www.buildaudioamps.com Project-8 extra weerstand

Beste CO'ers

Op de website van www.buildaudioamps.com, project 8 staat dit schema. Ik heb reeds ge-etst en toen viel mij op dat dit vermeld stond op de website.

Nu de vraag is, of het verplicht is deze weerstand onder op de print te pieren zoals beschreven staat? Of kan ik deze ook overslaan?

Verder weet iemand een super korte beschrijving waar deze voor is?

Groet, Wouter van Wegen

Bij hogere frequenties wordt de impedantie van L1 steeds groter. En dus krijg je minder vermogen (hoog) in de speakers. Door een weerstand parallel te schakelen kan de impedantie nooit hoger worden dan de 4.7 Ohm van de weerstand.

Hi pascalbythree,

Even een aanvulling op het gene wat deKees je al vertelde.
L1 heeft een bepaalde inductie, deze is meestal zo gekozen dat de versterker dan weinig last heeft van capacatieve belastingen.
L1 gaat meestal boven de 20Khz een beetje werken, om er nu voor te zorgen dat de spoel niet gaat resoneren met de capaciteiten van bekabeling en de belasting,
wordt er altijd een weerstand parallel aan de spoel gezet, dit om de Q factor klein te maken en daardoor treed er dan minder ringing op.

Dus ja, plaats de weerstand die ze voorstellen, de waarden van L1 en de weerstand wisselen een beetje per versterker, neem de weerstand niet te klein van vermogen.

Groet,
Bram

Zie antwoord blackdog.
ja, zeker plaatsen. er zit een ontwerpfout in namelijk (L niet goed gekozen |:( ).
Die weerstand doet precies wat BD beschrijft

Wouter,

Zolang je denkt dat iets zou kunnen "verplicht" zijn, zolang ben je iets essentieels aan het missen.

Niets is verplicht. Er zijn wel veel recepten voor catastrofes, het ene nog effectiever dan het andere. Bovenal zijn er veel goede ideeën. Mij lijkt deze extra weerstand een zeer goed idee, op mijn eigen versterker zou ik hem zeker plaatsen. Maar "verplicht" is hij daarom niet.

Sukses gewenst!

Nabedenking: de klassieke manier om dit te implementeren was om in de eerste plaats een weerstand te monteren - maar dan een weerstand die men eerst als basis had gebruikt om de spoel omheen te wikkelen. Hopelijk is dat een beetje begrijpelijk als uitleg, misschien heeft iemand wel een foto?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (26%)]