Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
T is lastig te zien op de eerste foto's.
Maar als ik wat inzoom dan kun je zien dat het meest rechtse gat in het railtje wat groter is.
Die kun je gebruiken voor de Hoofddraad.
Maar laat daar nu net het schroefje van weg zijn....
Je mag verwachten in een 3-fase net dat de nulstromen niet zo heel erg groot zullen zijn.
Maar je hebt oven(s), die staan vaak langere tijd achterelkaar aan.
Dat is vaak het euvel.
Ook bij langdurige stroom die 'maar' 10A is kun je bij een slechte overgang behoorlijk wat warmte ontwikkelen.
Waarom er zo 'geprutst' is met de hoofddraad op deze rail kan ik zo niet achterhalen. Ik denk dat de draad wel in het meest rechtse gaatje gepast zou hebben.
Dr heeft in elk geval een schroef(je) niet goed vast gezeten.
Mooi dat je er op tijd bij bent, de schade in deze verdeelkast is niet zo heel erg groot.
Zelf heb ik nooit van deze railtjes gehouden.
Als je er soepel draad met een adereindhuls in monteert dan draai je, als je maar een beetje kracht zet, de adereindhuls helemaal in elkaar. Gebruiken zonder adereindhuls is al helemaal uit den boze.
Gebruik je massieve draad, en vouw je de draad de kast in (even flink aandrukken van de draad zodat deze naar achteren zit) dan zit de schroef vaak al weer wat los, en moet je opnieuw aandraaien.
Oftewel, geen degelijk spul.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (22%)]
Op woensdag 7 januari 2026 15:46:48 schreef timpel_800:
Dit is al een wat ouder topic, en het heeft lang geduurd (5 jaar), maar ik heb recent de hele kast vervangen door een nieuwe.
[....]
ga je ons nu echt vertellen dat je 5 jaar door gedraaid hebt met die gesmolten nulrail?
zoiets zou bij mij reden zijn om de hoogfschakelaar uit te zetten en meteen ergens spullen vandaan te halen.
Op vrijdag 9 januari 2026 12:28:49 schreef High met Henk:
[...]ga je ons nu echt vertellen dat je 5 jaar door gedraaid hebt met die gesmolten nulrail?
![]()
![]()
zoiets zou bij mij reden zijn om de hoogfschakelaar uit te zetten en meteen ergens spullen vandaan te halen.
Hi Henk,
Nee geen zorgen, dat hebben we 5 jaar geleden direct opgelost. Maar zoals op de foto's te zien was, was de kast ook een beschadigd. Die heb ik nu vervangen.
Op vrijdag 9 januari 2026 11:05:09 schreef Erik777:
Ik denk dat ook nu het aftakblokje voor de nul weer het zwakke punt is. Die is wel rated voor 63A maar ze zijn lastig op moment aan te draaien. Ik zou de hele nulrail vervangen door een ander klemblok, bv zoiets.
[afbeelding]
Daar past de nulkabel direct in en heb je dat aftakblok niet meer nodig
Goed idee, ga ik doen. Dankje.
Zoals ik het aansluitschema interpreteer hebben de ovens en de stoomoven geen N nodig voor de verwarming en heeft de fabrikant zijn best gedaan wat betreft symmetrische belasting.
Nu kun je daar wel gaan finetunen voor uw gebruiksgedrag van vandaag maar als je morgen dat gedrag wijzigt kun je net dan wel met overbelasting van een fase te maken krijgen.
Probeer dus niet slimmer te zijn dan de fabrikant. 
De N lijkt me enkel nodig te zijn voor de bediening en de verlichting.
Op vrijdag 9 januari 2026 17:32:12 schreef OXO:
Zoals ik het aansluitschema interpreteer hebben de ovens en de stoomoven geen N nodig voor de verwarming en heeft de fabrikant zijn best gedaan wat betreft symmetrische belasting.
Nu kun je daar wel gaan finetunen voor uw gebruiksgedrag van vandaag maar als je morgen dat gedrag wijzigt kun je net dan wel met overbelasting van een fase te maken krijgen.
Probeer dus niet slimmer te zijn dan de fabrikant.De N lijkt me enkel nodig te zijn voor de bediening en de verlichting.
Ik heb hier nog een schema gevonden.
Trek je nav dit schema dezelfde conclusie @OXO ?
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
het lijkt er in ieder geval op dat de verwarmingselementen per oven telkens mooi over de 3 lijnen/fasen zijn verdeeld, enkel de controle/bediening is telkens aangesloten op dezelfde fase, nu niet dat dit veel extra verbruik zal geven om alles krom te trekken in de neuter.
Jazeker.
Lijkt er ook op dat de vier 10A automaten van de stoomoven/functie tevens de voeding is van de bedieningseenheden ... of toch enkel bedieningspaneel?
Ben steeds meer benieuwd naar de N van pag 8 .... gaan we de overige schema's ook vor nodig hebben
Op zaterdag 10 januari 2026 11:44:48 schreef OXO:
Jazeker.
Lijkt er ook op dat de vier 10A automaten van de stoomoven/functie tevens de voeding is van de bedieningseenheden ... of toch enkel bedieningspaneel?
Ben steeds meer benieuwd naar de N van pag 8 .... gaan we de overige schema's ook vor nodig hebben
Ik heb zo goed als alles documenten gefotografeerd en in een PDF
Ik heb ook een PDF gemaakt: https://drive.google.com/file/d/1MNbNLkFTggJXpmgQOJIwfQ0C0xpdza4U/view…
Als je laat weten welke pagina je wilt zien kan ik daar even een betere foto van maken.
Hopelijk lukt dit.
Ik lees het schema zo:
De belasting van de fases is ieder ong 3 Kw in die schemas.
Maar het zijn allemaal 230 v elementen naar N, groep stoom, groep bovenwarmte en groep onderwarmte.
De stoomelementen samen 3 kW, schakelen met een magneetschakelaar aan / uit.
Maar de andere 2 groepen voor boven cq onderwarmte ieder met een eigen thyristor regeling en dan zal de belasting per fase dus flink kunnen verschillen en de nul wel degelijk flink belast kunnen worden tot 3 kW.
Er zijn 3 van deze identieke ovens aan elkaar gebouwd begrijp ik?
Dan kan er dus in theorie 9 kW door die nul lopen, bv bij alleen de stoom elementen aan op de zelfde fase , dan gaat dat klemmetje er wel aan wat er zat.
Verdeling zou dan zo kunnen zijn.
Stoomelementen oven 1 op fase 1, van oven 2 op fase 2 en van de 3e op fase 3.
Maar dat is zoals ik het interpreteer, benieuwd of mijn theorie klopt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja dat zei ik al.
@Timpel, Als alles ideaal is, dan kan je door het "roulerend" aan te sluiten dus iets aan nul-stroom reduceren. Dat maakt het "lichter" voor de installatie en minder kans op brandgevaar zoals in het begin.
Anderzijds, de installatie moet echt tegen de "worst case" situatie bestand zijn. Jij bent een weekje ziek en je vervanger hoopt een halfuur eerder naar huis te kunnen door alles tegelijk aan te zetten of zo.
Maar op de lange duur spaar je met de "juiste dingen tegenover mekaar" ook wat nulstroom uit. De verliezen die je nulstroom binnen je huis maken, DIE moet je zelf betalen. Dus zou je de nulstroom fors kunnen reduceren, dan kan je een paar tientjes per jaar besparen aan stroomkosten.
De nulstroom kan je uitrekenen via de P1 data. Of je kan een stroom-clamp om de nul leggen en af en toe kijken.
Ik weet niet of ik het helemaal begrijp, maar als de fases ongelijk belast worden dan resulteert dit in een grote Nulstroom, wat 'slecht' is voor de installatie? Ik denk wel dat mijn installatie overal met voldoende dikke aders (10mm2) is uitgerust dus ik denk niet dat dit een probleem zal vormen).
Het enige waar ik echt invloed op heb is tijdens het opwarmen van de ovens. Hier kan ik kiezen om bijv. eerst oven 2, dan oven 3, dan 1 en dan 4 aan te zetten, en de tijd hiertussen te vergroten of te verkleinen.
Als ik eenmaal aan het bakken ben is het gewoon doorgaan en de ovens zoveel mogelijk gevuld houden ivm efficiëntie en tijd.
Het is overigens ook zo: Bij het opwarmen van de oven is de stoombak als eerder op temperatuur (na ongeveer 15-20 min), daarna de "kap" (bovenzijde) en pas als laatst de "vloer". Die laatste verwarmingselementen liggen namelijk onder een stuk steen van 2cm dik en het duurt dus veel langer voor die opgewarmd is, alles bij elkaar ongeveer een uur tot 250graden C.)
Wat ik dus zou kunnen doen is in kaart brengen, of controleren of de oven inderdaad via de het schema is aangesloten (door alle draden na te gaan, ze zijn genummerd) en aan de hand daarvan kunnen bedenken hoe ik de oven op zo'n manier kan aanzetten om de nulstroom te verkleinen?
Het zijn overigens 4 ovens boven op elkaar (38,4kW aansluitwaarde dus. 9,6kW per oven).
[Bericht gewijzigd door timpel_800 op (14%)]
Een goed schema vertelt hier dus alles over de N
Maar wat kun je nog verbeteren aan de symmetrie? .... Niks
Mogelijks worden deze thyristoren zelfs aangestuurd door een pid temperatuurregelaar
En als de N dezelfde sectie heeft als de L is er niks aan de hand.
De hoofdzekering van deze combinatie is 63A.
Als deze niet afvalt waarom zou je dan wel gaan sleutelen aan de symmetrie?
Belangrijker is een PE en een N die in orde zijn... bij deze laatste was dat duidelijk niet het geval
Het enige waar het heel scheef ( zou kunnen) kan gaan is bij alleen aanzetten van de stoom elementen.
Als de aansluitvolgorde van alle 4 de ovens L1, L2, L3 het zelfde is dan gaat er 12 kW door L1 en weer door de nul terug.
Maar wat ik van Tim begrijp gaan die samen met de andere elementen aan en schakelen na een tijdje weer af.
De stoomelementen zullen nooit apart aangezet worden dus dat is geen probleem!
Oke, duidelijk, dan laten we de boel zoals het is. Bedankt in ieder geval voor het meedenken en ik zal de Nul rail nog vervangen door de HLAK Hoofdkabel aftakklem zoals een paar posts hierboven.
Als de elementen nooit apart gevoed worden, waarom staan ze dan niet in ster?
Dan kun je de nul afkoppelen en kan hier nooit stroom lopen. Dit doe je feitelijk ook bij motoren.
Nu maakt een scheve belasting een nul stroom (kan door 1 van de elementen iets andere weerstand heeft of defect is)
Bij een ster zal er een virtuele nulpunt verschuiving zijn, maar omdat die virtueel is, gaat deze nooi via de nul lopen. Derhalve zal de oven bij een afwijkend/defect element minder tot niet presteren. Maar verder geen schade.
Ik durf echter even niet te zeggen of dit zomaar kan: als de elementen altijd tegelijk aanstaan wel, maar als dat ook anders kan, gaat mijn idee nooit werken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ah, het is zo'n pizzaoven. die heb ik eens 1 aangesloten. van kantoor dacht men dat het ding 3F 25A trok, maar dat bleek 25kW te zijn. ofwel moest de hoofdvoeding verzwaard worden, meterkast vervangen enz. tijdelijk de boel laten draaien op de onderwarmte alleen meen ik.
Op zondag 11 januari 2026 07:59:27 schreef High met Henk:
Als de elementen nooit apart gevoed worden, waarom staan ze dan niet in ster?Dan kun je de nul afkoppelen en kan hier nooit stroom lopen. Dit doe je feitelijk ook bij motoren.
Nu maakt een scheve belasting een nul stroom (kan door 1 van de elementen iets andere weerstand heeft of defect is)
Bij een ster zal er een virtuele nulpunt verschuiving zijn, maar omdat die virtueel is, gaat deze nooi via de nul lopen. Derhalve zal de oven bij een afwijkend/defect element minder tot niet presteren. Maar verder geen schade.
Ik durf echter even niet te zeggen of dit zomaar kan: als de elementen altijd tegelijk aanstaan wel, maar als dat ook anders kan, gaat mijn idee nooit werken.
In ster gaat niet, dat verbaasde mij ook toen ik het schema zag .
Er zijn maar 2 stoom elementen van ieder 1,5 kW.
De bovenwarmte is 3 x 640 W en 3x 440 W, dat zou nog kunnen, maar de onderwarmte is 2 x 640 en 4 x 440 W.
En dan is de thyristorregeling ook nog een 1 fase.
In totaal komt het per overn wel aardig uit wat fase verdeling betreft.
Als TS die nul nog voorziet van een goed blokje dan zou ik het zo laten.
Zet anders eens een clamp amperemeter op de nul tijdens opwarmen , dan weet je ook een beetje wat er werkelijk aan de hand is.
Robbe de Smet
als toevoeging:
het probleem (gesmolten nul) bij TS hoeft niet altijd door een te zwaar belaste nul te zijn, een paar Ampères bij een slechte overgangsweerstand is al voldoende om het boeltje warm te stoken en de isolatie te doen smelten.
Op zaterdag 10 januari 2026 17:57:48 schreef OXO:
Een goed schema vertelt hier dus alles over de N
Maar wat kun je nog verbeteren aan de symmetrie? .... Niks
Mogelijks worden deze thyristoren zelfs aangestuurd door een pid temperatuurregelaar
En als de N dezelfde sectie heeft als de L is er niks aan de hand.
De hoofdzekering van deze combinatie is 63A.
Als deze niet afvalt waarom zou je dan wel gaan sleutelen aan de symmetrie?
Belangrijker is een PE en een N die in orde zijn... bij deze laatste was dat duidelijk niet het geval
Ik heb vandaag uitgezocht hoe het zit.
Bij Oven 2 zitten de elementen omgewisseld tov jouw/het schema.
Deze zal ik dus omdraaien.
Beter dan de faseverdeling uit de schema's van de fabrikant gaat het niet worden.
In de P1 logging zie ik niks waar je zorgen moet om maken.
Nergens is de stroom in de N gelijk aan de stroom in een L, wat trouwens ook geen probleem is.
Zodra je 2 fasen belast wordt de stroom in de N zowiezo al kleiner dan in de zwaarst belaste L
De oorzaak van het oorspronkelijk probleem is simpelweg slecht contact.
Had net zo goed een L kunnen zijn .... dan had er mogelijks wel een automaat uitgegaan, niet door overbelasting maar door warmteontwikkeling in de aansluitkooi die het thermisch mechanisme beinvloed.
Robbe de Smet
ik sluit mij hier volledig bij aan, mooie verdeling; dus zoals ik eerder zei ook bij kleinere stromen kan er door een slechte overgangsweerstand veel warmte/hitte ontstaan, en dat is denk ik de reden van het smelten van de isolatie van je neuter (dus geen overbelasting).
P = I2 x R
Bij een slecht contact wordt R door de warmtedissipatie mettertijd ook nog eens steeds groter.
Er komt dus met zekerheid een moment dat het heel hard gaat.