Hallo,

Ik heb een aantal Motorola GP340's (Type PW302C), maar hoé kan ik nu aan de porto zelf zien of het een UHF of VHF toestel is?

Heb geen handleiding meer, dus is me een beetje een vraagteken.

Thnx voor je reactie alvast. :)

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Met Google zoeken op “PW302C”
De lengte van de antenne vertelt veel...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zaterdag 6 november 2021 14:28:17 (55%)]

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zou zoiets ook niet op het typeplaatje moeten staan?

Op internet kun je de manual downloaden.
https://www.manualslib.com/download/1846362/Motorola-Gp-Series.html

Het apparaat kan blijkbaar ingesteld worden op VHF of UHF naar keuze. Soms is de antenne frequentieafhankelijk, maar waarschijnlijk is het een dual-band antenne. Kortom: het is niet van buiten zichtbaar, UHF of VHF.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Volgens mij is dit geen dual band porto, de manual die je post is btw alleen die van de VHF versie.

GP340 - PW302C is volgens de tabel de VHF uitvoering van de 16 kanaals GP340.

Zie ook: https://www.mobileteam-2wayradio.co.uk/professional-radios/analog-port…

Op 6 november 2021 14:29:50 schreef big_fat_mama:
Zou zoiets ook niet op het typeplaatje moeten staan?

Dergelijke informatie is niet van belang voor de beoogte gebruikers.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 6 november 2021 15:18:08 (28%)]

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Anders even voor een counter houden met zenden, of een scanner de porto laten zoeken.

Tja,Motorola,de aanschafprijs is van een iets andere orde als een Baofeng porto. ;-)

https://www.manualslib.com/manual/106847/Motorola-Gp340-Atex.html

Op 6 november 2021 14:27:10 schreef fatbeard:
Met Google zoeken op “PW302C”
De lengte van de antenne vertelt veel...

HI Fatbeard... Ik had inderdaad gegoogled op pwc302 en zag bij sommige resultaten dat de porto zowel uhf als vhf kan zijn... Vandaar mijn verwarring.
Dus ik moet volgens jou de lengte checken. Okay... Ga ik doen. Thnx

Op 6 november 2021 14:32:03 schreef Brightnoise:
Op internet kun je de manual downloaden.
https://www.manualslib.com/download/1846362/Motorola-Gp-Series.html

Het apparaat kan blijkbaar ingesteld worden op VHF of UHF naar keuze. Soms is de antenne frequentieafhankelijk, maar waarschijnlijk is het een dual-band antenne. Kortom: het is niet van buiten zichtbaar, UHF of VHF.

Thnx voor je response... Zou het dan kunnen zijn dat als ik er een andere antenne op zou zetten, dat dàt dan bepaalt of het UHF of VHF wordt?

Op 6 november 2021 15:27:19 schreef mel:
Anders even voor een counter houden met zenden, of een scanner de porto laten zoeken.

Thnx, maar heb dus geen apparatuur om dat te doen... ?

En als ik het goed heb,moet je dus bij VHF een vergunning hebben en bij UHF niet?

Nog een keer alles nalezen: je hebt de VHF versie.

De antenne verandert de uitgezonden frequentie niet.

En hoe dan ook: met dit vermogen heb je een vergunning nodig!

Op 6 november 2021 23:53:48 schreef Brightnoise:
Nog een keer alles nalezen: je hebt de VHF versie.

De antenne verandert de uitgezonden frequentie niet.

En hoe dan ook: met dit vermogen heb je een vergunning nodig!

_/-\o_ thnx man!

mel

Golden Member

Officieel moet je zelfs voor je GSM een vergunning hebben, maar daar voorziet je provider in.

En als ik het goed heb,moet je dus bij VHF een vergunning hebben en bij UHF niet?

Als je een zender in bezit hebt, heb je altijd een vergunning nodig. Maakt niet uit wat voor zender het is. Alleen voor zeer kleine vermogens en wat speciale gevallen heb je geen vergunning nodig. Dan moet denken aan het zendertje dat je gebruikt om je garagedeur of auto op afstand te openen. Of inderdaad je telefoon of bijvoorbeeld je wifi access point.

mel

Golden Member

Op 7 november 2021 09:05:39 schreef Ex-fietser:
[...]

Als je een zender in bezit hebt, heb je altijd een vergunning nodig. Maakt niet uit wat voor zender het is. Alleen voor zeer kleine vermogens en wat speciale gevallen heb je geen vergunning nodig. Dan moet denken aan het zendertje dat je gebruikt om je garagedeur of auto op afstand te openen. Of inderdaad je telefoon of bijvoorbeeld je wifi access point.

De GSM is wel degelijk vergunningsplichtig,maar omdat iedereen een abonnement heeft, of prepaid betaalt, is de provider de vergunninghouder.Daar betalen ze ook (een heleboel)geld voor...

Op 7 november 2021 09:38:10 schreef mel:
[...]
De GSM is wel degelijk vergunningsplichtig,maar omdat iedereen een abonnement heeft, of prepaid betaalt, is de provider de vergunninghouder.Daar betalen ze ook (een heleboel)geld voor...

Kijk, zo leer je nog wat.... :)

Maar ik heb van die kleine goedkope Porto's voor op het hockeyveld (instructies vanaf de bank naar de toren om te filmen)....
Moet ik daar dan een vergunning voor hebben? ?

mel

Golden Member

Op 7 november 2021 13:58:21 schreef P.Ortorola:
Maar ik heb van die kleine goedkope Porto's voor op het hockeyveld (instructies vanaf de bank naar de toren om te filmen)....
Moet ik daar dan een vergunning voor hebben? ?

Als je porto, hebt die een gering vermogen uitstralen, en IN EEN BEPAALDE FREQUENTIEBAND,dan hoeft het niet, dat zijn die LPD of PRM dingen. Verder moet je overal een vergunning voor hebben. Ik denk dat die Motorola porto,s vergunningsplichtig zijn.

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zijn inderdaad vergunningsplichtige dingen.

Ook als je die programmeert om binnen de LPD band of de PMR band te werken, is het nog illegaal.
Je kan daar lak aan hebben, maar zeker op de LPD band is dat een 'dick move' gezien de geringe vermogens die op die band worden gebruikt. Je kan dan andere gebruikers flink lastig vallen met je harde signaal.
Op de LPD band zendt de portofoon 100 tot 500x het toegestane vermogen uit (10mW is toegestaan op LPD). Op de PMR band is het verschil iets kleiner, 2x tot 10x (500mW toegelaten).

Maar niet getreurd. Grote kans dat je deze porto's voor een prima prijs kan verkopen, en een setje dedicated PMR porto's er voor terug kan kopen.

Als je wil weten wat je nu hebt, typ dan even het typenummer in in google. LPD of PMR betekent dat ie vergunningsvrij is. Voor op een sportveld is LPD voldoende.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 7 november 2021 19:11:49 (11%)]

mel

Golden Member

Op 7 november 2021 23:12:03 schreef tin.soldier:
Leuke walkie talkie met minimaal 4W RF vermogen: http://nl.ecomeradio.com/Content/upload/pdf/202015814/Motorola-Gp340.p…

lief ding, ik heb er 2 ,een v-en een uhf model.. en de software om te programmeren.. En ik heb een vergunning, die moet je hebben voor die dingen.