kan een motor met opschrift 115/230 volt op het lichtnet

hoi,
kan een electromotor met specs 115/230 volt zonder probleem op ons lichtnet of moet er iets aangepast worden ?

zie afbeelding van betreffende motor.

Op 10 mei 2021 16:00:05 schreef benbijcircuitsonline:
hoi,
kan een electromotor met specs 115/230 volt zonder probleem op ons lichtnet of moet er iets aangepast worden ?

zie afbeelding van betreffende motor.[bijlage]

Ding is ook nog bedoeld voor 60Hz. Het is vermoedelijk Amerikaans.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 10 mei 2021 16:20:26 (20%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad USA. OHSA zijn veiligheidsvoorschriften, waaraan hij kennelijk voldoet.
Ik denk dat dit een slijpsteen is? 'Arbor size' is de maat van het bevestigingsgat van de slijpsteen, of van een cirkelzaagblad; hier 5/8" denk ik.

Kijk eens naar de aansluitingen. Vermoedelijk gewoon kwestie van parallel = 115V, serie = 230 V. Maar de motor zal op 50 Hz maar 3000 rpm draaien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

... en maar max 5/6e van het vermogen hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 10 mei 2021 16:18:27 schreef buzzy: Het is vermoedelijk Amerikaans.

Ja, Baldor. Lekker laten staan dat ding.

Op 10 mei 2021 16:49:05 schreef Frederick E. Terman:
Inderdaad USA. OHSA zijn veiligheidsvoorschriften, waaraan hij kennelijk voldoet.
Ik denk dat dit een slijpsteen is? 'Arbor size' is de maat van het bevestigingsgat van de slijpsteen, of van een cirkelzaagblad; hier 5/8" denk ik.

Kijk eens naar de aansluitingen. Vermoedelijk gewoon kwestie van parallel = 115V, serie = 230 V. Maar de motor zal op 50 Hz maar 3000 rpm draaien.

tis een slijpsteen.
is het niet zo dat hier in europa alle elektromotoren in het algemeen standaard (om en nabij) 1500 of 3000 toeren doen, en dat we hier minder rpm,s hebben omdat we hier 50 hz hebben ipv 60 ? of begrijp ik dat verkeerd ?

GJ_

Moderator

Op 10 mei 2021 19:08:24 schreef benbijcircuitsonline:
[...]want ?

Ik ben gewoon niet dol op Baldor, maar om eerlijk te zijn is dat vooral voor kooiankermotoren. En eigenlijk is dit wel een mooi machientje, maar ik weet inderdaad niet hoe goed of slecht ie is.
Ik was gewoon wat vlug met reageren.

Ik ben ook geen fan van Baldor. Ik heb een motor van 15kW ergens op een pomp zitten en het ding maakt een takkeherrie.
Ik dacht eerst dat de lagers niet goed waren, vervangen, nog steeds een pokkeherrie.
Het komt echt uit de motor en niet uit de pomp.

De pomp/motor (Grundfoss) die ernaast staat hoor je helemaal niet. Baldor == Amerikaanse toei dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

iedereen bedankt voor de antwoorden, maar ben nog steeds nieuwsgierig of mijn logica een beetje klopt wat betreft hier in europa alle (standaard) elektromotoren in het algemeen standaard (om en nabij) 1500 of 3000 toeren doen, en dat we hier minder rpm,s hebben omdat we hier 50 hz hebben ipv 60 in de usa ? of klopt die gedachte niet ?

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op dinsdag 11 mei 2021 12:38:02 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat dat wel klopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 11 mei 2021 12:35:28 schreef benbijcircuitsonline:...maar ben nog steeds nieuwsgierig of mijn logica een beetje klopt...?

Dat klopt precies:
Een 2 polige KA motor doet zonder slip 3000RPM, een vierpolige 1500RPM, een zespolige 1000RPM en een 8 polige 750RPM.

Op het typeplaatje zal altijd een lager toerental staan, bijvoorbeeld 1450RPM in plaats van 1500RPM. Doe motor heeft bij nominale belasting een slip van 50RPM. Bij diezelfde nominale belasting trekt ie ook de stroom die staat aangegeven op het typeplaatje.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Blijkbaar niet 'altijd'; hier staat 3600 op het plaatje, zodat er kenneljk geen slip is gerekend.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Scherp! Een slijpsteen draait normaal onbelast. Bovendien Amerikaans, daar willen er nog wel een kleine misleidinkjes doorglippen.

Bovendien had ik het over KA motoren, en daar geldt het uiteraard ook in Amerika bij Baldor motoren. Anders heb je helemaal niks aan de informatie op het plaatje, en zelf in veel gevallen helemaal niks aan de motor.

Ter lering:

Als je een rotor met permanente magneten zou maken dan zou ie ook behoorlijk nauwkeurig die 3000, 1500, 1000(*) of 750 RPM draaien.

Maar dat soort motoren zijn ENORM lastig om aan de gang te krijgen. Pas als je de boel "geholpen" hebt tot zeg 1450RPM dan begint ie iets te doen.

De slip zegt ook iets over efficientie. Als een motor theoretisch 1500 zou draaien, maar op het typeplaatje staat 1350, dan betekent dat het elektriciteitsnet voor 1500 RPM aan energie aan het leveren is, maar dat je motor maar 1350 RPM aan energie aan de belasting aan het leveren is.

Die motor van GJ_ die 1450 zou draaien heeft dus (bij nominale belasting) een minimaal verlies van 3.3%, terwijl mijn eerdere voorbeeld met 1350 een minimaal verlies van 10% heeft. D'r zijn nog andere verliezen, dus dit is een ondergrens.

Ohhh..... Patenteerbaar idee (mits niet eerder gepatenteerd, nu niet meer omdat ik het bij deze publiceer!)

Maak een b.v. 1kW. synchroonmotor zoals ik hierboven beschreef. Stop er een 100W KA motor naast op dezelfde as. Bij toepassingen waar "onbelast aanlopen" van toepassing is, kan nu het 100W motortje de boel in het "vangbereik" krijgen van het synchrone deel. De motor is zo een paar procent efficienter!

(*) 900=typefout GJ_.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 11 mei 2021 15:07:18 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 11 mei 2021 14:58:22 schreef rew:
(*) 900=typefout GJ_.

Vandaag een hele dag programmeren, daar word ik wel eens wat wazig van :-) Ik zit dan helemaal "in de software" terwijl de rest van de wereld om mij heen kan afbranden.

mensen bedankt, weer een hoop geleerd.
tot het volgende "probleem".

Op 11 mei 2021 14:58:22 schreef rew:

Ohhh..... Patenteerbaar idee (mits niet eerder gepatenteerd, nu niet meer omdat ik het bij deze publiceer!)

Maak een b.v. 1kW. synchroonmotor zoals ik hierboven beschreef. Stop er een 100W KA motor naast op dezelfde as. Bij toepassingen waar "onbelast aanlopen" van toepassing is, kan nu het 100W motortje de boel in het "vangbereik" krijgen van het synchrone deel. De motor is zo een paar procent efficienter!

Volgens mij bestaat dat al. Het staal in de rotor heeft een behoorlijk grote remanentisme. (vierkante BH-kromme). Bij stilstand zorgt het kooianker voor het aanloopkoppel. Is hij op toeren met een beetje slip, dan wordt de rotor een permanente magneet en draait de motor synchroon verder.

Op 10 mei 2021 19:08:24 schreef benbijcircuitsonline:
[...]want ?

Motortje is ontworpen voor 60Hz. Dan is het ijzer nog net niet in verzadiging. Loopt de motor op 50Hz, dan zou het ijzer net in verzadiging kunnen komen. Het gevolg is dat de effectieve magnetisatiestroom hoger is en misschien wel te hoog kan zijn.

Op 11 mei 2021 20:56:50 schreef ohm pi:
[...]Motortje is ontworpen voor 60Hz. Dan is het ijzer nog net niet in verzadiging. Loopt de motor op 50Hz, dan zou het ijzer net in verzadiging kunnen komen. Het gevolg is dat de effectieve magnetisatiestroom hoger is en misschien wel te hoog kan zijn.

maar ik zie regelmatig motor specificaties met 50/60 hz op het plaatje.
dus vraag mij dan af of alle motoren dan niet gewoon probleemloos geschikt zijn voor 50 of 60 hz ? (er zal toch wel een soort van veiligheidsmarge ingebouwd zijn dat de motor niet van de rel gaat van 20% verschil in hz ?).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Motoren met '50/60 Hz' op het kenplaatje kunnen op 50 en op 60 Hz.
Motoren met NIET 50 Hz op het kenplaatje kunnen misschien niet op 50 Hz. Dat is wat @ohm pi zegt, en daarin heeft hij gelijk.
Koperdraad en goed dynamoblik zijn duur, en als een fabrikant zeker weet dat zijn product niet op 50 Hz hoeft te worden gebruikt, zou het niet slim zijn het toestel daar toch voor geschikt te maken.

Het gaat bij de stroom dan niet om een verschil van 20 of 16 % (net van welke kant je begint), maar om het overschrijden van de verzadigingsgrens. Dan loopt er véél meer stroom.
Even proberen kan geen kwaad, maar let op de temperatuur en op de stroom. Dan merk je het vanzelf.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Daar had ik ook niet bij stilgestaan. ABB heeft in dezelfde serie ook 50/60Hz modellen, naast de modellen die alleen voor 60Hz zijn.