Nordmende Othello 57/3D van 1957

Misschien. Welke 500pf precies? Op sommige plekken in de radio kom je een spanning van grofweg 300v tegen, dus dan is een 100v condensator ongeschikt.

500pf condensatoren zijn overigens zelden/nooit van het papiertype dat vaak stuk gaat. Weet je zeker dat ie vervangen moet worden?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Volgens mij is C106 de enige 500pF.
In principe kan 100v hier wel, maar ik zou toch een hogere waarde nemen.
(als een der zijden ooit aan massa komt door een defect dan ploft 'ie anders. dus minimaal 300v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben gewoon aan het kijken naar de papieren condensatoren en een deel keramische condensatoren, wil ze gewoon allemaal preventief vervangen, zo zeer waar die zit heb ik nog niet tegoei bekeken, ik probeer zo dicht mogelijk bij de originele te zoeken maar dit is niet zo eenvoudig.

de spanningswaardes van de condensator zijn meestal een stuk lager dan de oude.

heb bijvoorbeeld 2x een 500Pf

1 is 500vdc en 250vac
2 is 1500vdc 500vac

[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op zondag 12 september 2021 23:09:15 (28%)

NEE.
GEEN KERAMISCHE CONDENSATOREN VERVANGEN.

Dan ga je het ding straks helemaal opnieuw moeten afregelen, als je per ongeluk de verkeerde vervangt. Keramische condensatoren gaan bijna nooit stuk.

In de toonregeling e.d. kan het weinig kwaad om ze te vervangen, maar er is simpelweg geen reden voor.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!