Dunne buskabel

en UTP heeft volgens mij geen isolatie voor 230V.

Die testspanning van 1000V en 500V waarvan sprake in onderstaande willekeurige datasheet heeft toch betrekking tot de isolatie?

LAPP_PRO206402NL.pdf

Ja dat klopt, toch kon ik het nergens vinden staat vrijwel nergens vermeld. Zelfs meerdere kabels hier nagekeken en het staat nergens op de kabel zelf.

De doos met cat5 kabel die ik nog heb liggen zal zeker geen hoge spanning aankunnen dat is erg dun geisoleerd

De genoemde spanningen zijn testspanningen. Daarmee worden de kabels na produktie getest. Maar dat wil niet zeggen dat je ze op die spanning mag gebruiken. Daarvoor geeft de datasheet een andere waarde: 125V.

In een stageperiode bij Draka heb ik gezien hoe VD wordt getest nadat de isolatie er om is gespoten. De draad zelf was geaard via de spuitmachine en liep na de spuitmond tussen 2 koperborstels door waar 10kV op stond. Daarbij trad soms overslag op en die overslagen werden geteld. Bleef dat aantal onder een bepaalde waarde per 100 meter dan was de draad goedgekeurd. Was het aantal doorslagen te groot, dan werd dat deel afgekeurd en gingen ze uitzoeken waar dat door kwam. Een mogelijke oorzaak was dat het plastic bij het spuiten te zacht was waardoor het koper uit het midden zat.

Op 10 september 2021 15:28:58 schreef KlaasZ:
De genoemde spanningen zijn testspanningen. Daarmee worden de kabels na produktie getest. Maar dat wil niet zeggen dat je ze op die spanning mag gebruiken.

Ja dat klop wel. Maar het geld dan wel weer voor naastgelegen kabels. De isolatie tussen de aders zelf is erg dun en dan lijkt me 125V logisch, de buiten isolatie is wat dikker, en als die getest is op 500V dan kan je dat in principe gewoon naast andere 230V kabels gebruiken.