Herkennen Aanloop of bedrijfscondensator opdruk etc.

vergeten

Golden Member

Ik heb een xxx condensator waarvan ik me afvraag of hij nou een bedrijfs of aanloopcondensator is.

Omdat het nogal vaag is waaraan het ene of de andere type is te herkennen graag wat uitgebreidere info, indien bekend? :)

Edit: De maten zijn; rond 35mm x 75mm lang.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Dat is een bedrijfscondensator, aanloop C's zijn fysiek een stuk kleiner voor hun waarde.

En meestal zijn de kleinere waardes zoals deze altijd bedrijfs C's.

Wat ook helpt is de toepassing. Een aanloop C wordt na start buiten bedrijf geschakeld, als daar geen inrichting voor is dan is het een bedrijfscondensator.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 6 augustus 2021 11:54:39 (33%)

vergeten

Golden Member

Als het om vervanging gaat is dat vaak nog wel te bepalen inderdaad.

Maar bij aanschaf (online) wordt het al moeilijker, er zijn verkopers, (of op Beurzen) die het ook niet weten en maar de veilige kant kiezen, "het is een aanloop exemplaar"
Of als ze er wat meer voor willen vangen "dit is een bedrijfstype"
Kortom list en bedrog alom, al dan niet bewust. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op een start cap staat het ook vaak letterlijk op.

Op een bedrijfscondensator zie je meestal iets van 10000h bij X spanning.

Start C's zijn ook vaker elektrolytisch, en ook dat staat er vaker (maar niet altijd) op.

Een bedrijfs condensator kun je ook gebruiken als startcondensator, maar omgekeerd niet! De door jou geplaatste foto is een bedrijfs condensator, er staat achter 5% een B en voor de spanning DB= meestal CB en bij een aanloop condensator CA. Als de opgedrukte spanning +/- 1,75 of 2x de aangelegde spanning is , is het een bedrijfs condensator . Deze zijn dikker en of hoger omdat de isolatie tussen de platen dikker is. Als de afstand tussen de platen groter wordt , moet de oppervlakte van de platen groter worden, ander zou de capaciteit kleiner worden.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op vrijdag 6 augustus 2021 13:34:54 (14%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?