Inderdaad CPU ontploft is einde verhaal, aan de software die erin (zat) kom je nooit meer aan. Het lettertype van de chip doet me trouwens aan een CPU van Renesas denken.

Effe de vraag natuurlijk wat 2 nieuwe printen kosten?

Is die foto van die uitgerookte processor er later bijgezet, of stond die er in het begin al bij?

Ik verbaas me een beetje over de opmerkingen van "gemakkelijk repareerbaar".

Als vervangings printen te koop zijn, dan is dit vermoedelijk te beste weg om te bewandelen.

Als die printen exorbitant duur zijn, of helemaal niet te koop, dan kan het een optie zijn om nieuwe software te schrijven voor een andere microcontroller.
Hoeveel software zit er in zo'n rijskast, en wat doet dat ding precies?
Hoe ziet het bedieningspaneel en display er uit?

Ik zie een thermostaat, er zullen wel verwarmings elementen in zitten, en iets wat veel lijkt op een koel compressor, of is het een warmte pomp?

Ik vermoed dat de software vrij simpel is. Iets met temperatuur en tijd.
SMT Soldeer oventjes zijn populaire hobby projecten, dat zou een startpunt kunnen zijn voor nieuwe software. Misschien verschillende temparatuurtrajecten voor verschillende recepten?
Software schijven voor zoiets gaat al snel een paar dagen aan tijd kosten, en dat is ook niet gratis, tenzij je een hobbyist zo gek weet te krijgen.

Op 2 oktober 2021 01:03:36 schreef Kortsluiting_Online:
Is die foto van die uitgerookte processor er later bijgezet, of stond die er in het begin al bij?

Ik verbaas me een beetje over de opmerkingen van "gemakkelijk repareerbaar".

Die foto is pas geplaatst nadat ik het gat in de processor had gevonden. Als je het hele topic had gelezen had je dat geweten en ook dat de opmerkingen over een eenvoudige reparatie een reactie waren op de eerste fotos van de TS. En idd, dat was een eenvoudige reparatie.

Wat houd je tegen?

Zelfs als de software relatief simpel zou zijn, moet daar de rest van de elektronica nog bij gemaakt worden, of je zou dit board moeten uitpluizen, er een nieuwe CPU op moeten solderen, tools en software voor die CPU kopen, leren hoe die werkt, en het dan nog "even" maken, of er met een boel beunwerk een andere CPU aan prutsen.

Dat gaat mij ook nog wel lukken, PID-tje erin en gaan, maar hoe ga je de luchtvochtigheid onder controle krijgen ?? Daar haak ik af ;)

Ik zou hier graag nog eens over brainstormen.

Ik heb inmiddels een nieuwe rijskast gekocht (nieuwe printplaat was 1500 euro, nieuwe tweedehands rijskast 500), dus het probleem is in zoverre opgelost.
Echter heb ik nu nog een defecte rijskast staan, waarvan ik het zonde vind om hem naar de stort te brengen en het brengt ook bij een handelaar slechts enkele tientjes op.

Tegenwoordig zie ik veel mensen met een INKBIRD, dit is een soort kastje met daaraan een
- voedingskabel
- temperatuur sensor
- een stekkerblok waarin je bijv een koelkast kunt inpluggen en bijv een warmtepad. De inkbird is dan in te stellen en zal enerzijds spanning zetten op het koelende element dan wel het verwarmende element.

Er zijn tegenwoordig ook INKBIRDS die humidity kunnen regelen. https://inkbird.com/products/ihc-200

Vrij simpel dus. Zover ik begrijp doet een PID hetzelfde, maar is die netjes in te bouwen.

Zouden we, met behulp van het bijgevoegde schema (PDF) van het apparaat dat ik heb opgevraagd bij de producent, kunnen nagaan waarop ik de PID kan aansluiten?

De rijskast werkt nu als volgt:
Bij het instellen van de temperatuur gaat een ventilator draaien en deze verplaatst warmte die opgewekt wordt. Bij het aanzetten van de luchtvochtigheid wordt er om de zoveel minuten door een klep een klein beetje water in een bakje met verwarmingselementen gelaten en deze wordt daarbij verdampt.
Overschrijd de rijkast de ingestelde temperatuur met ongeveer 2 graden, slaat het koelkast gedeelte van de kast aan, tot de temperatuur weer gezakt is.
NB het gaat hier alleen om de basisfunctie van de rijskast. De rijskast is in staat om te koelen/rijzen volgens een tijdschema (zodat de croissants gerezen zijn om 6 uur in de ochtend bijv) maar dit is niet nodig.

Hier nog wat foto's.
Alle bekabeling is gelabeld, dit maakt het misschien wat makkelijker.

Instelunit voor luchtvochtigheid

Ventilator binnen in de kast (ELCO ventilator)

Rijskast met croissantjes

Gelabelde bedrading

Klep waarop de watertoevoer wordt aangesloten

Als je een PID regelaar aansluit, dan heb je die koeling waarschijnlijk niet meer nodig. Die kast dateert waarschijnlijk uit een tijd dat energie niet duur was.
Met een goed afgestelde PID regelaar schiet de temperatuur niet door.
EDIT: Mogelijk dient die koeling ook om gedurende de nacht het deeg koel te houden, totdat het moment is aangebroken om de gaan rijzen. Dan is het wel handig om dat werkend te houden.

Er zullen ergens in de kast sensoren moeten zitten om luchtvochtigheid en temperatuur te meten. Heb je al uitgezocht welke sensoren daarvoor gebruikt worden?
Typenummers? foto's?

Bedankt voor je reactie Hennep, zoals je in je edit aangeeft dient de koeling ervoor om het deeg te koelen tijdens de nacht.

Bijgaande de voeler voor de temperatuur.

Het lijkt erop dat het kastje waar de rv wordt ingesteld (meestal rond de 80% ook de sensor bevat.

[Bericht gewijzigd door timpel_800 op (23%)]

Omdat de RV temperatuurafhankelijk is zal dat water verdampen waarschijnlijk alleen maar gebeuren tijdens het verwarmen/rijzen. Misschien wordt daar niet eens een sensor gebruikt maar wordt een vaste hoeveelheid water verdampt om de RV op 100% te brengen.

De rijskast is in staat om te koelen/rijzen volgens een tijdschema (zodat de croissants gerezen zijn om 6 uur in de ochtend bijv) maar dit is niet nodig.

Als dat tijdschema niet nodig is dan heb je dus eigenlijk alleen 2 PID regelaars nodig voor de temperatuur. 1 aan de koeler en 1 aan de verwarming. Een van beide zet je dan aan. Als beide hun eigen sensor hebben dan lijkt het me geen moeilijke opgave.
Dat verdampen van water zou je kunnen doen door een schaal met water voor de ventilator te zetten tijdens verwarmen.
Zelf zou ik toch een RPI gebruiken om de diverse fasen op tijd te schakelen. Almere is iets te ver voor mij dus daar kan ik je niet bij helpen.