beste,
De printplaat van mijn rijskast heeft het begeven. Ik vermoed dat er een muis in de behuizing is gaan zitten (getuige uitwerpselen) en over de printplaat heeft geplast. Ik kan niks anders bedenken. De sluiting zit ook precies bij het spoor van plas.
Hoe dan ook. Ik vraag mij af of hier nog iets te redden valt?
Hierbij de foto's
Het betreft een zgn remrijskast. De kast is in staat om te verwarmen, koelen, luchtvochtigheid en een ventilator aan te drijven, daarbij een tijdschema te volgen.
Wie weet. Een nieuwe plaat zal wel wat kosten dus het loont de moeite denk ik om mijn vraag even te posten.
Overigens, mocht de printplaat niet meer te redden zijn. Ik gebruik de rijskast eigenlijk alleen voor zijn primaire functie: verwarmen en luchtvochtigheid. Zou er een simpele controller zijn die deze functies kan overnemen?
Alvast bedankt
Tim van Dalen
[Bericht gewijzigd door timpel_800 op (15%)]
Dit lijkt zo op het eerste gezicht best reparabel te zijn.
Bovenop de print zit een hele batterij met zekeringen zijn deze allemaal nog heel?
En werkt de hele machine niet meer of enkel een deel?
De machine doet niks meer. De automaat slaat er direct uit.
Alle zekeringen in de kast zijn nog heel. Er zit ook nog een glaszekering op de DIN rail. die is ook nog heel
Die relaisprint lijkt niet de meest moeilijke ooit.
Dat is wellicht nog te fixen (het verbrande gedeelte uit de print slijpen)
Zo te zien niet echt iets speciaals.
Waarschijnlijk is de sluiting, de zekering gaat er inmiddels uit, gewoon op te sporen met een multimeter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat lekspoor lijkt mij geen muizenpis, maar iets anders. de print is nog wel te redden, met een dremel dat stuk tussen de 2 aansluitingen doorslijpen, gleufje erin maken. toestel is niet heel oud gelukkig, onderdelen zijn er sowiso nog wel.
wat slaat eruit overigens? de automaat in de meterkast of de 10A automaat in de stuurkast zelf?
relais is zwart van de inductieve last die wordt geschakeld, defect is dat niet zo te zien. trek die groene stekkers los van de print, kan zijn dat in de stekker zelf ook het eea is verbrand..
[Bericht gewijzigd door testman op (22%)]
Thevel
Golden Member
Ik zie een verbrand relais contact, het lijkt mij stug dat het komt door een muizenplasje.
Mogelijk heb je volle sluiting van het apparaat wat door het relais geschakeld word.
Op 26 september 2021 15:59:38 schreef Thevel:
Ik zie een verbrand relais contact,
Ik zie een verbrande connector aansluiting , relais lijken nog prima?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Het is duidelijk te zien dat een van de relais roetzwart is bovenaan, die moet je zeker al vervangen om te beginnen. De stroom moet ergens heen, als je relais slecht is dan verbranden je printsporen.
Dat zwart verbrand stuk moet helemaal weg, printsporen herstellen met stukje draad, alles nameten en dan pas testen. Eventueel eerst de last van de relais temp. uitschakelen door de bewuste connector of draad eraf te nemen.
Het lijkt mij ook geen muizepis, het is een soort kleverige substantie op je print.
Pis zou al sporen en contacten beginnen oxyderen en slaat wit uit.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
CrossFireX
De bewuste printsporen kan je goed herstellen met een stukje dikke draad. Voor en na kan je ook alles eens nameten met een goede multimeter. Want meten is weten!
Op 26 september 2021 16:25:56 schreef Shiptronic:
[...]Ik zie een verbrande connector aansluiting , relais lijken nog prima?
Found :
testman
dat relais hoeft niet gaar te zijn, zie ze vaak zat zo zwart. is met een heldere kap niet zo moeilijk natuurlijk. een relais wat sluiting schakelt ziet er vaak minder extreem uit, maar is wel vastgepuntlast. thans zit er onder de print ook geen harde sluiting, dat het oranje wordt betekent dat er weerstand zit op die overgang.
CrossFireX
In close-up ziet dat contact er beslist niet lekker meer uit, zonder meer vervangen dan ben je zeker. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Want vroeger of later zal dat relaiscontact toch weer voor problemen zorgen.
Bedankt voor jullie reacties. De kleverige substantie is toch echt muizenpis. Zo ruikt het in ieder geval wel, ook de druppel die onderaan de printplaat hing.
Zoals gezegd is inderdaad dat relais een beetje zwart.
Ik zelf ben niet zo handig met dit soort dingen. Maar het is goed te horen dat jullie denken dat dit te repareren is. Ik zal eens zoeken.
Op 26 september 2021 17:37:54 schreef timpel_800:
Ik zelf ben niet zo handig met dit soort dingen. Maar het is goed te horen dat jullie denken dat dit te repareren is. Ik zal eens zoeken.
Je kan het hier ook in vraag en aanbod plaatsen.
CrossFireX
Een beetje handige harry kan dit zo fixen, echt moeilijk is het niet.
Het kan dus ZEKER gefikst worden. Zoals anderen zeggen, we hebben er al slechtere gezien hier. 
Zet je email even openbaar (dit is spamfree hier op CO).
Er is vast wel iemand in de buurt van Almere Haven die behulpzaam kan zijn.
Bedankt voor alle reacties. Het was niet per se mijn gedachte om via dit forum iemand te vinden die het kon repareren maar uiteindelijk wel heel logisch. Dus we sturen hem morgen op en dan komt het vast goed!
Nogmaals dank voor het meedenken.
Tim
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Even een update voor hen nieuwsgierig naar wat er nu precies loos is.
Dit is een hopeloos geval.
De short tussen 2 connector pinnen is idd de PCB zelf. Hij meet 50 ohm en even een probe er 1x doorheen gekrast maakt het grofweg 70 ohm. Ook geïsoleerd zonder de zekeringen meet ik dat.
Maar wat niet op de fotos staat is een grote vierkante postzegel met 66 pootjes (+/-4
) Daar zit een gat in wat er niet in hoort. Daardoor is ook het grootste deel van het typenummer weg.
Er staat 52.....ZC00 en R5F212.....SNFA. Een processor ? Qua ICs verder op het board alleen een opamp en een 24C64 en wat klein spul (sot23, diodes en weerstanden). Daarvan is een K-iets-B geploft en een K6B lijkt onder de microscoop een bult te hebben. De PCB brandschade stelt weinig voor. Traces zijn heel maar PCB tussen de traces is diep ingebrand en verkoold.
Het zou me niet verbazen als er meer stuk is. Naast de pcb schade ontbreekt er ook een sot23/223 geval (mogelijk K6B) wat zijn buurman heeft verwijderd omdat de LED display niet fel genoeg was ???? En de leverancier denkt vanwege de plaats van de brandschade dat de oorzaak ergens anders in het apparaat zit.
Ik zie niet direct een link tussen de geplofte postzegel, het verkoolde stuk, de k6B's en muizenpis (het ding stinkt wel naar muizen). Ik denk een of andere overslag tgv een over-spanning (dus van buiten het board), geholpen door de muizenpis, waardoor het bij de connector oversprong met het relais van die lijn open geschakeld en daarin ook is over gesprongen (wat het roet in het relais kan verklaren) en wat zo ook via via de processor heeft bereikt. Hoge spanning, te weinig stroom voor de zekering maar groot genoeg om in het IC ook over te slaan.
Geen optos. Er zitten twee 7805 in TO220 behuizing op de uP print.
CrossFireX
Jammer, afgaande op de foto leek het herstelbaar.
Als zo een postzegel stuk is dan is het meestal einde verhaal... 
testman
printen zitten tegen elkaar aan, door de vlam van de sluiting is het stuurgedeelte opgestookt. vaak einde verhaal als proc eruit ligt..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor de goede orde: Zo'n processor bevat firmware: Een programma om de boel te regelen.
De fabrikant is over het algemeen wat "voorzichtig" daarmee, dus de processor krijgt instructies: Je mag het programma laten lopen, maar je mag het aan niemand vertellen! Voor "debugging" kan je normaliter vragen welke instructie staat er op adres 1? En op adres 2? 3? Maar als dat ding instructie heeft om het aan niemand te vertellen dan geeft ie daar dus geen antwoord meer op.
Dus een werkende uitlezen helpt niet: dat zal niet lukken. Een lege er in solderen lukt best, maar dat programma er terug inkrijgen gaat hem niet worden.