tussen de - en de F. Hoe weet ik of ik een regelaar heb die bij de dynamo past?

Volgens het schema zit de plus aan de massa. Klopt dat? Kijk of je daar een geschikte dynamo en regelaar voor hebt.

Op 6 mei 2021 21:59:03 schreef Paul Welther:
Volgens het schema zit de plus aan de massa. Klopt dat? Kijk of je daar een geschikte dynamo en regelaar voor hebt.

Sorry ik zie nu dat dat het enige verschil is. Hier dit de - aan de massa.