waterschade moederbord laptop, wat kan ik nog proberen om te repareren en er van te leren?

woensdag nog wat leuke dingen gekregen van een computerwinkel om mee te sleutelen. Een toffe winkel waar ik al langer kom met vriendelijke eigenaar. Hij vind het leuk dat er nog iemand plezier mee heeft om te sleutelen.
Nu wordt daar door die persoon zelf meestal ook even naar gekeken maar omdat ze veel zakelijk doen wordt iets vaak al snel afgeschreven door de eigenaar van de hardware of is reparatie niet meer economisch. Dus al regelmatig leuke dingen gekregen :P
Nu heb ik een hp laptop, type 15-db0930nd. Basis gevalletje rond 500e zag ik online.
Nu was het mij al vrij duidelijk dat er waterschade was. en waarschijnlijk had de winkel het ook snel gezien. En snap ook meteen de keuze van economisch afgeschreven.
Maar ik ben altijd wel te vinden voor een electronica puzzel ;) Ik heb nog nooit echt iets proberen te repareren met water schade. Dus zou ik wel eens naar willen kijken, voor plezier en om iets te leren.
Ik weet dat het apparaat ook na mogelijk geslaagde reparatie "onbetrouwbaar" blijft. Ik zou als hij mogelijk weer zou werken gebruiken voor dingen als wat filmpjes kijken en aan een tv hangen voor wat streaming te kunnen kijken. Niet voor gebruik waar betrouwbaarheid nodig is.
Ik zie een wittige aanslag op sommige plekken. Klopt dat dat hij waarschijnlijk of lang heeft stilgestaan na schade of dat hij erna is aangezet en daardoor heeft elektrolyse schade toegebracht?
Ik heb hier wat topics gelezen over waterschade en wilde even vragen of het klopt wat ik nu wil doen.
Ik wilde eerst eens met een esd veilig borsteltje (of is een tandenborstel ook goed?) en beetje ipa de plekken schoonmaken en kijken wat en of dat iets oplevert.
Een badje water met sop zoals in sommige topics en daarna naspoelen met demi water en drogen lijkt me niet zo handig met al die connectors. Het ding heeft niet in de regen gestaan of een bad gehad en volledig nat geworden dus lijkt me dat een beetje overdreven.
Ik vermoed eerder een klassiek geval van glas met vloeistof over de laptop.
Dan zal ik misschien nog iets van de aanslag moeten schoonmaken want ik weet niet of alles weg is met ipa maar hoe doe je dat? Ik las ergens een glasvezelpen.
Daarna zou ik de print eigenlijk moeten inspecteren onder een microscoop maar die heb ik niet.
(Maar geloof wel dat iemand die ik ken dat heeft) Of zijn er nog andere mogelijkheden in te bekijken? Mijn broer heeft wel een goede fotocamera en diverse zoomlenzen.
Ik hoop niet dat er printbaantjes zijn aangetast, dan zal het zeker einde oefening zijn voor mij.
Maar als na die inspectie alles in orde lijkt gewoon proberen aan te zetten? Dat is nu hoogstwaarschijnlijk al gebeurd dus dan maakt het ook niet meer uit. Normaal is dat uit den boze, dat weet ik.

Waterschade is niet zo erg mits ie daarna niet meer is aangezet zonder eerst goed te drogen. Natte electronica aanzetten is meestal einde oefening.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

ik heb al diverse laptops in het water gestoken om het moederbord te reiningen en 90% van de tijd werken ze weer erna.
echter gaan ze het bad in ZONDER accu.
als ze met accu zijn nat geworden en de accu is erin gebleven, kan er een hoop electrolyse zijn gebeurd (koperbanen die vergaan zijn naar groen poeder). als dit het geval is, is die idd afgeschreven.

hier mijn eigen laptop destijds. 5 van de 10keer wil je die opzetten en gaf die een knipperend oranje led. de andere 5keer startte die normaal.
bad gegeven
http://www.fordcapri.be/off/pics/PCwater/640/100_9746.jpg

http://www.fordcapri.be/off/pics/PCwater/640/100_9747.jpg
gedroogd in de oven (zo met de deur open), 15tal min daarna nog verder laten drogen in de zon op een zwarte motorkap
http://www.fordcapri.be/off/pics/PCwater/640/100_9749.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/PCwater/640/100_9750.jpg

niet zo goed zichtbaar, maar hier startte die weer op. heeft nog een 3-4jaar dienst gedaan erna
http://www.fordcapri.be/off/pics/PCwater/640/100_9752.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Special Member

In elk geval niet eerst ultrasonen! Dan vernietig je zowel het bewijs als eventueel iets te ver weggecorrodeerde onderdelen of sporen.

De plaatsen waar corrosie te zien is, goed noteren en vervolgens met een mooie hoeveelheid flux reflowen.

Daarna kan je gaan troubleshooten.

Behalve heel veel algemene tips, heeft Louis Rossmann tegenwoordig ook een modelgerichte wiki.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Louis Rossman is idd goed aan te raden.

Als ik zelf een nieuwe schakeling in elkaar gesoldeerd heb, dan schrob ik hem altijd eerst schoon met water & zeep.

Daarna knoop ik er een touwtje aan, en slinger hem rond. Dan is hij al zo goed als droog. Dan leg je hem nog een tijdje op een warm plekje (boven een monitor of lamp, en de volgende ochtend is hij wel droog en kun je er spanning op zetten.

Je wilt er wel zoveel mogenlijk water afhalen. Want alles wat in het water zit en niet kan verdampen (kalk, en wat rest mineralen) blijft anders achter op de print. Na scrobben met gewoon kraanwater, kun je hem ook afspoelen met wat gedemineraliseerd water (voor het strijkijzer) Dat is al een stuk schoner.

Het droogproces kun je nog versnellen met ipa:
1. Schoon schrobben.
2. Water eraf slingeren.
3. Verder poetsen met IPA, het water lost daarin op.
4. Weer het vocht er af slingeren.
5. Wat nu nog op de print zit is bijna alleen IPA, en dat verdampt snel.

Wel opletten.
Sommige onderdelen zijn niet goed vocht bestendig. B.v. Buzzers.
Ook onder grote BGA's komt vocht, en dat droogt heel langzaam.

Vooral kraanwater is niet echt schoon, en geleid zelf een beetje, en daardoor hoef je niet zo bangte zijn voor ESD en werkt een tandenborstel goed. Echter met gedemineraliseerd water en/of IPA kan het veiliger zijn om een ESD veilige borstel te gebruiken.

mel

Golden Member

Vroeger op mn werk maakten we altijd prints schoon met water en een speciaal schoonmaakspul , geen idee hoe het heette. Daarna afblazen met perslucht, en daarna bij 50 graden in een heteluchtoven met de deur open.Kwamen eruit als nieuw. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Special Member

Zelfs in de vaatwasser kan nog wel als je geen ultrasoon (of kraan :9) hebt, maar mijn punt was dus wel dat je het foutzoeken mogelijk moeilijker maakt als je begint met schoonmaken. Dat hamert Rossmann er in en ik denk dat hij daar gelijk in heeft.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Defecte prints maakte ik altijd schoon..Ik wilde geen vuile jatten krijgen :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 september 2021 11:52:02 schreef maartenbakker:
..., maar mijn punt was dus wel dat je het foutzoeken mogelijk moeilijker maakt als je begint met schoonmaken. Dat hamert Rossmann er in en ik denk dat hij daar gelijk in heeft.

Helemaal mee eens.
Visuele indicaties geven een sterke hint voor wat er defect is.
Opengescheurde of bolle elco's zijn ook nog gemakkelijk te herkennen na een schoonmaakbeurt, maar je verwijdert een heleboel belangrijke hints met schoonmaken.