LED kenteken unit

LED kenteken unit 12 Volt 6000k gekocht voor de auto maar mijn vraag is,op alle twee units zit een weerstand van 5w 75 ohm parallel op de aan sluiting van 12 volt,de led brand ook zonder de weerstand,kan het kwaad als ik het er af laat..

Groetjes Patrick

Als je auto niet gaat zeuren over "kapotte lampjes" kan die weerstand weg. (Kun je 'm zelfs beter weglaten, het is maar verspilde energie dan - achterbakverwarming)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Dank je voor voor antwoord,inderdaad mijn boordcomputer geeft aan als er een lampje ergens stuk is.had m al aan gesloten en gaf geen melding in de display,vindt alleen raar waarom ze dat hadden gedaan

In mijn auto's zitten een aantal 'shunts' die de spanningsval over een bekende laagohmige weerstand meten. Maar je auto 'denkt' dat er een 5W lampje in zit. Als je daar een 0,5W LED instopt, snapt je auto het niet meer omdat hij te weinig stroom (= spanningsval over de 'shunt') meet.

Voor mijn Volvo zijn er handleidingen waar je in de shunt moet boren (= weerstand verhogen) als je de gloeilampjes door Xenon rommel vervangt, zodat je auto na de wijziging niet gaat lopen zeuren over kapotte lampjes.

75 ohm op 12,5V is 0,16A. Da's 2W en ik denk dus dat je oude lampjes inderdaad 4 of 5W waren en dat de LED nog geen 1W trekt.

Heel misschien is het ook bedoeld om te zorgen dat de LED niet al bij een of ander lekstroompje gaat branden: ik heb ooit een trek-haak-stopcontact-tester gemaakt: auto goed bevonden door deze tester maar aanhangerlampen gingen niet aan... Na plaatsen 50ohm weerstand op elke LED gingen de LED's inderdaad ook niet meer aan. LED's zijn zo zuinig dat een vuile en daardoor hoogohmige stekker nog steeds het LEDje kan laten branden terwijl 'echte' lampjes het er niet op doen.

Klopt R-P
Wilde het toch even laten weten,ben er achter waarom er een weerstand parallel aangezet is,in mijn geval is het duidelijk,mijn nummerplaat verlichting zit aangesloten op de linkerkant van mijn auto.als ik het lampje eruit haal van mijn verlichting geeft inderdaad mijn display aan dat er een lampje stuk is,ga ik nu de weerstand aan koppelen zonder de lamp aan mijn led verlichting gaat de melding uit,dus er moet werkelijk soms wel een weerstand aan gelaten worden en in mijn geval hoeft dat dus niet,omdat de belasting via mij linker achterlicht wordt gemeten in de boordcomputer..vandaar

Patrick

Mijn Volvo is niet zo zeurderig bij de kentekenplaat verlichting. Gelukkig... Want de fittingen zijn helemaal bros geworden van de hitte van de originele 5W lampjes (5W is niet veel maar in een hele kleine afgesloten ruimte waar de warmte niet weg kan, toch TE veel). Mede hierom heb ik er LED ingestopt, hopende zo de rest van de levensduur van de auto de fittingen te kunnen blijven gebruiken (minder warmte en hopelijk ook genoeg levensduur om nooit meer te hoeven vervangen).