Ik ben nieuw op dit forum mijn naam is Nanja en wil graag via dit forum kennis vergaren op het gebied van elektra ik heb een sloep zie foto: https://ibb.co/Pj9tCxr en wil daar een peugotXD 3P 60PK in bouwen zie foto https://ibb.co/v1TsxGK ben nu bezig met de electra maar mijn kennis op dit gebied is niet zodanig dat ik dit zonder dit te laten controleren niet durf aan te leggen, nu heb ik gelezen dat je voor een aantal gebruikers een relais moet plaatsen zo ook bij het aansluiten van de gloeibougies, ik heb een schema getekend hoe ik denk dat ik deze moet aansluiten zie tekening: https://ibb.co/bWjX83r kan iemand dit voor mij nakijken en mij vertellen hoeveel Amp ik voor de zekering en ook hoeveel Amp de relais moet zijn en uiteraard of het schema klopt, hoop dat ik via dit forum hier antwoord kan krijgen
Groet Nanja

De gloeibougies moeten wel via een relais worden aangesloten maar niet via een gewoon relais.
De bougies mogen niet continu aanstaan. Normaal heb je daar een zogenaamd gloeirelais bij nodig die ook de temperatuur meet van het motorblok en daar de gloeitijd op aanpast.
Je kan het ook via een timer relais doen en die instellen op 5 a 10 seconden.
In de web winkel van Rick Donkers vind je wat timers.

Beste Paul Welther bedankt voor het antwoord, ik ben hier heel blij mee alleen nog een vraag hierover als ik ga kijken voor een gloeirelais dan moet ik toch ook rekening houden met de ampere van het relais, zo ja hoeveel ampere moet ik dan nemen
groetjes Nanja

Beste Paul ik heb nog een vraag over het relais , als ik via nr 19 op het contactslot zelf de tijdsduur van het voorgloeien kan bepalen kan ik dan wel een gewoon relais zoals in het schema gebruiken (weet niet hoeveel Ampere het relais moet zijn)
groetejes Nanja

In bootjesland zijn dergelijke timers een zeldzaamheid. Doorgaans is het gewoon op de hand en RTFM over hoe lang. Motoren stop je ook zelden met de 'contactsleutel', maar vaker met een staaldraadje naar de handle op de pomp of een solenoid die je met een drukknop bedient.
Het wordt met een auto blokje in een bootje natuurlijk een beetje een hybride verhaal :)
Overigens zie je 'moderner' ook wel volledig electronische gestuurde blokken. Daar kun je alleen maar met de sleutel aangeven dat je wilt dat het ding gestart wordt - startmotor ed. worden door de electronica gestuurd en waarschijnlijk is het alleen nog een klassieke contactsleutel voor 'the look and feel'.

Ik ken 2 soorten 'contactsloten' die gebruikelijk zijn: eentje waar je tegengesteld aan de startrichting de gloeiboel inschakelt en eentje waarmee je tot een aanslag kunt draaien om te gloeien, sleutel indrukken en doordraaien om te starten. Naast natuurlijk allerlei 'custom made' varianten met drukknoppen.

Dit blokje zal inderdaad een 5 tot 10 seconden nodig hebben. Echter, ik vaar ook wel eens met een bootje waar een mooie grafiek in de manual zit om op basis van de temperatuur een voorgloeitijd te bepalen. Bij 15 graden is het ruim een minuut. Bij -5 2 minuten.

Voor wat betreft de stroomsterkte van het relais: het is een relatief klein blok, dus elk (timer) relais wat hiervoor bedoeld is zal de stroomsterkte wel kunnen hebben. Het peugeot blokje ken ik niet. Wel eens met met-subsidie (Mitsubishi) speelgoed generatortjes bezig geweest (4 cilinder 40kVA ofzo). Die trekken op 12V iets van 40A voor 4 cilinders.

Zorg in elk geval de je bedrading voor die gloeistiften dik genoeg is. Het is een beetje jammer als je van de 12V er 4 in het draadje opstookt en je vervolgens af vraagt waarom dat kreng zo beroerd start terwijl je toch wel 15 seconden voorgegloeid hebt...

Op 25 mei 2021 11:41:39 schreef nanjadavid:
Ik ben nieuw op dit forum mijn naam is Nanja en wil graag via dit forum kennis vergaren op het gebied van elektra ik heb een sloep....

Misschien kun je hier iets mee.

Het is niet speciaal voor een Peugot, maar komt op het zelfde neer. Dit was voor een Daf diesel zes cilinder.

Op 25 mei 2021 14:43:41 schreef EricP:
In bootjesland zijn dergelijke timers een zeldzaamheid. Doorgaans is het gewoon op de hand en RTFM over hoe lang.

Precies, ik ben het ook nog niet tegengekomen. Gewoon met de hand en tellen. :)

Een kanttekening bij het schema van Lambiek:
Sommige motoren hebben op de brandstofpomp een solenoid die je moet bekrachtigen om de brandstof 'vrij' te geven. Anderen hebben een solenoid die je moet bekrachtigen om de boel te stoppen. Het moge duidelijk zijn dat de aansturing 'moet kloppen'.

[oude doos]Bootje, motortje, 'dashboardje' vervangen. Nieuw contactslot. Motortje met geen 10 paarden meer aan de gang te krijgen. Gaat rond op de startmotor, maar niet aanslaan. Uiteindelijk landt dat via via bij mij. Klassieke diesel. Niks spannends aan. Boel eraf. Met wat krokodillebekken aan testsnoeren spanning op de HD pomp. Schroevendraaier bij de startmotor en lopen als een zonnetje. Boel weer aangesloten. Contact aan. Spanning op de HD pomp. Starten: spanning valt weg.
Conclusie: ander contactslot en deze had een 'accessoire stand' en die worden dus even uit gezet als je start. Diagnose duurde wellicht wel een kwartier. Maar ik was al wel de 3de die er (betaald) naar kwam kijken.
Moraal: let ff goed op hoe de boel in elkaar zit en voorkom een soortgelijke misser.
Achteraf gezien natuurlijk logisch, ik had alleen niet verwacht dat men 'zomaar' een contactslot zou kopen zonder daar op te letten, terwijl men wel zelf een compleet 'dashbord' bouwt.[/oude doos]

Op 25 mei 2021 15:45:56 schreef EricP:
Het moge duidelijk zijn dat de aansturing 'moet kloppen'.

Daarom had ik erbij gezet dat het eigenlijk voor een Daf is. Maar beter iets dan niets dacht ik.

Heb ik ooit gemaakt. Hier hing ook nog een keerkoppeling achter, zo'n ding met de kleppen in de koppeling. De koolborstels zaten ook in de hydrauliek olie. Waren wel solide dingen.

[oude doos]Bootje, motortje, 'dashboardje' vervangen. Nieuw contactslot......[/oude doos]

Leuk voorbeeld, kun je leuk op zoeken. :)

Beste Lambiek inderdaad mijn contactslot kan op nr 19 ook tot de aanslag draaien en dan kan je de voorgloeitijd zelf bepalen, maar is het schema goed en hoeveel ampere moet de zekering zijn en ik heb op internet een niet zo duur relais gevonden 12V 200A Heavy Duty Split Lading ON / OFF Switch Relais Auto Auto Boot 200Amp ik denk dat ik deze wel kan gebruiken, zo niet dan hoor ik dat graag
kunt uw voor het volgende bekijken : is het schema goed (zie bijlage)
hoeveel amp moet de zekering zijn (van de + accu naar nr 30 relais)
en kan ik de relais gebruiken (12V 200A Heavy Duty Split Lading ON / OFF Switch Relais Auto Auto Boot 200Amp)
groet Nanja

Op 25 mei 2021 15:57:30 schreef nanjadavid:
is het schema goed (zie bijlage)

Schema is goed zo, alleen niet compleet. Weet niet of het bij je contactslot goed zit, maar denk het wel.

hoeveel amp moet de zekering zijn (van de + accu naar nr 30 relais)

Ik weet niet hoeveel die gloeibougies trekken, ken ze niet. Voor de Daf zat er 16A-Tr in. Maar daar zat maar één gloeibougie in, die zat in het inlaatspruitstuk. Maar jij hebt niet genoeg aan 16A. Dus even de stroom meten als je de mogelijkheid hebt. Of misschien kan Paul Welther er iets over zeggen. En let op je bedrading, die moet je niet te licht kiezen. Zal iets van 6, 10 of zelfs 16mm2 worden denk.

en kan ik de relais gebruiken (12V 200A Heavy Duty Split Lading ON / OFF

Je relais is zwaar genoeg.

Leuk scheepje trouwens. :)

Mijn Volvo D5 (auto maar soortgelijke blokken worden ook door Volvo Penta gebruikt) heeft 1 ohm gloeibougies (dus 5gloeibougies keer zo'n 12A is 60A in mijn geval). Ook ik ken deze Peugeot niet maar het zit ongetwijfeld een beetje in dezelfde regionen. Het 200A relais lijkt me dan ook wel geschikt mits het inderdaad vergelijkbaar is.

Op 25 mei 2021 15:45:56 schreef EricP:
Diagnose duurde wellicht wel een kwartier. Maar ik was al wel de 3de die er (betaald) naar kwam kijken.

Netjes gedaan... Bij mij waren er in een huurcamper ooit 4 (!) betaalde prutsers nodig die naar een storing keken (sorry, drie prutsers en één goeie die WEL luisterde en de storing in een half uurtje gevonden had). Heeft me een aantal dagen gekost van een vakantie van 45k voor 90 dagen... |:(

Beste EricP & Lambiek bedankt voor de hulp ik zal het relais aanschaffen (er zitten 4 gloeibougies in)en zal rekening met draad dikte houden.
groet Nanja

Wellicht ten overvloede: draaddikte heeft een relatie met draad lengte. Als je het draadje 2x zo lang maakt, dan moet-ie ook 2x zo dik zijn voor dezelfde weerstand. Moraal van het verhaal: houd de draden die veel stroom voeren zo kort mogelijk - zonder het natuurlijk te overdrijven (voldoende lengte om te kunnen trillen, bewegen waar nodig en erbij te kunnen is geen luxe).