Luistertip over audioprocessing op radio

Op 7 december 2021 14:45:28 schreef Ledlover:
Precies. De jeugd neemt geen genoegen meer met het geschetter van een 6 transistor radiootje. De telefoons van tegenwoordig geven een verbazingwekkend goed geluid, voor hun formaat.

Maar sta er ook even bij stil dat de helft van de jongeren een bluetooth speaker aan hun telefoon koppelen, waar tegenwoordig een tamelijk indrukwekkend geluid in zit.

Telefoon- en BlueToothspeakers kunnen ook alleen maar redelijk goed geluid produceren door een hoop processing...
Ik ben na 5 minuten naar zo'n ding luisteren echt wel "luistermoe".

Zeker, maar het is ontegenzeggelijk dat de apparatuur formaat 'broekzak' of 'handtasje' tegenwoordig veel beter klinkt dan 20-50 jaar geleden. Liever slimme processing en een temperatuurssensor in m'n telefoonspeaker, dan dat die klinkt als een vestzakradiootje.
Ik heb een rijtje van die radio's omdat ze leuk zijn, maar erg goed klinken ze niet.

Ook de ouderwetse Philips radiocassetterecorders waren niet echt briljant. Veelal hadden die een speakertje met erg hoog rendement om de batterijen te sparen, maar die klonken ondanks het formaat van 10 of 15cm toch nog blikkerig.

Als je richting de echt luxe dingen gaat zoals de duurdere boomboxen en de luxe Grundig portables, dan begint er zich een duidelijk verschil af te tekenen. Die klinken van zichzelf al erg goed, zonder dat audioprocessing nodig is.
Tegenwoordig heb je nog steeds portable toestellen van dat formaat, maar daar wordt dus onnodige processing op gedaan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!