Show your projects! Part 34

Sine

Moderator

Een hele verse! De vorige was nog uit de goede ouwe tijd (net voor 2020)
Tijd voor een frisse start met nummer:

De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).
We hebben tegenwoordig ook de ingebakken foto upload, dat maakt ook dat weer wat simpeler.

Het vorige topic start hier.
en de laatste post daarvan vind je daar.

Nog ouder? Hier:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 25 26 27 28 29 30 31 32

bprosman

Golden Member

In mijn auto ben ik aan het spelen geweest met ODB2 displays , gekocht (in China) en zelfbouw.

Dit om een paar redenen, onderweg op vakantie in de bergen en in de file houd ik graag de temperatuur van de motor in de gaten (ik heb maar een 3-cylindertje), bijna alle voorgaande autos hadden een temp. meter, nu heb ik alleen maar een "je motor kookt" lampje.

Verder, ja noem me een zeikerd kan ik niet wennen aan een "Franse" snelheidsmeter , met cijfers op de oneven getallen, 50-70-90-110-130, voorgaande auto's hadden een de cijfers op de even getallen. Nu een digitale snelheidsmeter.

Veel Chinese ODB2 doosjes schakelen netjes in een soort stand-by stand, ik heb er echter ook (vooral de diagnose dingen) die stroom blijven gebruiken. Op zich niet erg als je dagelijks de auto gebruikt maar in de vakantie kan het na een paar dagen wel een probleempje worden.
Eentje schakelt zichzelf uit netjes na de ingestelde tijd, maar ziet blijkbaar toch activiteit en schakelt meteen weer in

Dit opgelost met een "ODB2-Splittertje" , waarbij de spanning uitgeschakeld word als het contact word afgezet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
eSe

Honourable Member

@wielklem Yep, je kan met Kicad mooie dingen maken en die 3d view vind ik ook heel lekker.

Groetjes,
eSe

A transistor protected by a fast-acting fuse will protect the fuse by blowing first.

Op 4 augustus 2021 23:37:10 schreef eSe:
@wielklem Yep, je kan met Kicad mooie dingen maken en die 3d view vind ik ook heel lekker.

Maar dan moet de 3D viewer wel werken. Ik heb 3 installs van Kicad en op eentje werkt die wel (W8), andere 2 niet (W10, Linux). Met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Ligt dat aan de 3D gpu drivers.
Ik heb eerder een tekenprogramma gehad die daar nogal over kon vallen.

Sine

Moderator

Op 20 juli 2021 17:32:19 schreef ritmeester:
Gaten voor wartels boren in een inbouwkastje:
Deze wil ik altijd recht hebben en niet shots en scheef. Al zo’n beetje drie jaar doe ik dit op deze manier.

Dat is een bele hoop minder omslachtig, en gegarandeerd rond.

Zo'n boormal lijkt me alleen zinnig als je aantallen gaat maken, niet voor een enkeltje.

Lambiek

Special Member

Precies. Die gebruik ik ook, werkt prima in een kunststof kast. Voor staal gebruik ik ponsen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heeft ritmeester zijn methode niet eerder als doel de gaten mooi ten opzichte van elkaar uit te lijnen. Met die stappenboor kan je nog altijd net ietsje naast perfect uitgelijnd beginnen natuurlijk. Of de boor loopt net wat weg.

Of werkt zo'n boor zoals een centreerboor in een draaibank? Want dan helpt het wel natuurlijk.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
eSe

Honourable Member

@henri62 Het heeft bij mij altijd gewerkt, misschien ben ik in het bezit van een goede "spirit" :-)

Het draait op Win7 (wat ik al enkele jaren niet meer gebruik) en Linux, hier OpenSUSE Tumbleweed. Op een 'oude' laptop Acer Aspire 5750 uit 2012.

Groetjes,
eSe

A transistor protected by a fast-acting fuse will protect the fuse by blowing first.

Op 5 augustus 2021 11:09:37 schreef Sine:
[...]

[bijlage]

Dat is een bele hoop minder omslachtig, en gegarandeerd rond.

Zo'n boormal lijkt me alleen zinnig als je aantallen gaat maken, niet voor een enkeltje.

Die heb ik ook, inmiddels ook in inch maten. Maar een gewone XLR of Speakon connector heeft een heel erg vervelende maat. 20mm is veel te groot en 19mm (dat is het geloof ik) is nergens te vinden.

Dit tabelletje op de inch-maat gatenboren geplakt:

(Zoals gezegd zit dit tabelletje op het doosje van de vijf stuks inch-maten boren en de groene waardes zijn betreffende inchmaten omgerekend naar centimeters. In wit de overige maten die ik heb met gewone metrische gatenboren.)

Helaas die inch-boren pas gekocht nadat ik een te groot gat in een zijpaneel van de kofferbak van de Prius had geboord (wat er dus niet uit ziet...) voor een permanente uitgang van de 200V accu. Die 3/4 inch zou veeeeeel netter geweest zijn...

[Bericht gewijzigd door r-p op 5 augustus 2021 21:54:14 (13%)]

Sine

Moderator

19mm ofwel 3/4"

Gezien XLR een ammi uitvinding is kon dat zomaar eens kunnen kloppen.

En uiteraard heb ik ze in duimse maten, al was het maar omdat veel ander paneelmontage spul dat ook gebruikt.

Stijnos

Golden Member

vooruit, toch nog maar eens een projectje om te showen.

Nu de evenementen langzaam weer mogen gaan plaatsvinden, wat aankleding voor de BAR gemaakt.
Niks technisch hoogstaands, maar wel leuk om alles te designen, zowel mechansich (de letters tekenen in fusion en laten laseren en wat 3d geprinte stands voor voeding en controller), pcb layout van een eigen controller, de software en de montage.

@rew. Thanks voor je micro's die je nog had liggen :)
https://www.youtube.com/watch?v=ohVGDfh3pFg

Ahh! Mooi om het resultaat te mogen aanschouwen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nadat mijn vorige wekker was overleden heb ik besloten zelf maar een wekker te maken die aan mijn wensen voldoet. De primaire eisen aan het ontwerp:

  • Eenvoudig in te stellen
  • Meerdere alarmtijden opgeslagen waar je makkelijk tussen kunt wisselen
  • Automatische zomer en wintertijd
  • Niet opnieuw instellen na spanningsuitval
  • Geen snooze functie
  • Een knop voor in en uitschakelen alarm

Ik had geen zin om printjes te gaan laten maken dus het doel was om alles met developmentbordjes en experimenteerprint te maken. De basis voor de wekker is een ESP8266 NodeMCU welke ik nog had liggen. Daarnaast heb ik een DS1307 module voor het onthouden van de tijd en de alarmen en een PCF8574 voor voldoende I/O. Een TM1637 led display. Een 5V buzzer, rotary encoder en nog wat kleine rommel. De behuizing is geprint met PLA. Het groene acrylglaasje is er van achteren ingelijmd.

Het resultaat:

En natuurlijk de achterkant:

De ESP is geprogrammeerd in de Arduino tooling en doormiddel van een booloader is hij via wifi te updaten. Voor het bijhouden van de tijd gebruik ik de eztime library. Deze doet zowel de NTP requests als het bijhouden van de tijd tussen de requests door. Daarnaast bezit deze library ook een functie om de tijdzone inclusief zomer/wintertijd toe te passen op de ontvangen UTC tijd. Ieder uur doet de wekker een NTP request. Wanneer deze goed gaat wordt de tijd in de RTC geupdate zodat deze altijd de correcte UTC tijd bevat. Wanneer de NTP request 2x faalt, bijvoorbeeld wanneer er geen internetverbinding is, haalt hij de tijd uit de RTC. Als de tijd vanuit de RTC komt ipv NTP staan de puntjes tussen de uren en minuten uit.
Met de rotary encoder is het mogelijk om 3 alarmen in te stellen. Deze alarmtijden worden opgeslagen in het battery backed ram van de RTC zodat ze bij stroomuitval niet verloren gaan.
Met de linker knop kunnen je kiezen tussen [alarm 1 --> alarm 2 --> alarm 3 --> geen alarm -->]. Wanneer er een alarm aan staat kun je op de middelste knop drukken om de alarmtijd weer te geven. Als het alarm af gaat is een keer op de linker knop drukken voldoende om hem uit te zetten. Om hem de volgende dag weer af te laten gaan moet je hem opnieuw aanzetten. Of er een alarm actief is is ook opgeslagen in het battery backed ram van de RTC zodat dit niet verloren gaat bij stroomuitval.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 23 augustus 2021 19:45:14 schreef Mr. SnuGGelS:
Nadat mijn vorige wekker was overleden heb ik besloten zelf maar een wekker te maken die aan mijn wensen voldoet. De primaire eisen aan het ontwerp:

  • Eenvoudig in te stellen
  • Meerdere alarmtijden opgeslagen waar je makkelijk tussen kunt wisselen
  • Automatische zomer en wintertijd
  • Niet opnieuw instellen na spanningsuitval
  • Geen snooze functie
  • Een knop voor in en uitschakelen alarm

[...]

Ik mis een helderheidsinstelling van het display. Is het zo niet te fel 's nachts en onleesbaar overdag?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De helderheid staat fixed en heel laag (die display-controller heeft 8 helderheidsstanden). In de slaapkamer met de gordijnen dicht is het vrij donker en is hij altijd goed leesbaar. Als hij feller staat geeft hij teveel licht.

Het ziet er zeer simpel uit, een serieschakeling van 4 LED's en 4 schakelaars.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20210823_192943.jpg
Nu kan je zeggen dat de foto getrukeerd is, dat de schakelaars overbrugd zijn of dat er led's stuk zijn...
Maar ik heb ook een filmpje waar je de volledige schakeling in werking ziet...
filmpje serieschakeling LED's
Dus het is mogelijk om in een serieschakeling elke led met een afzonderlijke schakelaar te bedienen... :7 :9~

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
Shiptronic

Golden Member

Waarom gaat op 1:13 de LED al branden die je nog aan het solderen bent? ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 augustus 2021 20:36:13 schreef Shiptronic:
Waarom gaat op 1:13 de LED al branden die je nog aan het solderen bent? ;)

dat gaat de weerspiegeling in de camera zijn, de led's gaan in dit geval niet vanzelf branden :)

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
Thevel

Golden Member

Ik vind de batterijclip opvallend dik...

Op 23 augustus 2021 20:44:54 schreef Thevel:
Ik vind de batterijclip opvallend dik...

het wordt warm onder mijn voeten... :P :P :P

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Cool dat de ‘bedenker’ er ook op reageert. Het is wel een heel erg ‘nerdy’ trucje, gewone stervelingen gaan niet eens snappen waarom het niet kan, laat staan waarom het wel kan.

Betreffende de verdacht dikke batterijclip: er lijkt ook iets zwarts in/aan/onder de led’s te zitten.

(Maar ik speel vals: ik kende de oorpsonkelijke video, met uitleg, van eerder al. Zou het desondanks niet kunnen nabouwen. Hoewel… nog niet geprobeerd. Technisch wel, mechanisch/optisch niet. En de truc is nu juist om de truc verborgen te houden, waarvoor dus nogal indrukwekkende mechanische modelbouwskills nodig zijn, naast de bekend veronderstelde HF-magie)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Thevel

Golden Member

er lijkt ook iets zwarts in/aan/onder de led’s te zitten

Dat viel mij ook al op..

ik kende de oorpsonkelijke video, met uitleg

Ik ken hem niet.

[Bericht gewijzigd door Thevel op 23 augustus 2021 21:32:59 (28%)]

Op 23 augustus 2021 21:32:03 schreef Thevel:
[...]Dat viel mij ook al op..
[...]Ik ken hem niet.

Bij deze schakeling had ik transparante led's gebruikt, daarna met rode lampenlak rood geverfd. Hierdoor ziet de led er iets donkerder eruit dan je van een rode led verwacht en kan het zijn dat je "iets" zwart ziet.
Nu denk ik niet dat je ziet wat je eigenlijk zou moeten zien, maar je zit wel in de buurt...

De schakeling zal ik later wel verklappen hier, nu nog even de spanning erin houden.

Het idee komt inderdaad van Henryk Gasperowicz, Ik heb hem de primiere van het filmpje laten zien, en daarop (via mail) leuke commentaar gekregen, alsook ideeën voor/van zijn projecten waarvan de oplossingen niet zo direct op het net te vinden zijn...
Dus misschien binnenkort een nieuwe schakeling met eigenaardige eigenschappen. :P

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken