Nul rail gesmolten

fatbeard

Honourable Member

Voorzover ik kan zien zijn er 4 groepen bijge'knutseld', allemaal op dezelfde fase. Die scheve belasting zorgt voor die grote nulstroom.
Samen met de onvoldoend aangedraaide schroeven is dat een recept voor ellende: dit had even gemakkelijk kunnen ontaarden in een brand.

Door die vier extra groepen te verdelen over de fasen wordt de stroom in de nuldraad gereduceerd; samen met de maatregelen die door de andere CO-leden zijn genoemd zou dat voldoende moeten zijn om herhaling te voorkomen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zoals andere ook al opmerken, aansluiting van de nuldraad heeft niet goed vastgezeten.
Nulrail is verder niets mis mee.

Nieuwe kast plaatsen, automaten overzetten.
Enne, een hoofdschakelaar plaatsen.

Ik ga absoluut niet betwisten dat het beter zou zijn om die vier extra groepen te verdelen over de drie fasen.
Nu zie ik op iedere fase 4 automaten van 16A en op 1 fase 4 extra automaten van 10A. Misschien zijn dit enkel de voedingen van de sturing van de ovens? In dat geval zou de extra stroom op die fase waarschijnlijk wel meevallen. (edit: en dus de stroom door N)
Sowieso, zoals door de meeste hier reeds gezegd. Nieuwe kast plaatsen, automaten overbouwen en alles netjes terug aansluiten.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Door die vier extra groepen te verdelen over de fasen wordt de stroom in de nuldraad gereduceerd; samen met de maatregelen die door de andere CO-leden zijn genoemd zou dat voldoende moeten zijn om herhaling te voorkomen.

Ik zou eerst even kijken of dat wel kan. Misschien zitten die vier extra groepen niet zomaar op dezelfde fase. En Misschien valt de nulstroom best wel mee. Zoals al gezegd Bij een rotte verbinding hoeft er niet eens heel veel stroom te lopen om dit soort van uitfik verschijnselen te krijgen. Een paar ampere en enkele tientallen volts spanningsverlies die je afhankelijk van de toepassing niet eens hoeft te merken gaat al snel naar de 100 en meer Watts.

mvdk

Golden Member

Ik zie drie ovens. En zit me sinds ik de openingspost heb gelezen, af te vragen of elke oven op 1 fase zit aangesloten, of dat er meerdere elementen, over meerdere fasen verdeeld, per oven zitten. Onder het motto "es gibt alles was es nicht gibt".
Als je dan op een gegeven moment drie zachte ovens nodig hebt, bedoel, thermostaat laag, dan zou het zo kunnen gebeuren dat er een hele zwik elementen aan ene fase staan te trekken, en er dan onnodig stroom door de nul loopt.
Onnodig, als de ovenbouwer de boel netjes uitverdeeld zou hebben.

evelo

Golden Member

Ik vind het in ieder geval niet bijster overzichtelijk.

Ik tel 16 1-polige beveiligingen. Hoeveel ovens zijn dat dan?

flash2b

Special Member

Gelukkig was het geen "Bakkerij Vuur uit de Schuur" want dat had zomaar gekund.

mvdk

Golden Member

Op 24 oktober 2021 14:04:34 schreef evelo:
(...)
Ik tel 16 1-polige beveiligingen. Hoeveel ovens zijn dat dan?

Ik zie er drie. Kan zijn dat er nog een rijskast onder zit, niet goed zichtbaar. Die kan een stoomgeneratortje en een klein verwarmingselementje hebben.

flash2b

Special Member

Als je zoekt op de bedrijfsnaam, vind je een krant artikel dat er vier ovens zijn. Lekker veilig allemaal in een woonwijk. De TS kan beter professioneel advies inwinnen dan hier al zijn problemen op CO 'gratis' op te laten lossen.

Ik zie toch vier ovens op de foto. Dat is ook wat TS in zijn beschrijving opgeeft. Op deze basis zou ik toch durven gokken dat elke oven 3F is gevoed.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mvdk

Golden Member

@60204:
Ah, heb verkeerd gekeken. Idd.

Op 24 oktober 2021 14:34:15 schreef flash2b:
(...)
De TS kan beter professioneel advies inwinnen...

Maar dat Tim hier alvast rondvraagt kan toch geen kwaad?
Al wat er geadviseerd word is, dat het verstandig is er naar te laten kijken. Er worden (tot nog toe) geen hands on adviezen gegeven.
Tim bakt brood, en lekker zo te zien.

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Iemand die hier om advies komt vragen, is alvast goed bezig! Veel beter dan zelf wat prutsen of een handig neefje vragen.

Als er dan uiteindelijk toch een installateur aan te pas komt, dan weet de TS alvast beter wat hij moet vragen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er zitten 10A automaten in voor een goede reden, wrs is de voeding 63A, gaat er 1 element knetteren dan is het voor een goede. dat de nul uitfikt klopt ook wel, de verdeling is scheef. op L2 zitten 8 automaten, op L1 en L3 maar 4 automaten per fase..

het aftakblok van de nul is een frankenstein ding, de schroef hoort er niet in, ook is er geen aderhuls gebruikt. dit lijkt op een geval aansluitkabel was te dik voor de rail en er is een oplossing gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2021 16:01:46 schreef testman:
er zitten 10A automaten in voor een goede reden, wrs is de voeding 63A, gaat er 1 element knetteren dan is het voor een goede. dat de nul uitfikt klopt ook wel, de verdeling is scheef. op L2 zitten 8 automaten, op L1 en L3 maar 4 automaten per fase..

het aftakblok van de nul is een frankenstein ding, de schroef hoort er niet in, ook is er geen aderhuls gebruikt. dit lijkt op een geval aansluitkabel was te dik voor de rail en er is een oplossing gemaakt.

Dus volgens u zitten de elementen van die vier ovens op die 10A automaatjes? Dat zie ik nu nog niet 1,2,3 goedkomen? Nu ja, zonder schema is wat ik eerder schreef ook maar een berekende gok.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 24 oktober 2021 15:35:30 schreef maartenbakker:
Inderdaad. Iemand die hier om advies komt vragen, is alvast goed bezig! Veel beter dan zelf wat prutsen of een handig neefje vragen.

Als er dan uiteindelijk toch een installateur aan te pas komt, dan weet de TS alvast beter wat hij moet vragen.

Dit klopt inderdaad. Ik ga zeker een monteur vragen, maar als deze aankomen rijden ben ik de eerste 100 euro al kwijt. Op zich allemaal niet erg, maar ik ben niet altijd overtuigd van de professionaliteit van deze service monteurs. Als ik ze kan bellen en al een duidelijk verhaal kan houden over wat er mis is, kunnen ze in ieder geval de juiste onderdelen meenemen, zodat ze niet nog een keer terug hoeven te komen...

Het artikel wat jullie op internet gevonden gaat over een oude situatie, waar ik 4 kleine ovens had.
Ik heb wat uitgebreid en nu dus één grote oven gekocht, die in wezen eigenlijk uit 4 losse modules (lagen) bestaat.
Omdat vaak de oven niet door een deur past, worden de modules los gekoppeld en overdwars door een deur gedaan en dan binnen weer opnieuw opgebouwd... Daarbij is er waarschijnlijk iets mis gegaan.
Overigens zoals ik al zei komt de oven bij de AH vandaan, daar is de oven altijd in onderhoud geweest bij de dealer (MIWE) en die hebben de oven dus ook weer zo opgebouwd.
Toen ik de oven kocht is de oven gewoon door een openslaande deur in z'n geheel naar binnengereden, en voor ingebruikname door bovenstaande dealer gecontroleerd en service gehad.

Ik heb er een schema bij hoor, kan wel even een paar foto's maken en uploaden.

het lijkt er nogal op dat ze een aftakblok voor automaten hebben toegepast hier, de 2 lipjes die normaal om een grote schroef gaan onder 2 kleine schroeven gezet, die hebben niet goed vastgezeten.

voor iets als dit hoef je niet de fabrikant te laten komen, kan een lokale installateur ook herstellen.

https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/k/l/klemblok_7x16mm2_n_blauw.jpg

iets als dit erin en klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 oktober 2021 14:34:15 schreef flash2b:
Als je zoekt op de bedrijfsnaam, vind je een krant artikel dat er vier ovens zijn. Lekker veilig allemaal in een woonwijk. De TS kan beter professioneel advies inwinnen dan hier al zijn problemen op CO 'gratis' op te laten lossen.

Ik snap niet zo goed wat een woonwijk hiermee te maken heeft. Alles is netjes en veilig aangesloten en ik heb gewoon een 3x63 ampere aansluiting. Je bent welkom om een keer een broodje te halen.

Overigens ben ik inderdaad bakker, maar ik vind het ook leuk om te klussen en problemen op te lossen. Ik kan altijd wel iemand bellen om dingen te laten repareren, maar zelf doen geeft toch vaak veel meer voldoening? Daar is dit forum toch ook voor?

Ik denk dat een woonwijk minder te vrezen heeft van een bakker die zijn oven dagelijks gebruikt dan van de vele hobbyisten die hun klei en tegeltjes bakken voor een aantal uren en ondertussen even boodschappen gaan doen terwijl hun aliexpress bakapparaat de buurt doet af fikken.

De ts vraagd om raad en komt met nette foto's.

Geef de man dan ook netjes info ipv neerbuigend zijn zaak te googlen en vervolgens
Nog een sneer te geven.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
EricP

mét CE

Er zijn hier altijd wel lieden die zodra er iets niet volgens hun boekje zit gelijk hel en verdoemenis voorspellen. Ofwel: jouw oven had vlam kunnen vatten. Uiteraard slaat dat direct over naar je bakkerij die in een woonwijk staat en het hele blok aansteekt.

Je eigen oven is het bewijs ervan dat het allemaal wel mee valt.

Voor wat betreft zelf klussen: niks mis mee, mits je je voldoende in de materie verdiept hebt. De 'professional' die dit aangesloten heeft, heeft dat nadrukkelijk niet gedaan.

Dat brengt ons bij wat ik al jaren zeg: papieren of certificering of 'erkend' zeggen niks over of iemand iets kan of niet. Hoe je het wel moet oplossen? Geen idee. Ik los het op door me er zelf maar in te verdiepen en op basis van 'veel' bronnen 'do en don't' te leren kennen. Uiteraard alleen zinnig met een valide onderbouwing van waarom.

Met een 16A automaatje kun je je nog wel een missertje veroorloven. Maar als er serieus stroom gaat lopen, dan moet je het ook serieus aansluiten. Op 63A gezekerd is geen speelgoed meer. Dat moet gewoon voldoende contactoppervlak hebben om de electronen door te jassen. Zie de foto's in dit topic voor de gevolgen als dat niet lukt...

Afgezien van dat het railtje het zou moeten kunnen, ben ik geen fan van schroeven op de ader. Ik zou liever wat met ogen onder een schroefkop zien. Maar dat is relatief groot en 'gedoe' om het geïsoleerd te krijgen - dat is wat men graag ziet.
In dat opzicht ben ik meer fan van hoe het aan boord gebeurt: niet zelden ligt de nul gewoon aan aarde (en dus aan de huid). De 'nul rail' van de hoofdverdeling is gewoon een open strip met M12 bouten... Sticker erop hoe hard je het moet aantrekken. Succes.

Bij de foto van testman zie je ook dat de gaatjes aan de uiteinden groter zijn. Speciaal voor dikkere draden...

Sine

Moderator

Op 24 oktober 2021 14:34:15 schreef flash2b:
Als je zoekt op de bedrijfsnaam, vind je een krant artikel dat er vier ovens zijn. Lekker veilig allemaal in een woonwijk. De TS kan beter professioneel advies inwinnen dan hier al zijn problemen op CO 'gratis' op te laten lossen.

Met het verkeerde been uit bed vandaag?

@Sparks,
Of de wasdroger alleen laten, dat is nog altijd elektrische brand nr1

Op 24 oktober 2021 19:21:29 schreef Sparks:

De ts vraagd om raad en komt met nette foto's.

Geef de man dan ook netjes info ipv neerbuigend zijn zaak te googlen en vervolgens
Nog een sneer te geven.

Sluit ik me bij aan.

mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

Op 24 oktober 2021 17:18:06 schreef timpel_800:...maar ik ben niet altijd overtuigd van de professionaliteit van deze service monteurs....

In ieder geval zou ik nu weg blijven van de 085 nummers. Daar zitten veel oplichters die werken onder de naam van bestaande installateurs. Beloven van alles, doen niks en rekenen daar honderden tot duizenden euro's voor. En ze komen gewoon met drie man om jou er van te overtuigen dat je echt moet betalen.

Op 24 oktober 2021 19:43:13 schreef GJ_:
[...]In ieder geval zou ik nu weg blijven van de 085 nummers. Daar zitten veel oplichters die werken onder de naam van bestaande installateurs. Beloven van alles, doen niks en rekenen daar honderden tot duizenden euro's voor. En ze komen gewoon met drie man om jou er van te overtuigen dat je echt moet betalen.

pas nog een klant gesproken die dat had gedaan in het weekend, internet storingsdienst gebeld, 450€ voor 30min werk terwijl ik dan 2 dagen later het echte probleem alsnog op kon komen lossen.

overigens doet lithium accu's opladen zonder toezicht het ook goed voor brandjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nogmaals dank allemaal. Het is uiteindelijk netjes opgelost met inderdaad zo'n klemblokje als hierboven afgebeeld en een degelijk aftakblokje. Behoorlijk stuk van de kabel afgeknipt en netjes een adereindhuls erop. We kunnen weer bakken :)