Ik heb drainage aangelegd. De slangen komen in een put met dompelpomp en vlotter. Werkt prima. Graag zou ik on line kunnen zien hoe vaak de pomp aanslaat. Dat kan denk ik met een sensor in t water of meten of er een stroom naar de pomp gaat. Dan een signaal per wifi(?) O.i.d. geen computer die altijd aanmoet staan.een app ? Die je aanzet en dat je kan lezen hoeveel keer en wanneer de pomp gedraaid heeft. Wie heeft een idee.
Dank

zit die vlotter direct op de pomp? of gaat die naar en schakelkastje?

simpel: KWh meter in de voeding van de pomp. zie je niet de uren, maar kun je terugrekenen.

je kan eventueel een slimmere meter met app, maar heb je wifi bij die put? of simkaart?

dan kun je misschien de vlotter inlezen op een PLC?

Op 30 oktober 2021 17:48:25 schreef Progger:

Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het een pomp met vaste vlotter is. Geeft niet, die hang je op, omhoog gericht. Andere vlotter kopen, minstens 15cm omvang, en die in een kastje laten uitkomen.
kWh meter lijkt mij ook de makkelijkste oplossing.

Wanneer de pomp aanslaat heb je de mogelijkheid om tussen de voeding daarop iets aan te sluiten.
Je hoeft de motorstroom niet te gebruiken maar simpel de spanning, dus relais gestuurd.
Dit relais kun je gebruiken om daar weer iets anders mee te besturen, bijvoorbeeld wifi;
Of desnoods een draadverbinding naar het huis met een lampje.

Een dompelpomp is altijd dicht gegoten en de draden zijn niet bereikbaar: ook niet voor het water!

Dan knip je de draden toch door?

Op 30 oktober 2021 17:20:48 schreef Dick markwat:
Dat kan denk ik met een sensor in t water of meten of er een stroom naar de pomp gaat.

Een extra vlotterschakelaar zodat je kunt zien of het water hoog staat, dan heb je een indicatie. Dus iedere keer bij hoogwater slaat de pomp ook aan, dan heb je een indicatie.

Dan een signaal per wifi(?) O.i.d. geen computer die altijd aanmoet staan.een app ?

Kijk hier eens naar. Bij de lora modules.
https://www.kpn.com/zakelijk/internet-of-things/connectivity.htm

Ik weet niet wat de afstand is wat het signaal moet overbruggen, maar dit is voor lange afstanden.

Op 30 oktober 2021 18:45:30 schreef Brightnoise:
Een dompelpomp is altijd dicht gegoten en de draden zijn niet bereikbaar: ook niet voor het water!

Ik heb tot nu toe twee dompelpompen opengeschroefd: 1x KSB en 1x Gamma huismerk. Opbouw was vergelijkbaar. Volledig geschroefd en met rubber O-ring afdichting. Er was niks dichtgegoten en je kon overal bij. Het is dus zeker niet zo dat alle dompelpompen dichtgegoten zijn.

Een smart plug (Blitzwolf, Sonoff...) kan dat klusje klaren. Je hebt wel wifi bereik nodig, en ze zijn niet waterdicht. Maar als je ze ergens binnenhuis in een stopcontact kan steken, is dit wel een eenvoudige en goedkope oplossing (<20€).

Op 30 oktober 2021 17:48:25 schreef Progger:

simpel: KWh meter in de voeding van de pomp. zie je niet de uren, maar kun je terugrekenen.

je kan eventueel een slimmere meter met app, maar heb je wifi bij die put? of simkaart?

dan kun je misschien de vlotter inlezen op een PLC?

Aan de pomp zit een vlotter.verder is de pomp dicht. Ja ik heb wifi bij de pomp

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Dank allen, ik ga even rustig nadenken.
Dick

IK heb hier in de kelder 3 pompen staan 2x 230V 1 in de put en 1 als reserve. Naast 230V pomp heb ik een kleine 12V pomp en een autoaccu staan.
In het begin wou ik ook weten hoeveel en hoe vaak en dan ook het aantal liter, maar hoe langer ik daar over nadacht hoe meer ik dacht hou het gewoon simpel, het enige wat ik niet wil is dat de pomp niet werk want dan komt er ca 20cm water op de vloer te staan.

Dus om het betrouwbaar te houden ben ik afgestapt van pompen met eigen vlotter en heb ik een pomp die automatisch ontlucht. Via een Omron pomprelais en 3 RVS staafjes kan de pomp ook beter afstellen en pomp houd ook nooit meer te diep weg zodat er lucht in de pomp kan komen. Met nog 2 dezelfde omron relais stuurt er 1 de 12V pomp want die staat hoger dan pomp 1 en nog een derde niveau voor het alarm.

En bij stroom uitval blijft de 12V pomp continu lopen want die mag droogpompen.