Ik Heb een NI99 II Multimeter met een flippende Auto-Range meetstand. Ik meen toen ik de meter net had was deze gewoon in orde nu al heel erg lang zo, begin mij er een beetje aan te storen omdat dit er ook voor zorgt dat de auto-off functie in deze stand niet werkt. Een filmpje ter verduidelijking https://youtu.be/0Lp6Yf5_bSI
Alleen in DC Stand zonder iets te meten, in AC of andere meting vertoond de meter gewoon goed gedrag. Als ik de DC stand in een manuele range zet gaat t ook gewoon goed..
Iemand een idee waar te beginnen ? ( openschroeven om de batterij vervangen was ik al van plan
, lege batterij of vol maakt geen verschil )
Heb je de standenschakelaar al schoon met IPA gemaakt ?
Zitten de contact bussen nog goed vast op de print ?
Ik heb ook een NI99II en het is een door APPA (Taiwan) goed gebouwde en robuuste meter.
Op 8 januari 2022 16:06:38 schreef flash2b:
Heb je de standenschakelaar al schoon met IPA gemaakt ?
Zitten de contact bussen nog goed vast op de print ?Ik heb ook een NI99II en het is een door APPA (Taiwan) goed gebouwde en robuuste meter.
Standenschakelaar zojuist schoongemaakt, slechts heel licht spul wat op t wattenstaafje ( met IPA ) achter bleef.. Contactbussen zijn strak gemonteer. Helaas geen verschil.
Op 8 januari 2022 16:32:31 schreef Shiptronic:
Wat als je de meet pennen met elkaar verbind?
Strak 0.0V
Op 8 januari 2022 16:37:43 schreef HD13:
Batterij ??
Zojuist ook vervangen, geen verschil.
Ik merk echter op dat het denk ik niet de autorange is maar de miliVolt range die probleem geef. De Volt range geeft 0.000 V aan, dus ook geen mV achter de komma. De mV range springt juist alle kanten op. Vreemd.
De meter gebruikt een ES51962Q chip en volgens de datasheet ( https://www.digchip.com/datasheets/download_datasheet.php?id=308023&pa… ) zit er op de VR1 pin een Pulldown van 10 mega Ohm, dacht even dat dat een goede kanshebber was maar helaas. Deze meet ik ook echt op de print.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zal bij voltmeting wel ergens een hoogohmige weerstand parallel worden geschakeld, om de meter niet te hoogohmig te laten worden.
Want dan krijg je wat je nu ook ziet, dit is waarschijnlijk wat de twee 'antennes' (de meetsnoeren) opvangen...
Meten van de hoogohmige weerstanden zal wel lastig zijn; ik zie dat er eentje zelfs 88MΩ is...