Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die ero's zijn gewone foliecondensatoren...
Die oude c's hadden vaak een streepje ter aanduiding van de '-' als preferente negatieve pool, maar andersom mocht ook...
(had iets te maken met de wijze waarop de folie gewikkeld was)
De '-' (streep) gaf de buitenste folie aan.
Dus als een van de twee aansluitingen geen (of in elk geval veel minder) signaalspanning voerde - bijvoorbeeld massa -, dan zorgde je dat dat de aansluiting met de streep daaraan verbonden werd.
Als je die radio echt voor langere tijd betrouwbaar wil hebben, vervang dan al die ERO papier C's. De andere (keramische en kunststof) laten zitten.
Het is een mono toestel - hij heeft maar 1 kanaal. Tenzij je met 'kanaal' het radiostation bedoelt.
Op de middengolf moet je 's avonds in een storingsarme locatie vele tientallen zenders kunnen horen op de ingebouwde ferrietantenne. Op de langegolf 4 of 5.
Voor FM moet je een externe antenne aansluiten, anders hoor je bijna niets.
Hoeft ie alleen 1x in de maand even een uurtje te spelen, dan hoef je alleen maar de koppelcondensatoren te doen als dat papiertypes zijn.
De grote voedingselco hoeft niet vervangen te worden, mits die steenkoud blijft en er geen brom in het geluid zit.
de Erootjes (de papiercondensatoren) lekken echt allemaal. Als er niet veel spanning over staat (bvb in de toonregeling) kan dat niet veel kwaad, maar alle exemplaren waar enige spanning van betekenis over staat gaan er best uit. Doe dit stapsgewijs en controleer regelmatig of de radio nog werkt. Dit om te vermijden dat je héél lang moet zoeken naar een door verstrooidheid aangebrachte bedradingsfout als je alles in een keer vervangt.
Die grote condensator mf657 lijkt ook ooit gelenkt te hebben, rondom zat er zo typisch condensator vloeistof maar ook niet helemaal zeker natuurlijk
Die papier condensator (ero) door wat voor type mag ik die vervangen? De waardes zeggen bij 250 - 500v voor wissel en gelijk maar ik veronderstel gewoon condensatoren voor wissel met gelijkaardige specs en capaciteit? Maar zeker geen gelijkspanningselco
MKT of MKP foliecondensatoren. Sommige leveranciers (zoals Jukebox revival) hebben die met axiale aansluitingen, net zoals de originele . dat werkt eens zo prettig, maar is op zich geen noodzaak.
Op 16 augustus 2021 16:47:48 schreef kris van damme:
[...]Doe dit stapsgewijs en controleer regelmatig of de radio nog werkt. Dit om te vermijden dat je héél lang moet zoeken naar een door verstrooidheid aangebrachte bedradingsfout als je alles in een keer vervangt.
+1 
Oke, nu nog een vraag, hoe sluit ik correct een Antenne aan op deze set, heb wel liggen Proben tot ik beter ontvangst heb op de terminal onderaan maar het zijn er heel wat, zie foto.
Ook weet er iemand meer over de andere 3 aansluitingen op de achterkant, de 4de rechtsonder is dus de luidspreker, rechtsboven komt een zwak Signal uit, bijna een line out, de andere 2 links geen idee, en dan de din connector is wss een input voor phono veronderstel ik.
Bekijk even goed de achterwand. Daar staat alles op (in het Duits).
Rechtsboven is een uitgang voor een hoogohmige luidspreker. Rechtsonder voor laagohmig. De andere aansluitingen zijn voor platenspeler en bandrecorder.
Piet
https://www.radiomuseum-bocket.de/wiki/images/a/aa/Othello_57_3d_back.…
Op 16 augustus 2021 23:53:21 schreef kevintjeuh88:
Oke, nu nog een vraag, hoe sluit ik correct een Antenne aan op deze set,
FM of AM? ze zitten allemaal links (en staan dus niet op je foto's).
de FM ingang is makkelijk te onderscheiden. die gaat met een twin-lintkabel naar de FM tuner. Je hoort het ook meteen als je er een stukje draad op aansluit(er vanuit gaande dat de FM nog leeft)
oke dat is dus nu ook duidelijk,ontvangst is nu ook weer een stuk beter, eigelijk speelt hem nog goed..
ben aant kijken voor condensatoren maar bij ene in de radio staat 0.01µf, 250v wisselsp,500v gelijksp en 10Mohm
kan hier zo ene in de plaats?
wat is de bedoeling van de weerstandsaanduiding op de condensator?
https://www.budgetronics.eu/nl/condensatoren/mkt-condensators/mkt-foli…
ook zit ik met ero condensatoren van 500Pf,5000Pf die ook niet makkelijk te vinden zijn als ik ga zoeken bij mkt en mkp condensatoren.
Als de radio goed werkt hoef je alleen de koppel C audio voor - eindversterker te vervangen en de ratelcondensatoren.
Hoe meer je vervangt hoe slechter en minder origineel het wordt.
Op 17 augustus 2021 22:17:04 schreef kevintjeuh88:
ook zit ik met ero condensatoren van 500Pf,5000Pf die ook niet makkelijk te vinden zijn als ik ga zoeken bij mkt en mkp condensatoren.
vervangen door de dichtstbijzijnde standaardwaarden, zijnde 470pF (=0,47nF) en 4,7nF (= 4700pF).
Op 18 augustus 2021 19:04:36 schreef pararuud:
Als de radio goed werkt hoef je alleen de koppel C audio voor - eindversterker te vervangen en de ratelcondensatoren.
de radio kan zeer ongezond zijn, maar toch goed werken (voor de gebruiker). Het is een kwestie van goed werken duidelijk te definiëren..
Hoe meer je vervangt hoe slechter het wordt.
eeuh?
Hoe meer je vervangt hoe minder origineel het wordt.
Je kan geen omelet maken zonder de eierschalen te breken... oude, vervangen onderdelen in een zakje mee in de radio bewaren. misschien monteert binnen een jaar of 50 wel iemand terug de originele condensatoren 
de dikke condensator MF657 (te zien op de foto bovenaan) heeft volgens mij ook al eens gelekt, hoe kan ik deze correct vervangen? deze heeft 3 pootjes en zo als het label laat zien zijn het ook 3 condensatoren
Dat is een elco. Die kan je vervangen door 3 losse condensatoren van de juiste waarde 47µF 400v. Als er plek is onder het chassis, monteer je ze daar. Wat ik ook vaak doe, is ze met een ty-rapje vastzetten aan de bestaande elco.
Maar ik zie op de foto geen lekkagesporen. Weet je het zeker? Of is hij gaan lekken tijdens het testen?
De condensator die je laat zien, is kwalitatief prima. Maar het is veel makkelijker om voor een condensator met lange draden te gaan ipv printpennetjes.
Ik heb gewoon zo'n set gekocht: https://www.ebay.com/itm/303667606782
Deze condensatoren voldoen voor alle radio-toepassingen uitgezonderd ratel en net-filtercondensator.
Deze types kun je vast ook wel in Nederland vinden. Strikt genomen zijn ze ook voor printmontage, maar de draden zijn een paar centimeter lang waardoor je ze gemakkelijk op hun plek kan solderen.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (12%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hmm, ik weet niet of dat zo'n goed idee is. De gelijkrichter heeft een maximale capaciteit die hij mag 'zien'. Dat komt door de gemiddelde laadstroom die er steeds loopt, die oploopt naarmate je de afvlakcapaciteit groter maakt.
Zet je de 50µF als eerste, 25µF als tweede en 200µF als derde, dan gaat dat goed.
Maar de vraag is of de tweede spanning dan wel genoeg afgevlakt wordt.
Met de 200µF als tweede, is het de vraag of de gelijkrichter niet wordt overbelast. Dat hangt af van de DC weerstanden die in de voeding zijn opgenomen.
Maar ik zou eerst even een foto maken van de lekkage en eventueel de lekstroom meten.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
Arco
Special Member
Kheb de radio overlaatst gekuist met alcohol en een verfkwastje, maar rond de condensator zat een plakkerig goedje wat duidelijk ooit eens er vanaf gelopen heeft, ging ook moelijk af.
Dit zie ik ook vaker bij oude TL armaturen waar de condensator aan het lekken is.
En vermoed na 60jaar dat deze zeker niet nog de capaciteit heeft die hem moet hebben.
Dan zal ie inderdaad stuk zijn ja.
Mijn ervaringen met dergelijke condensatoren zijn wisselend. Bepaalde merken zijn na formatie gewoon prima bruikbaar. Philips zonder overdruk 'druppel' op de bovenkant is bijvoorbeeld heel betrouwbaar.
is deze keramische condensator geschikt voor te gebruiken ter vervanging van een 500Pf in deze radio?
https://www.budgetronics.eu/nl/condensatoren/keramische-condensatoren/…
Misschien. Welke 500pf precies? Op sommige plekken in de radio kom je een spanning van grofweg 300v tegen, dus dan is een 100v condensator ongeschikt.
500pf condensatoren zijn overigens zelden/nooit van het papiertype dat vaak stuk gaat. Weet je zeker dat ie vervangen moet worden?
Arco
Special Member
Ben gewoon aan het kijken naar de papieren condensatoren en een deel keramische condensatoren, wil ze gewoon allemaal preventief vervangen, zo zeer waar die zit heb ik nog niet tegoei bekeken, ik probeer zo dicht mogelijk bij de originele te zoeken maar dit is niet zo eenvoudig.
de spanningswaardes van de condensator zijn meestal een stuk lager dan de oude.
heb bijvoorbeeld 2x een 500Pf
1 is 500vdc en 250vac
2 is 1500vdc 500vac
[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op (28%)]
NEE.
GEEN KERAMISCHE CONDENSATOREN VERVANGEN.
Dan ga je het ding straks helemaal opnieuw moeten afregelen, als je per ongeluk de verkeerde vervangt. Keramische condensatoren gaan bijna nooit stuk.
In de toonregeling e.d. kan het weinig kwaad om ze te vervangen, maar er is simpelweg geen reden voor.