Draadloze deurbel koppelen aan bestaande deurbel

Hoi

De bedraade bel is niet sterk genoeg om overal in het huis te horen. Mijn plan is om deze dan ook uit te breiden met een draadloze deurbel. De bestaande deurbel blijft hangen en de draadloze deurbel komt erbij.

Huidige deurbel is aangesloten op de netstroom d.m.v. een transformator die 6 V AC levert en een vermogen geeft van 8 VA. De knop van de draadloze bel wordt gevoed door een 3 V batterij.

Graag zou ik 2 schakelingen maken. De belangrijkste is om het drukken op de bestaande deurknop door te geven aan de draadloze knop. In de draadloze knop weet ik welke contacten ik spanningsloos moet verbinden om de bel te laten gaan en ik weet tussen welke twee draden ik het indrukken van de huidige knop kan vinden. Deze laatste is wel via spanning.
(bijlage "schakeling deurknop")

De tweede schakeling is om van de beltransformator af te tappen en zo de 3 V batterij overbodig te maken. (bijlage "batterij wegwerken")

Om ergens te beginnen heb ik volgende schakeling gemaakt met slechte resultaten. (bijlage "testschakeling")

De schakeling heeft maar kort onder spanning gestaan en hierdoor viel de zekering uit en is er een diode en de weerstand stuk gegaan. De zekering heeft dus een kortsluiting in mijn schakeling ontdekt en ik een aantal vragen.

1) Wat is er misgegaan?
2) Is de diode stuk gegaan en heeft die de weerstand beschadigd? Waarom zijn de 3 andere diodes dan niet stuk?
3) Of is de weerstand stuk gegaan en heeft die de diode beschadigd?
4) Zijn de schakelingen die ik wil gebruiken correct of wat kan beter?

In bijlage zitten nog enkele foto’s van mijn proefopstelling. (img...)

M.v.g.

Lenders

Lucky Luke

Golden Member

1K op 230 V gaat 230mA door lopen, je zit dus ruim boven het vermogen dat die weerstand kan verstoken. Niet de 600mW uit je tekening.

Die ene "kapotte" diode zit volgens mij ook verkeerd om.

(En kijk alstjeblieft een beetje uit met netspanning. Vis anders ergens een adapter uit bak bij een kringloopwinkel of 'leen' er eentje van een oud modem dat ongebruikt in de kast ligt te verstoffen ofzo.)

Even afgezien daarvan:

Belt de draadloze deurbel, als je met de batterij er uit de knop ingedrukt houd en dan de batterij in de knop doet?

Zo ja, dan kun je de knop overbruggen en hoef je alleen maar iets parallel aan je bestaande bel te knutselen dat 3V maakt voor de draadloze belknop. (https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.… met een 78L33 ofzo, of met een LM317, of een regelaar met minder eigen verbruik als het zuinig moet)

Zo nee, dan zal inderdaad iets met een relaisje (of een opto, of een transistorschakelingetje, maar het simpelste is een klein relais parallel aan de bestaande bel) de makkelijkste optie zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
vergeten

Golden Member

Beste @Lenders

_/-\o_ Je zit met de directe netspanning op een breadboard? 8)7

Die 250v klopt ook niet dat gaat over de 300v DC met enorme rimpel.

Je bent niet veilig bezig!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 10 augustus 2021 19:42:38 schreef vergeten:
Beste @Lenders
Die 250v klopt ook niet dat gaat over de 300v DC met enorme rimpel..

Nee hoor!
Vrms is gewoon 230V en ietsje (1,4V) eraf ivm spanningsverlies over de dioden.

Shiptronic

Overleden

https://www.circuitsonline.net/files/imagecache/circuits-schematic/schakelingen/schematics/000030.GIF

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…

met de bestaande deurbel kan je een relais parallel zetten, die schakeld dan de contacten van je druk knop.

Op 10 augustus 2021 19:42:38 schreef vergeten:
dat gaat over de 300v DC met enorme rimpel.

Je bent niet veilig bezig!

pas als je er een C aan hangt ;) met dat laatste ben ik het eens, en arme scoop :(

Op 10 augustus 2021 18:57:02 schreef Lucky Luke:

Die ene "kapotte" diode zit volgens mij ook verkeerd om.

daar zat ik naar te kijken, en hoe langer ik naar het plaatje kijk denk ik eerder een Thermische zekering(koffiezetter) te zien ipv een diode

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 10 augustus 2021 21:09:54 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 augustus 2021 19:42:38 schreef vergeten:
Die 250v klopt ook niet dat gaat over de 300v DC met enorme rimpel.

Ik trapte er ook in, maar ik denk dat dat bij de specificaties van het weerstandje hoort, net als de 1 % en de 600 mW.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Shiptronic

Overleden

maar wat had je van de schakeling verwacht?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Deurbel,trafo is van de deurbel, de drukknop zender aangesloten op het spanningsloze contact van het relais. Tussen 0F-1 zit de drukknop oude deurbel. !00 uF kun je ook 220 uF maken deze dient om het relais in te schakelen. Relais 12V / 30 mA
Werkt bij mij al wat jaren.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/deurbel.png

alles wat ik maak, kan beter.

@Iedereen:
De tekening was misschien niet helemaal duidelijk. De gegevens bij de weerstand zijn allemaal specificaties van de weerstand en geen foute berekeningen van mij.

@Lucky Luke:
De fout was dus dat ik te veel vermogen (stroom) stuurde door de weerstand. M.a.w. een grotere weerstand van 100 kOhm zou ervoor zorgen dat het vermogen laag genoeg blijft?

De foto van de schakeling is niet helemaal duidelijk, daarom heb ik ze bewerkt zoals ze in werkelijkheid ook is. Zie naar de foto in bijlage en ben je dan nog steeds van mening dat de diode verkeerd zat?

@Vergeten:
Waarom ben ik niet veilig bezig? Het breadboard en de oscilloscoop zijn gemaakt voor 230 V AC. Het zijn vermogendiodes tot 1000 V en de weerstand kan ook 250 V AC aan. Mis ik nog iets?

marcob

Golden Member

Op 11 augustus 2021 09:26:18 schreef Lenders:

@Vergeten:
Waarom ben ik niet veilig bezig? Het breadboard en de oscilloscoop zijn gemaakt voor 230 V AC. Het zijn vermogendiodes tot 1000 V en de weerstand kan ook 250 V AC aan. Mis ik nog iets?

Ten eerste ben je zelf niet gemaakt voor 230V AC. En ten tweede waar haal je vandaan dat een breadboard geschikt is voor 230V?

De weerstand is dan wel geschikt voor 250VAC, maar je hebt ook nog het maximale vermogen van componenten. Je weerstand is een 0.25watt uitvoering.
Dat leert ons, P=IxU => I=P/U => 0.25/230=0.001087A = 1.087 mA
Jij stuurt er 230mA door heen, das ruim 200 x zoveel.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

230V op een breadboardje ... is al niet echt veilig te noemen, daar zijn ze niet voor bedoeld.
Hoewel ik moet bekennen dat ik dat zelf al gedaan heb zo.

Wat echt niet kan is de scope rechtstreeks aansluiten op iets wat netgevoed wordt, de massa (en de behuizing) van de scope is namelijk verbonden met aarde.
Dus je maakt volle aardsluiting als je gaat meten aan iets wat aan het net hangt.

Daarnaast sluit je de scope compleet verkeerd aan, ik vermoed dat de x-ingang van dat beestje wel eens gebakken kon zijn.
Het blauwe kabeltje moet op de stekker naast waar je de rode hebt ingeprikt.

Ga alsjeblieft niet direct klooien met 230V zonder dat je heel goed weet wat je aan het doen bent.

Op 11 augustus 2021 09:26:18 schreef Lenders:
@Iedereen:
De tekening was misschien niet helemaal duidelijk. De gegevens bij de weerstand zijn allemaal specificaties van de weerstand en geen foute berekeningen van mij.

Dat is wel een foute berekening, je plaatst geen 1k/0.5w weerstand op 325 volt, dan zou de weerstand zowat 100 watt moeten zijn.
Zelfs met een 100K weerstand moet die nog altijd >1 watt zijn.

Nooit proeven doen rechtstreeks op het net, dat is voor niets nodig.
Met triac's werk ik ook eerst op 24Vac tot alles goed werkt.

LDmicro user.
marcob

Golden Member

Op 11 augustus 2021 09:50:27 schreef Sine:
Daarnaast sluit je de scope compleet verkeerd aan, ik vermoed dat de x-ingang van dat beestje wel eens gebakken kon zijn.
Het blauwe kabeltje moet op de stekker naast waar je de rode hebt ingeprikt.
.

Ik zie het nu ook, de scoop is aangepast naar banaanstekkers.

Orgineel
https://file1.hpage.com/003531/34/bilder/os6.jpg

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Arco

Special Member

Griezelig allemaal... :S
Netspanning op een breadboard is al eng, en een beldrukker direct aan de netspanning hangen is iets waar je normaal gesproken niet eens over piekert.

Scoop heeft zo te zien geen RA snoer. Houdt er dan rekening mee dat de behuizing ook onder netspanning staat tijdens het meten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Netspanning op mijn breadboard is niet eng volgens de verpakking tenzij ik de verpakking verkeerd lees. (zie bijlage)

De opstelling op 230 V was niet veilig, daar hebben jullie gelijk in. Weten wat er verkeerd is, is net zo belangrijk als tot het goede resultaat te komen.

Als ik de reacties lees, zijn de fouten te vinden in te veel vermogen door de componenten, verkeerde draadjes en de bananenstekkers die niet goed zijn voor deze spanning. Mogelijk is de breadboard niet sterk genoeg ervoor. De oscilloscoop nog even buiten beschouwing.

  • Hebben jullie een overzicht wat er door zo'n bananenstekker mag?
  • Is er een goed filmpje/site om terug te leren werken met de oscilloscoop?

De tip van @Lucky om een oude adapter te gebruiken zal ik opvolgen bij gebruik aan een regelbare spanningsbron.

Volgende schakeling is vermoedelijk om de batterij weg te werken: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…

Hoe ziet de correcte schakeling eruit om de beldrukker te bedienen?

BTW, huidige testschakeling ging vooral over de bruggelijkrichter. De drukknop was ik nooit van plan om op die spanning aan te sluiten.

Op 10 augustus 2021 18:57:02 schreef Lucky Luke:
Vis anders ergens een adapter uit bak bij een kringloopwinkel of 'leen' er eentje van een oud modem dat ongebruikt in de kast ligt te verstoffen ofzo.

Is een oude gsm-lader ook een optie? Output 5 V en 2 A, ?DC of AC?. Dan moet ik wel de usb-kabel omvormen naar een + en - of L en N.

Sine

Moderator

Op 11 augustus 2021 11:30:32 schreef Lenders:
Netspanning op mijn breadboard is niet eng volgens de verpakking tenzij ik de verpakking verkeerd lees. (zie bijlage)

Netspanning op een breadboard is ALTIJD eng, ongeacht van wat de verpakking daarvan mag vinden.

Weten wat er verkeerd is, is net zo belangrijk als tot het goede resultaat te komen.

Precies, en met een beetje inzicht kun je dat bepalen voordat je dingen gaat bouwen die gegarandeerd in rook opgaan.

[*]Hebben jullie een overzicht wat er door zo'n bananenstekker mag?
[*]Is er een goed filmpje/site om terug te leren werken met de oscilloscoop?
[/list]

Zo'n banaanstekker mag/kan wel wat hebben, maar niet alle gaten waar een banaanstekker in past kunnen evenveel hebben (zoals die scope)

Hoe ziet de correcte schakeling eruit om de beldrukker te bedienen?

Zoals het standaard bij je deurbel zit is het gegarandeerd veilig, ofwel NOOIT schakelen in de 230V. Met de 8V AC kant van een beltrafo kun je eigenlijk geen hele enge dingen doen. Dat is een korstluitvaste veilige spanning.

BTW, huidige testschakeling ging vooral over de bruggelijkrichter. De drukknop was ik nooit van plan om op die spanning aan te sluiten.

Test het dan ook zoals het in werkelijkheid gebruikt gaat worden, door met 230V te gaan stunten haal je een hele hoop onnodige ellende erbij, zeker als je er met een scope aan wilt meten.

Afgezien van het veiligheidsaspect, die hele escapade met 230V is nergens voor nodig. Je kunt alles achter de beltrafo hangen. Een voedinkje om de elektronica van de draadloze deurbel te voeden en een relais via een brugcel parallel aan de vaste bel. Het contact van het relais komt dan in de plaats van het drukcontact. Hoe moeilijk kan het zijn?

Hier een schema hoe je het moet doen.
Laat de CR2032 batterij zitten, een goede gaat zeker 2j mee.

Ik heb mijn draadloze drukknopprint met relaisprintje in een doosje boven de originele bel gemonteerd (foto)

De condensator dient om het relais wat langer geschakeld te houden zodat bij heel korte drukken er toch een signaal van voldoende lengte gegeven wordt.

LDmicro user.
Sine

Moderator

@MGP

Als je dat geheel parallel aan de bel zet ben je ver genoeg.

Wat bedoel je daarmee, het staat toch parallel met de bel?

idd een tekenfoutje ga dat verbeteren

LDmicro user.

Op 11 augustus 2021 12:39:21 schreef MGP:
Wat bedoel je daarmee, het staat toch parallel met de bel?

idd een tekenfoutje ga dat verbeteren

Merci voor het schema. Voor de gelijkrichter, zou je dan verder werken met de 1N4007 of een brugcel gebruiken. In mijn oude labopakket heb ik ook kleinsignaaldiodes zitten, namelijk 1N4148 (Vr=75 V, If=200 mA, Ifrm=450 mA). Kan die de stroom aan?

Die 1N4007 zijn ideaal, een kleine brugcel kan ook.

LDmicro user.

Op 11 augustus 2021 12:34:41 schreef MGP:
Hier een schema hoe je het moet doen.
Laat de CR2032 batterij zitten, een goede gaat zeker 2j mee.

Ik heb mijn draadloze drukknopprint met relaisprintje in een doosje boven de originele bel gemonteerd (foto)

De condensator dient om het relais wat langer geschakeld te houden zodat bij heel korte drukken er toch een signaal van voldoende lengte gegeven wordt.

Ik doe dat ook zo. Maar ik gebruik een 'gewoon' relais (5V DC Panasonic ALQ305 "all purpose"). Waarom gebruik je een Reed-relais?

Op 11 augustus 2021 13:56:08 schreef Roland11:
... Waarom gebruik je een Reed-relais?

Een gewoon relais zal ook werken.
De sturing van dat printje is een controller ingang en daarom gebruik ik liever een reedrelais en ook omdat ik er in het bakje liggen heb ;)

Maar je moet absoluut geen relais kopen als je er liggen hebt, enkel de spanning is belangrijk omdat de trafospanning inzakt als de bel gaat.

LDmicro user.