Hallo,

Ik heb hier een vrij oude stereo staan met een 3-CD-carrousel. De Philips MZ-7. Probleem is dat het apparaat een 'no disc' geeft terwijl er wel een CD in zit. Opvallend is dat de CD niet eens gaat draaien.

Ik heb de service manual hier gevonden: https://elektrotanya.com/philips_mz7_313911550140_sm.pdf/download.html

In de service manual staat een testmenu vermeld om de CD speler te testen (pagina 20 en 21 van de PDF). Alle motoren doen het goed via het test menu (Sledge motor, Disc motor, Tray Motor, Changer Mechanism), dus ook de motor die de CD moet laten draaien. Er is geen optie om de motor voor het focussen van de laser te testen.

Maar als ik vervolgens het 'CD test menu' doorloop verschijnt na het drukken op "Play" meteen de melding "FOC ERR", ook nu gaat de CD niet draaien. Ik zou toch zeggen dat normaliter eerst de CD gaat draaien en de machine dan pas gaat beslissen of het lukt om te focussen. Alsof er nu meteen als de boodschap komt dat er een probleem is met de focus, blijkbaar gaat er ergens iets mis in het circuit...
Op pagina 64 van de PDF staat het schema van het "3CDC-mainboard". Het servo driver IC 7806 (TDA7073A) zou verantwoordelijk moeten zijn voor het focussen in 2 richtingen, alle spanningen op het IC lijken normaal. Even geprobeerd om de uitgang van het IC los te maken bij de connector (T-/T+/F-/F+), maar ook dan gaat de CD niet draaien.

Iemand een idee wat er mis kan zijn?
Bedankt!

als de laser te zwak geworden is (of dood, of lenzen pottezwart) dan wordt er geen CD meer gevonden zelfs al zit ie erin, en de rest heb je al geraden..

even zonder CD erin kijken of het focus lensje nog enkele malen beweegt in een poging de CD te vinden, net na sluiten deur.
Als dat zo is dan is de laser verdachte nr 1.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (36%)]

Ik dacht altijd dat de CD eerst gaat draaien, en dat hij dan pas de CD gaat zoeken met de laser, maar heb ik dat verkeerd?

Klopt de laser kan alleen focussen als de motor draait. Als die gefocussed is gaat ie de TOC lezen.

Precies, dat bedoel ik. Maar de motor gaat niet draaien en dus dacht ik ook niet aan een versleten laser.

Is het niet helemaal afhankelijk van hoe de firmware is geschreven?
Als er niets wordt gereflecteerd op een cd (met een niet gefocuste laser) waarom dan nog de motor laten draaien. En is de laser/optiek dan kapot, vervuild of ontregeld?
Ik zou als eerste alles goed schoonmaken en dan opnieuw proberen.

Er zit een fotodiode in zo'n laser, daarmee zou theoretisch kunnen worden gedetecteerd dat een laser ook werkt maar de kans is groot dat daarmee alleen hardwarematig de laserstroom wordt geregeld.

Op 5 augustus 2021 15:43:20 schreef Roland11:
Ik dacht altijd dat de CD eerst gaat draaien, en dat hij dan pas de CD gaat zoeken met de laser, maar heb ik dat verkeerd?

De CD gaat pas draaien als er iets van laserlicht terug komt in de laserunit.

Zonder een CD heb ik nog geen spindle zien draaien, alleen de lens gaat op en neer dan.

Ok, dan heb ik een denkfout gemaakt ;-)
Als dat zo is ga ik ervan uit dat de laser versleten is, ik ga een nieuwe unit bestellen dan (VM2201).
Bedankt!

Op 5 augustus 2021 15:43:20 schreef Roland11:

Op 5 augustus 2021 15:53:43 schreef RAAF12:
Klopt de laser kan alleen focussen als de motor draait. Als die gefocussed is gaat ie de TOC lezen.

Het optisch systeem wordt eerst gebruikt om te detecteren of er al dan niet een CD aangetroffen wordt. precies focussen is daarbij niet nodig, juist een teken van scherpe reflectie op de fotodiodes is voldoende. Als dat er al niet is, dan heeft het geen zin om de spindle aan te zwengelen en pogen te gaan focussen. dat is vrij logisch volgorde, lijkt me. tevens belet het de laser te lang in de lucht te gaat schijnen en in de ogen van nieuwsgierige maar onwetende blikken. Niet dat het echt gevaarlijk is, maar je weet maar nooit.

De makkelijkste storingen zijn de vuile lens die je met een wattestaafje glassex weer voorzichtig schoonpoetst. Maar met oudere CD-spelers die veel vlieguren hebben is het vaker de lasermodule die vervangen moet worden.
Het vervangen van de module is op zich te doen, als ze nog voorraadig zijn, alleen het nadien opnieuw afregelen kent enige ervaring en juiste meet-middelen.

Na installeren van een nieuwe unit (zie https://nl.aliexpress.com/item/1005002011727836.html ) draait alles weer als vanouds.
Iedereen bedankt voor de input!