Beste mensen,
Mijn vader heeft een ION 7 in 1 speler, vrij goedkoop prul in een retro design. met een platenspeler, cassete, radio en usb.
Nu is deze defect en doet niks meer.
Het probleem zit in de voedingsprint maar ik word er niet wijs uit.
Print is een geschakelde voeding met een nog een aftakking naar een trafo die vervolgens weer met 9v AC naar het audio board gaat om vervolgens weer door een gelijkrichter te gaan.
Ik vermoed dat het probleem al in de 230v sectie zit want ik heb geen uitgaande spanning naar de trafo toe.
Onderstaande foto bovenzijde voedingsprint, rechtsonder de 2 rode afgeknipte draden naar de trafo en van de trafo naar het audio board. de connector midden/onder is voor de aan/uit schakelaar. de connector links gaat ook naar het audio board.
Onderzijde van de print, hier zie je een beschadiging onder de smd weerstand, hier zit een Elco en deze is zo te zien eens knullig vervangen. maar is verder wel goed.
Ik meet ook geen spanning op de optocoupler, en gezien de aan/uit schakelaar op het koude gedeelte zit van de voeding zou de trafo dus altijd spanning moeten hebben zodra de stekker erin zit.
Ik zou het liefst de voeding er compleet uithalen en vervangen voor iets anders maar ik weet dus niet welke spanningen er gegenereerd worden, ook zie ik L en R channel op de connector staan wat het voor mij althans erg onduidelijk maakt.
Hier nog een foto van de binnenzijde.
En een foto van het audio board, met rechts de connector naar de voeding en links/onder de connector voor de 9v vanaf de trafo.
Misschien overdreven veel info, maar wil em graag gemaakt hebben.
Kleine update als ik met een externe voeding 9v op het audioboard zet MET de defecte voedingsprint aangesloten dan werkt alles weer.
Dus het is 100% de 230v gedeelte van de voeding, ik vermoed de transistor maar ik heb niet de kennis hoe dit goed te testen.
Maar als alternatief zou ik nu wel een externe voeding kunnen gebruiken in iedergeval.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Even C8 meten of als je dat niet kan vervangen.
Ik heb dat in een soortgelijk apparaat ook wel eens aan de hand gehad.
KGE
Golden Member
Ik zie zo niet in hoe dat printje nu eigenlijk kan werken ?
Een optocoupler en een mini triac BT131 die de transformator schakelt. Maar de aan/uit schakelaar zit aan de niet gevoede kant 
Waar komt de energie vandaan om die opto aan te zetten ?
Zit er ergens een batterij in het apparaat ?
Nou zo zat ik dus ook te pielen.
Maar wat blijkt....
Voedingsprint 230v kant gaat naar de trafo, van de trafo met 9v naar de audioboard, van de audioboard terug naar de koude kant van de voeding en vandaar uit de overige voltages terug naar het audioboard. Dus de 2 kanten van de print werken compleet gescheiden
Snap in dit geval alleen de octocoupler niet, tenzij deze puur en alleen gebruikt word voor de aan/uit knop.
Want deze werkt dus niet als ik een externe voeding op het audioboard zet.
Maar ik ga dit helemaal niet compleet uitzoeken, ik gooi de trafo eruit en zet een 9v 2A blokje erin en klaar. Alleen even de aan/uit knop vervangen voor 1 die rechtstreeks tussen de 230v kan kan.
Op 16 augustus 2021 20:03:16 schreef pa3gws:
Even C8 meten of als je dat niet kan vervangen.
Ik heb dat in een soortgelijk apparaat ook wel eens aan de hand gehad.
Die condensator?
Is die niet alleen om te filteren?
Theoretisch zou ik ook gewoon direct de trafo kunnen voeden met een zekering ertussen of denk ik dan te makkelijk?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zie zo niet in hoe dat printje nu eigenlijk kan werken ?
Wel,
Aan de andere zijde van de print zit anders genoeg... 
Heb je die trafo zelf vastgeplakt? (of heeft die doe-het-zelf Chinees dat gedaan?)
Op 16 augustus 2021 21:01:13 schreef Arco:
[...]
Wel,Aan de andere zijde van de print zit anders genoeg...
Heb je die trafo zelf vastgeplakt? (of heeft die doe-het-zelf Chinees dat gedaan?)
Das gewoon factory kwaliteit 
Ben onwijs benieuwd of het u ooit gelukt is dit probleem op te lossen. Ik loop tegen exact hetzelfde probleem aan. Slechte elektronica die ik graag zou willen vervangen…
Hoop dat u nog meldingen van dit forum krijgt.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Heel laat:
Op maandag 16 augustus 2021 20:56:12 schreef klabam:
[...]Die condensator?
Is die niet alleen om te filteren?
Nee, het lijkt een serie-condensator voeding te zijn voor alles wat onder op de print zit. Recent heb ik er ook enkele van exact dit uiterlijk defect gehad in een LED-lamp, dus dat het ding echt helemaal niets meer doet duwt mij ook in de richting dat deze de boosdoener is.
Het is overigens sowieso wel een hele hoop broddelwerk binnenin dat ding, dus ik zou er niet teveel rekening mee houden dat alles lang blijft werken na vervanging.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou ook eerst C8 testen en daarna de triac
Heeft idd een heel groot DIY gehalte
Weardguy, is een oude koe
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Daarom schreef ik ook 'heel laat'
Het ging mij er om de nieuwe vraagsteller op die condensator te wijzen.
Op zondag 21 april 2024 12:02:21 schreef weardguy:
Daarom schreef ik ook 'heel laat'Het ging mij er om de nieuwe vraagsteller op die condensator te wijzen.
Wauw wat een mega snelle reactie! Ik zal die c8 even checken vanavond. Maar inderdaad… hoe lang zal de andere elektronica het volhouden.
Vind het jammer want het apparaat zelf is best functioneel als je niet al te veel eisen stelt aan de kwaliteit.
Snap die hele manier van hoe ze het daarbinnen hebben gebouwd ook niet helemaal… 
C8 was goed, maar wat me opviel was wanneer ik twee pootjes op triac die op het hoogspanningsdeel van het bord zit met elkaar contact laat maken , de speler aangaat… wat zou hier de conclusie van moeten zijn…?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
lijkt wel of R10 los in de soldeer zit. zou heel dat hoekje eens nasolderen, worden wat onderdelen best warm.
[Bericht gewijzigd door testman op (46%)]
Heb een knopje met daartussen een weerstand gesoldeerd aan die twee pootjes van de triac. Zeker een DIY oplossing maar het werkt wel. Apparaat aanzetten, knopje indrukken en hij gaat aan…
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nogal DIY, potentieel gevaarlijk en compleet onnodig.
Als ik je vorige post begrijp, werkt het ding wel als je A1 en A2 verbindt. Maar waarom die weerstand. Of gaat die weerstand en schakelaar alleen naar de gate ? (daarom zijn schemas en juist taalgebruik van belang, dan weten we wat je gedaan hebt ipv gokken)
Overigens is zomaar dingen doorverbinden en overbruggen op de een of andere manier steeds meer populair bij beginners. Een heel slechte en gevaarlijke tendens.
Je overbrugt dus de triac. De triac is een soort van AC schakelaar. Bij jou schakelt hij blijkbaar niet. Dan kijk je eerst of er wel een stuursignaal op de gate komt.
Is dat er wel, of is de gate short naar A, dan is je triac kapot. Is er geen gate signaal dan ga je verder zoeken in dat deel van het circuit.
Als dat te complex is, zet je er als test een nieuwe triac in. Je gaat niet zomaar dingen kortsluiten, zeker niet in 230V circuits.
Op zondag 28 april 2024 10:42:26 schreef fred101:
Nogal DIY, potentieel gevaarlijk en compleet onnodig.Als ik je vorige post begrijp, werkt het ding wel als je A1 en A2 verbindt. Maar waarom die weerstand. Of gaat die weerstand en schakelaar alleen naar de gate ? (daarom zijn schemas en juist taalgebruik van belang, dan weten we wat je gedaan hebt ipv gokken)
[bijlage]Overigens is zomaar dingen doorverbinden en overbruggen op de een of andere manier steeds meer populair bij beginners. Een heel slechte en gevaarlijke tendens.
Je overbrugt dus de triac. De triac is een soort van AC schakelaar. Bij jou schakelt hij blijkbaar niet. Dan kijk je eerst of er wel een stuursignaal op de gate komt.
Is dat er wel, of is de gate short naar A, dan is je triac kapot. Is er geen gate signaal dan ga je verder zoeken in dat deel van het circuit.Als dat te complex is, zet je er als test een nieuwe triac in. Je gaat niet zomaar dingen kortsluiten, zeker niet in 230V circuits.
Helemaal mee eens, ik ben inderdaad nog een beginner.
Dit was niet een definitieve oplossing maar meer een stukje informatie wat wellicht wat duidelijkheid gaf van waar het probleem zou kunnen liggen.
Een vervangende triac is al onderweg dus ben benieuwd of het probleem daar ligt, al ben ik bang dat het probleem ligt in een voorliggend deel van het circuit zoals u ook omschrijft. Zal zo eerst even kijken of er een stuursignaal richting de gate gaat.
Het is jammer dat er geen schema van dit bord online te vinden is, dat had het vinden een stuk gemakkelijker gemaakt. Volgend weekend heb ik een esr meter tot mijn beschikking zodat ik de Elco's door kan meten of daar een defect tussen zit. (staat niets bol...)
Dank in ieder geval alvast voor de hulp voor deze beginnende enthousiasteling.
Grappig dat deze thread nog leeft.
Ik heb uiteindelijk de hele voeding eruit getrokken, en ding draait inmiddels al weer een paar jaar op een 9v 2A adapter.
Soms moet je niet teveel nadenken en voor functionaliteit gaan.
Op zondag 28 april 2024 19:11:00 schreef klabam:
Grappig dat deze thread nog leeft.
Ik heb uiteindelijk de hele voeding eruit getrokken, en ding draait inmiddels al weer een paar jaar op een 9v 2A adapter.Soms moet je niet teveel nadenken en voor functionaliteit gaan.
Haha ja ik had m nieuw in doos op marktplaats gekocht. Heeft het een maand volgehouden voor hij ermee stopte. Heeft u toevallig een foto van hoe u het heeft gedaan? Zou graag hetzelfde willen doen. Ben bang dat als ik het probleem opgelost heb het zich vrij snel weer gaat voordoen.
Op maandag 29 april 2024 12:35:35 schreef klabam:
Nee sorry, weet al niet eens meer hoe deze van binnen eruit ziet.
Mocht u ooit weer eens willen weten hoe hij er van binnen uitziet, wilt u dan een foto maken haha?
Ik wordt hier met eenzelfde fenomeen geconfronteerd.
Graag zou ik het bestaande voedingsgedeelte vervangen door - zoals eerder gemeld - een 9V. 2A. voeding. Alleen geraak ik er niet goed aan uit waar dan die nieuwe voedingsbron aan te sluiten. Wie helpt aub?
Mvg, Pierre
Ik zit met hetzelfde probleem van een niet-startende voeding , evenwel met rechtstreeks een 9V of 10V transfo aan te sluiten op de diodebrug werkt het toestel ook. Toch ga ik verder zoeken want het schema heb ik inmiddels kunnen vinden. In bijlage PDF.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.