Ik moet ook dringend eens een simpele serielamp maken maar ik heb op dit moment na de verhuizing nog geen werkhokje. Dat zit gelukkig wel in de pijpleiding maar zal nog wel paar weken duren voordat die in orde is. Maar ben nu meestal buiten bezig als mooi weer is met "electro prutsen" maar dan wel geïmproviseerd" wat simpele dingetjes testen en doen. Maar zo'n simpele serielamp met een 2a automatische zekering zou wel een leuk klein en nuttig projectje zijn voor nu. En dan gemaakt met wat ik heb liggen (en nu kan vinden) zoals de papa van flash2b zou prima bij mij passen. Ik hergebruik ook vaak en graag weggegooide materialen :P
Ik ben nog verschillende dozen met e-waste rommel aan het uitzoeken en daar ligt vast nog wel zo'n oude schakelklok in want die heb ik al eerder uit een bak gevist met hetzelfde idee om daar simpele serielamp van te maken.
Maar waar zou je zo'n 2a automatische zekering kunnen krijgen? Op welke kernwoorden zoek ik bij de diverse kanalen?
Een variac zou ook nog een mooi stukje gereedschap aanwinst zijn voor mij.

Update, ik moet eerst zoeken dan vragen. Ik kom er ook in automaat vorm tegen in 2a. Ik dacht dat ze pas te koop waren vanaf 6a. Handig om te weten want moet ook nog een mooi mini automatenkastje hebben liggen. Uit een bouwcontainer gevist. Dan kan ik een mooi kastje maken met zo'n automaat erin.
https://www.vekto.nl/installatieautomaat-ac-dc-1-polig-2a-karakteristi…
Willekeurig vb van een van de eerste gevonden links. Nu kijken of die ook ergens lokaal te koop zijn (tips voor zeeuws vlaanderen, Brugge, Maldegem of Gent zijn welkom ;) Ik zal eens moeten kijken bij stock vermeersch in Brugge maar die zitten ver weg van Centrum. Of misschien de euroshop in Maldegem)

Ha Rew,

Uiteraard is de lamp overbrugbaar.
Zo werkt het: Je sluit de dubieuze DUT aan met de lamp in serie.
(Het vermogen van de lamp kies je afhankelijk van de DUT. Vuistregel: 1,5...2x het vermogen van de DUT)

- Als de lamp gaat branden, dan zit er sluiting in je DUT. Door de lamp wordt de stroom begrensd. Zekeringen blijven heel, ook die in de DUT.

- Als de lamp uit blijft, of zachtjes brand, dan blijft de stroom dus ver onder de stroom die nodig zou zijn om de lamp normaal te laten branden. Je DUT trekt dus weinig stroom, en je kunt nu dus veilig de lamp overbruggen.
Je kunt nu verder repareren zonder serielamp in de wetenschap dat de DUT niet te veel stroom trekt.

Ik hou er hier over op, dit is tenslotte een show topic :-)

groet, Gertjan.

Veel weerstanden en andere kleine onderdelen komen in een 7" reel. De bestukkingsmachine heeft daar "stalruimte" voor.

Maar sommige dingen komen in 13" reels. In princiepezouden die gewoon een verdieping lager kunnen, maar daar was geen voorziening voor.

Toen heb ik deze "beugels" gemaakt met de 3D printer.

Lijkt te werken. :-)

Er zijn twee identieke beugels, die ieder de helft van de as van het reel voorzien. Dit kan zich nog "uit mekaar" werken. Een gat voor een M3 middendoor zou werken, maar dan kan je niet er naast nog zo'n ding hangen. Dan gaan de M3 boutjes mekaar in de weg zitten. Ik denk dat ik de beide halve paaltjes een twist geef zodat ze in mekaar schroeven. OK. Meteen even gedaan: