Kan iemand mij precies uitleggen wat X-rays zijn. Heb al bij google gezocht naar plaatjes, maar dan krijg ik vooral afbeeldingen van rontgen.
Is het niet toevallig die paars-blauwe gloed die er vanaf komt? Lijkt wel een beetje op die stralen in een plasmabol, maar dan zit het als een kring om het contactpunt heen. Het 'fluit' ook aardig als je hem bij het negatieve contact houdt. Klinkt een beetje als een schorre fluitketel :-)

Ik laat hem niet te lang werken zodat hij 5 cm vonken kan trekken. Dat cascadeblok is wel in zijn geheel ingegoten dus of het echt gevaarlijk is weet ik niet. Warm wordt hij niet ofzo. Die transistor trouwens wel, maar die heb ik al op een groter koelblok gezet.

Nu gaan we het proberen met een ontstekingstrafo van een mazoetbrander.

X-rays zijn gewoon röntgen stralen, die zijn nogal slecht voor je, vooral als je later nog kinderen wil enzo.

Op 12 november 2004 12:08:47 schreef Datron:
Kan iemand mij precies uitleggen wat X-rays zijn. Heb al bij google gezocht naar plaatjes, maar dan krijg ik vooral afbeeldingen van rontgen.
Is het niet toevallig die paars-blauwe gloed die er vanaf komt? Lijkt wel een beetje op die stralen in een plasmabol, maar dan zit het als een kring om het contactpunt heen. Het 'fluit' ook aardig als je hem bij het negatieve contact houdt. Klinkt een beetje als een schorre fluitketel :-)

Ik laat hem niet te lang werken zodat hij 5 cm vonken kan trekken. Dat cascadeblok is wel in zijn geheel ingegoten dus of het echt gevaarlijk is weet ik niet. Warm wordt hij niet ofzo. Die transistor trouwens wel, maar die heb ik al op een groter koelblok gezet.

Zeg Datron,kom jij van Pluto of zo?
Vertel me niet dat je nog nooit van X of Rontgenstralen gehoord hebt. Daarmee doorlichten ze j als je een poot gebroken hebt.
Die stralen zijn ontdekt door dr Rontgen en naar hem genoemd. Hijzelf, bescheiden als ie was noemde ze x-stralen.
In die tijd was het de mode om alles wat onbekend was x te noemen. Het zijn in feite onzichtbare lichtstralen, maar van een extreem korte golflengte. Hierdoor dringen ze veel dieper door in weefsel dan gewoon licht. Hoe compacter dat weefsel hoe moeilijker. Daardoor kun je op een x-rayfoto je beenderen onderscheiden. Die houden de stralen tegen terwijl ze dwars door je vlees gaan.
Het nadeel van die zeer kortgolvige stralen is dat ze ook doordringen tot in het binnenste van je cellen en daar het erfelijk materiaal kunnen beschadigen doordat de energie van de lichtpakketjes toeneemt met korter wordende golflengte.
Zulke stralen worden opgewekt in een vacuumbuis. Eigenlijk een vacuumdiode met gloeikathode. De anode is van een zeer dicht en hittebestendig materiaal gemaakt(Wolfram).
De anode staat een beetje schuin zodat de straling in een bepaalde richting ontsnapt.
Wanneer je nu een hoge spanning aan die anode legt, dan worden de electronen aangetrokken door die anode en versneld. De snelheid is evenredig met de spanning.
Wanneer de electronen op de anode botsen dan wordt de snelheid eensklaps nul. Volgens de wet van behoud van energiewordt de kinetische energie omgezet in een golfpakketje. (e = hx300/lambda) dus de golflengte is omgekeerd evenredig met de kinetische enrgie van het electron. Men noemt dat remstraling. Dat wordt al meetbaar vanaf 20kV, maar de corresponderende golflengte dringt nog moeilijk door de glazen wand. Een praktische waarde voor medische toepassingen is van 80 tot 200 kV.
Voor het opsporen van materiaalfouten in staal bestaan er x-ray installaties die met 500 kV en meer werken.
Voor die heel hoge spanningen is het werkingsprincipe veel complexer, omdat de electronen dan doordringen tot de dieper gelegen electronenschillen van het kristalrooster. De golflengtes worden dan bepaald door de kwantumsprongen binnen het atoom en zijn niet willekeurig.

Een deftige uitleg, maar klopt ook alles?

Op 15 november 2004 20:57:11 schreef High-Voltage:
Een deftige uitleg, maar klopt ook alles?

Ik heb het zo simpel mogelijk gehouden.
Waarom zou er iets niet kloppen?
Als je twijfels of wat verduidelijking nodig hebt, vraag maar op.

Nou ben je eeuwig dankbaar voor je uitleg. Je had ook simpel kunnen zeggen dat die X-rays eigenlijk 'het zelfde' zijn als rontgen. Je was dan in 1 zin klaar geweest. :-)

[Bericht gewijzigd door Datron op ]

Op 15 november 2004 21:42:51 schreef Datron:
Nou ben je eeuwig dankbaar voor je uitleg. Je had ook simpel kunnen zeggen dat die X-rays eigenlijk 'het zelfde' zijn als rontgen. Je was dan in 1 zin klaar geweest. :-)

Wel ik ging er vanuit als je dàt niet wist, dat je dan de rest ook wel niet zou weten. Vooral als je naar Xray zoekt op google en fotos van Rontgen vindt, zou je toch de link moeten kunnen leggen vind ik.Maar misschien heeft High Voltage er iets van opgestoken, al gelooft ie mijn uitleg niet helemaal.
At your service!
GD

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Op 15 november 2004 21:27:24 schreef grotedikken:
[...]
Ik heb het zo simpel mogelijk gehouden.
Waarom zou er iets niet kloppen?
Als je twijfels of wat verduidelijking nodig hebt, vraag maar op.

Ik twijfel er niet aan, maar omdat er nogal veel getalletjes instaan is ene tikfout (die grote gevolgen kan hebben) al snel gemaakt ;)

De getalletjes kloppen volgens mij wel min of meer hoor...

Trouwens, vanwaar zou gammastraling de naam gamma halen ? de griekse letter gamma lijkt met veel verbeelding wel op een Y X => Y ?!

Bij radioactief verval ontstaan drie soorten straling, alpha-, beta- en gammastraling. De naamgeving komt overeen met de eerste drie letters van het Griekse alfabet, alpha, beta en gamma. Onze letter Y is wel afgeleid van de Griekse gamma, maar het heeft dus verder helemaal niets te maken met röntgenstraling. Röntgenstraling en gammastraling zijn twee verschillende dingen.

Ja, ik weet wel dat het 2 verschillende dingen zijn!

Het punt was, gamma is ontdekt NA rontgen (x-rays) ik vraag me af of ze de naam gamma hebben gegeven omdat de Y erop lijkt X => Y => Z...... maarblijkbaart niet dus, gewoon eerste 3 letters.

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]

Gammastraling is wel verwant met röntgenstraling, het is in beide gevallen EM-straling met een extreem korte golflengte. Als je in het EM-spectrum kijkt zie je dat ook. De bron is echter heel verschillend, waar Rö-straling ontstaat door het bruusk afremmen van elektronen, ontstaat Gamma-straling bij het uiteenvallen van atoomkernen. Meestal ontstaat gammastraling ook in combinatie met alfa of betastraling.

Hmmm.... In interessate ingewikkelde materie :p

Yeah, vandaag een mazoutbranderontstekingstransfo gebruikt om vonken te maken. Echt een aanrader voor degene die vonken willen maken. Je stuurt er 230V~ 50Hz in en er komt 10KV~ uit :p

Hij kan een stroom van 20mA leveren meen ik mij te herinneren...

Details:
Primair: 230V~ 1.1A
Secundair: 2 x 5KV 20mA

Tussen de twee "draden" is er een potentiaal van 10 kV. Tussen de middenaftakking en een "draad" is er een potentiaal van 5KV.

Werkt wel lekker hoor :p

Ik heb dit hier alles met interesse gelezen maar slimmer ben ik er niet van geworden.

De uitleg van @grotedikken weet ik zeker te waarderen doch die schuine anode in een vacuumbuis kwam me een beetje vreemd over.
De anode in een vacuumbuis staat recht maar is afgeschuind en roterend. Afgeschuind om richting te geven, roterend om de vonk op een willekeurige plaats te laten overspringen teneinde vroegtijdige slijtage van de anode te voorkomen.

Nu heb ik destijds genoeg ziekenhuisapparatuur onder handen gekregen om te weten dat de trafo´s om dergelijke dingen te voeden enorm zijn. Oliegekoelde gevallen van 200 a 400 Kg zijn geen uitzondering maar toch ontgaat me hier iets ...

Wat heeft men aan een vonkje en wat doe je ermee?

Heeft zelfinductie nog steeds zoveel om handen?

@High-Voltage heeft toch de perfecte oplossing voor vonk-amateurs!

Voor die "X-rays" op te wekken heb je zo een grote spanning nodig... Is daarboven ergens gezegt...
Of waarover gaat je "vraag" juist? Ik kan er niet zo goed aan uit....

De vraag was thans duidelijk gesteld maar ik zal het even anders formuleren ... Zelfinductie is oeroud en de eenvoudigste manier om vonken op te wekken. Alleen begrijp ik niet wat de starter van dit onderwerp wil bereiken met die vonken.

Waterstofgoedje mee ontsteken :p