Samsung Microgolf (MG28H5125NK) start niet

Hallo,

Heb hier een microgolf van Samsung MG28H5125NK van 2017.
De start knop doet niets meer.
En, neen, het is niet het knopje.... ;-)
Je vind op internet wel terug dat dit meer voorkomt, maar geen oplossing, buiten print vervangen.

Als je bv 20x probeert, doet ie het misschien wel eens 1x, maar dan weer een tijdje niet??

Heb al veel soldeerlassen bijgesoldeerd, en ook de deurswitches getest tot op de print.
Toch vind ik geen oplossing.

iemand nog ideeen??

mvg,

Tom

Heb ondertussen een oplossing gevonden.

Blijkt dat het scannen van de knoppen samen gaat met het aansturen van de display (gemultiplexte matrix)
Voor het detecteren van de startknop ging de spanning net niet hoog genoeg.
Oorspronkelijk staat er een 2K (R311) als pull-Up.
Door hier bv een 10K parallel over te zetten, lijkt alles weer te reageren.
Waarschijnlijk zijn de levels in het design zeer kritsch ingesteld en zal na verloop van tijd door toleranties en temperatuurschommelingen dit net wel of niet meer werken.
Ik vond ook veel meldingen terug met exact hetzelfde probleem dat na 2-3j optreed.

Bij deze kan ie weer....

Zie foto voor betrefende weerstand.

Tom

Mooi hij het nu weer doet.
Hopelijk blijft het nu werken, een koude maaltijd is ook maar niks :P

Blijkbaar was de oplossing met extra weerstand van korte duur.
Na 2 dagen deed ie het al niet meer.

Na wat extra onderzoek, had ik de pin naar het display, die parallel hangt op de switch lijn losgemaakt.
Dan blijkt de Start switch wel door te komen.
Zou er na verloop van tijd mss wat degradatie onstaan in dat LED display??
Het wordt natuurlijk aan hoge frequentie gemultiplexed met het button PCB.

Ik had eerst geprobeerd met een schottky diode tussen uC en display, en dat lijkt ook al te werken, alleen zie je een klein intensiteits verschil op sommige segmenten van het display.
Door dit met een P-ch Mosfet te schakelen, wordt dit euvel grotendeels opgelost.

Ondertussen is deze oplossing al 2 weken geleden geinplementeerd, en werkt nog steeds.

Ik heb een kleine schets gemaakt van wat de oplossing kan bieden...

mel

Golden Member

Zou het niet gewoon de voeding zijn?Rotte elco of zo?
Het heeft tenslotte gewerkt...

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 4 juni 2021 10:26:17 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Neen, perfect vlakke 5V en 12V.
Met scope bekeken.
En das meestal ook het eerste waar ik naar kijk.

T'is echt iets speciaals, komt meermaals voor en enige oplossing is een nieuwe PCB (100€)

maartenbakker

Golden Member

Misschien lekkende schakelcontacten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Welke schakelcontacten bedoel je?
de Relais ?

Het board reageerd zelfs niet op de start knop wanneer het los van de rest van de microgolf getest wordt.
Alle andere knoppen doen het wel (beep) behalve de start....

Voor de deur, heb ik een draadbrugje op de pcb connector gesoldeerd tijdens het testen.

Ik heb 2 magnetrons met soortgelijke klachten. De ene is een MC28M6055CS waarbij vele knoopjes het niet doen, maar wel de startknop. De pushbuttons zelf zijn uiteraard prima. De printplaat lijkt overeen te komen met die van Rocky. Rocky, heb jij het schema? Ik vraag me namelijk of of jouw modificatie ook voor andere functies opgaat. Maar zonder schema begin ik niet veel. Iemand anders die mij kan helpen aan een schema is ook goed. De andere magnetron waar de startknop inderdaad weigert is de CE107MST, een schema daarvan is ook zeer gewenst.

Hoi Nikolai,

Helaas geen schema.
Heb dat zelf proberen te achterhalen door wat reverse enginnering toe te passen ;-)

Beste Rocky
Graag had ik medegedeeld dat de oplossing ook werkt op Combi microgolf Samsung MC32J7055CT .
Mvg. duvel 02

Bedankt voor deze tip Rocky,knap bedacht en toegelicht,hier een Samsung combi MC28H5135ck van 2017 met dezelfde fouten:niet starten en ontbrekende segmenten in de display,ik twijfel nog wat betreft de praktische uitvoering en montage van de componenten,onderbreek jij een printbaantje of maak je een onderbreking op de aansluiting van de display.....

Typisch Samsung... Vermoed ook een design fout, maar mooi dat het weer werkt!

Waar vind ik op het bord de verbinding tussen Uc en het display?

ik heb de banen gevolgd en gevonden waar de oplossing moet tussengesoldeerd worden.... mosfet besteld.

[Bericht gewijzigd door Frank Valvekens op maandag 6 november 2023 17:48:46 (45%)

Mijn MS28H5125GK heb ik gerepareerd door het display te vervangen. Zie bijlage voor het schema, de info van het originele display etc.

start nu terug na plaatsing onderdelen , maar 1 segment van 3de cijfer werkt niet....is dit normaal of heb ik pech , alle functies werken wel

Alles wel goed gesoldeerd en geplaatst?? Is het een nieuwe display??

het is geen nieuwe display, heb nu alle solderingen opnieuw gedaan met zelfde resultaat.
ik soldeerde pin 2 van het display los van het eiland en trok de pin naar voor en verbond deze met de source (linker pin) , soldeerde een weerstand van 10k op dit eiland en verbond dit met de gate (midden pin) , vervolgens soldeerde ik de drain (rechter pin) met de blauwe draad naar de massa van de elco's.

een schoonheidsprijs ga ik niet krijgen , maar drain moet toch naar massa ?

Ik zie dat het een blauwe display is. Blauwe leds hebben niet de eerste prijs voor lange levensduur ontvangen. Mogelijks gewoon een intern led stuk. De rest volgt ongetwijfeld. Geduld...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 30 november 2023 08:29:54 schreef EricN:
Ik zie dat het een blauwe display is. Blauwe leds hebben niet de eerste prijs voor lange levensduur ontvangen. Mogelijks gewoon een intern led stuk. De rest volgt ongetwijfeld. Geduld...

wrs draaien die leds op een veel te hoge stroom wat de levensduur nogal verkort, staan immers altijd aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

is dit correct , source aan display en drain naar massa ?

display was voordien in orde , ik denk dat ik verkeerde aansluitingen drain en source heb

[Bericht gewijzigd door mark01 op donderdag 30 november 2023 11:22:04 (45%)

Des stroom te hoog IDD maar blauwe LEDs zijn ook zwakker... Zou display vervangen dan..

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 1 december 2023 18:22:18 (19%)

als afsluiter, nog alles eens origineel aangesloten en wat blijkt : het segment was reeds defect , belangrijkste is dat alles terug werkt ...
bedankt voor de feedback