Hallo beste leden

Ik probeer volgens deze methode de ESR te meten, maar kom er niet helemaal uit...

Ik heb dus de condensator gevoed tot 1 Volt en ontladen met een 10 Ohm weerstand.

dan kom ik uit op 0,06 volt uit, en de berekening volgens deze formule:

Op t=0 is de spanning over de ESR ongeveer 0.34V. Dus ESR/(R+ESR)=0.34 => ESR=R(0.34/(1-0.34)) = 10(0.34/0.66) = 5.2Ohm

Deze zou voor mij dan 0,06 volt ESR zijn? dus 0,06/0,94= 1,06 Ohm? Klopt dit is mijn vraag :)

Op het plaatje is de tijd 100 milliseconden, maar dit kan ik uiteraard niet meten.

Daarom wordt vaak de omgekeerde methode gebruikt: we laden een condensator op tot een bepaalde spanning en ontladen hem dan via een bekende weerstand. Uiteraard geldt nu: hoe hoger de spanning op het moment van ontladen, hoe lager de ESR. Hieronder staat een plaatje van beide methodes. Weerstand R is 10Ω. De voedingsspanning bedraagt 1V.

Op t=0 is de spanning over de ESR ongeveer 0.34V. Dus ESR/(R+ESR)=0.34 => ESR=R(0.34/(1-0.34)) = 10(0.34/0.66) = 5.2Ohm

Op t=100us wordt de condensator ontladen over dezelfde weerstand R. De spanning daalt dan direct tot 0.66V.

Dus R/(ESR+R)=0.66 => ESR=R((1-0.66)/0.66) = 10(0.34/0.66) = 5.2Ohm

Het is me niet duidelijk wat je hebt gedaan. Heb je echt met een bolkgolf en een scoop gemeten? Of ben je alleen meteen multimeter bezig? Dan ben je dus je nickname aan het waarmaken. Zo snel kun je dat op een multimeter niet zien.

de ESR zie je aan de sprong op het moment dat je de ontlaadweerstand aansluit. wat daarna gebeurt is niet zo interessant voor de ESR, daar is de de ESR waarde door te veel andere parameters beïnvloed om die er nog uit te halen.

stel, 1V beginspanning over de condensator. ontlaadweerstand 50 Ohm. sprong bij aansluiten weerstand is 0,5V. (daarna gaat het ontladen verder volgens een exponentiële curve).

sprong was dus 0,5 V bij 50 ohm last. ESR is dan 50 ohm...

het beste is dit repetitief te meten, dan kan je het makkelijk zien op de scoop bvb. een functiegenerator doet dit voor jou makkelijk vele malen per seconde.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (14%)]

Ik zie dat op het moment van aanschakelen van de 10 ohm weerstand de spanning plots daalt naar 0.64V. De stroom is dan 0.64 V / 10 Ohm = 64mA.

Aangezien over de ESR 1V - 0.64V = 0.36V blijkt te vallen, schat ik de ESR op 360mV / 64mA = 5.6 Ohm.

Edit: Ah! Ik zie hem nu pas. Hij wordt op t=0 ook via die 10 Ohm weertand opgeladen en daar zie je de sprong naar 0.36V en kan je precies dezelfde berekening doen!

[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]

Dat scoopbeeld is niet van zijn eigen meting. Dat heeft hij hier vandaan:
http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/Condensator-ESR.html
Vandaar dat ik vroeg hoe hij heeft gemeten.

Op 26 december 2021 13:48:20 schreef KlaasZ:
Dat scoopbeeld is niet van zijn eigen meting. Dat heeft hij hier vandaan:
http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/Condensator-ESR.html
Vandaar dat ik vroeg hoe hij heeft gemeten.

Ik heb inderdaad met een multimeter gemeten en niet met een scope en generator.

Ik heb eerst een andere methode gebruikt, namelijk met 1Khz en 100 millivolt gemeten direct op de elco, met een 50 Ohm impedantie op de uitgang van de generator, en dan kom ik met de spanningsval uit op 24 millivolt.

Dat zou gelijk staan aan ongeveer 13 Ohm... Met andere woorden een veel te hoge ESR waarde.

Het gaat trouwens om het meten van voedings elco's van 12.000 uf 63V Nichicon

Op 26 december 2021 12:24:37 schreef Prutser999:
Deze zou voor mij dan 0,06 volt ESR zijn? dus 0,06/0,94= 1,06 Ohm? Klopt dit is mijn vraag :)

Ik zie niet direct hoe je aan die uitkomst komt.
Als die 1 V en 0,06 V kloppen, en als je precies de manier van het plaatje nadoet, dan kom je op 10×(0,06/(1−0,06))= 0,64 Ω.

Op 26 december 2021 16:24:25 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik zie niet direct hoe je aan die uitkomst komt.
Als die 1 V en 0,06 V kloppen, en als je precies de manier van het plaatje nadoet, dan kom je op 10×(0,06/(1−0,06))= 0,64 Ω.

Simpelweg omdat ik niet begreep hoe ik die som moest maken.

Weer wat geleerd!

Als je de elco op een brugcel/trafo aansluit, dan kun je bij benadering de ESR vaststellen door de ripple over de elco te meten.
Multimeter op AC Volt, met de gemeten spanning kun je dan de ESR berekenen (op 100Hz)