Schakelen tussen 3 luidsprekergroepen.

Beste,

Ik heb een JVC autoradio (2x50W) ingebouwd onder een keukenkastje waar 2 boxen L+R op aangesloten zijn.
Meer dan de huidige 2 boxen tegelijk aansluiten lijkt me niet wenselijk i.v.m. belasting.
Nu wil dit uitbreiden en tussen 3 luidsprekergroepen kunnen schakelen, dus dat er slechts 1 luidsprekergroep aangesloten is. Is hier een (elektronische)schakelaar voor o.i.d. Evt. aan te sturen met een AB, en kan dit enkelpolig of moet dat dubbelpolig gebeuren.

Zoek eens op 'Luidspreker schakelaar'.

Het klinkt als een bedrijfskantine of iets dergelijks. Als je 8Ω speakers neemt kan je officieel 2 sets parallel aansluiten.
Als het geluidsniveau normaal (normaal praten blijft mogelijk) blijft zou ik ook 3 sets van 2Ω parallel durven zetten.
Wil je iets meer 'knallen' dan is oplossing met een versterkertje of computerspeakers (kringloop!) een idee, die kan je dan met afstandsbediening (klikaan klikuit) op de netspanning bijschakelen. Het klinkt wat omslachtig maar een mooie afstandbediende 3-weg luidsprekerschakelaar (maken) is duurder.

een autoradio kan toch 4x 50W aan? er zit een fader op dus kun je al 2 groepen maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

^^^^ dit

Op 4 oktober 2021 23:22:53 schreef maus0611:
Zoek eens op 'Luidspreker schakelaar'.

Ik neem aan dat een kant-en-klare luidsprekerschakelaar beide polen van de aansluiting omschakelt. Maar in 90% van de thuisversterkers is de massa gedeeld en zitten de 'MIN' aansluitingen van alle luidsprekers daaraan vast. Voor een autoradio is dat het einde van de radio omdat alle luidsprekeruitgangen gebrugd zijn (vanwege de lage spanning die ter beschikking staat). EDIT: ik heb wat zitten Googlen en hoewel ik denk dat dit wel goed zal gaan, maar kan niet bevestigt krijgen dat de massa's in zo'n schakelkastje NIET aan elkaar hangen.

Zoals K7Jz al zegt: sowieso zijn autoradio's geschikt voor 4 ohm luidsprekers. Dus als je huisluidsprekers van 8 ohm gebruikt, kun je er ook al twee parallel zetten zonder ooit buiten de specs te gaan. Zijn theoretische opmerking van 3 sets van 2 ohm parallel vind ik wel erg gewaagd omdat je nooit weet wie er ooit aan de knoppen gaat zitten...