Halfords lifebike schema etc

Wie kan mij helpen aan het elektrische schema van de lifebike?

Ik zit met het volgende probleem:
Er is een nieuwe accu ingekomen en nu werkt de hoofdschakelaar als lichtschakelaar voor het achterlicht.
Trapondersteuning kan gebruikt worden zonder dat de hoofdschakelaar aan staat.

Met als gevolg dat de ledjes op het bedieningspaneel continu blijven branden en zo de accu leeg trekt als de fiets stilstaat. Ook de aanduiding van acculading blijven continu 4 ledjes branden terwijl na een fietstocht op de accu zelf er nog maar 2 branden.
Ik heb zelf het vermoeden dat de accu net iets anders gepoold is waardoor dit euvel is ontstaan.

Volgens de verkoper destijds was er geen andere mogelijkheid dan na iedere fietstocht de accu eruit te trekken. Zodat deze niet leeg loopt.

Misschien door aanpassen bedrading van contacten accu dat het euvel op te lossen is maar daar heb je wel een schema voor nodig. Of het wordt een monniken werk met meten en uitpluizen etc.

bvd

Lambiek

Special Member

Kun je via de verkoper niet aan een schema komen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het type no van de bike en de accu horen niet bij elkaar! is verkeerd besteld of geleverd. Terug brengen of sturen. Anders heb je kans dat lader de elektronica of de verlichting stuk gaan. De accu zou eigenlijk niet mogen passen!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Accu is al een aantal jaar oud fiets heb ik gekregen van mijn moeder die er zelf gezien haar leeftijd niet meer op durft te fietsen.

Lader etc is geen probleem zelfde aansluiting en voltage.
Accu is destijds zo geleverd door Halfords en er was geen andere manier om het werkend te krijgen. Orginele accu niet meer leverbaar. Tenminste dit is wat er destijds tegen mijn moeder is verteld. Ze heeft met de nieuwe accu eigenlijk nog amper gefietst.

Halfords alwaar het is aangeschaft is inmiddels dicht (failliet).

Dus terug brengen of sturen is geen optie.

Halfords bestaat op zich nog wel en heb inmiddels een mail gestuurd naar hun klantenservice.

Laden gebeurd alleen als de accu is verwijderd. Dus geen gevaar op stuk gaan lader etc.

Na wat speurwerk op internet erachter gekomen dat de originele accu niet meer leverbaar is en dat het huidige model type KS1 de vervanger is voor diverse e bikes.
Overal wordt aangegeven dat op verschillende fiets modellen het zaakje niet uitgeschakeld kan worden.

Om dit nu wel werken te krijgen zou er een kleine aanpassing gedaan moeten worden in de docking van de fiets. Hiervoor wordt een schema meegeleverd bij de accu. De accu van deze fiets is via via besteld bij Halfords en vermoedelijk geleverd door weer een andere firma.

Ik heb 1 van de leveranciers een mail gestuurd of ze zo vriendelijk willen zijn om mij het desbetreffend schema toe te zenden. Afwachten dus.

Nog een update ben inmiddels in het bezit van een schema om het zaakje aan te passen. het is zoals ik al eerder vermelde een kwestie van een paar draadjes aanpassen.

Bij interesse zal ik het schema hier delen.

Delen is altijd handig, er komen hier regelmatig vragen over accu's en laders!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hierbij het schema om de lifebike aan te passen naar de vervangende accu ks1. De originele accu is niet meer verkrijgbaar en bij plaatsen vervangende accu heb je eerder vermelde problemen.

Ik heb het zaakje inmiddels aangepast. Door een aantal draden aan te passen in de docking van de fiets werkt het weer zoals het zou moeten werken. Alle licht gaat aan middels lichtschakelaar. En de hoofdschakelaar schakelt de hoofdstroom af zodat de accu niet meer wordt leeg getrokken door een aantal ledjes die blijven branden.

Licht kan altijd worden ingeschakeld ongeacht of de hoofdschakelaar aan of uit staat.

Bij de lifibike kwamen de aderkleuren niet helemaal overeen met hetgeen in het schema wordt aangegeven het betreft hier allemaal rode en zwarte draden ipv ook een gele en een blauwe. Dus dat was even extra speurwerk.

Het probleem van het blijven branden van ledjes schijnt bij meerdere fietsmodellen voor te komen gezien het feit dat bij meerdere vervangende accu's deze vermelding in de omschrijving staat.

Schema heb ik gekregen van "Miton accu en batterijen" nadat ik hun een mail had gestuurd. Op hun site staat vermeld dat ze een schema bij de accu meeleveren om deze aanpassing uit te kunnen voeren. Ze zijn zo vriendelijk geweest om mij dit schema toe te sturen.