L200 acculader vraagje

bprosman

Golden Member

Vanavond zat ik te kijken naar een Elektuur L200 Gel acculader ontwerp.
De (max) laadstroom van deze lader is ca. 1A.
Kan iemand mij uitleggen waarom hier voor een BD711 gekozen is ? Een tor die >10A kan doen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Dat heeft een beetje smerige reden .. als de spanning over R4 (door een hogere laadstroom) boven de Vbe van de transistor komt dan gaat het grootste deel van stroom door de BE-diode.

Een tikje smerig, maar daarvoor heb je een tor nodig die niet te bang is voor een beetje basisstroom. 5A in geval van die BD711.

heb deze lader over de jaren al vaker gebouwd, maar ook zonder de tor en weerstand is dit werkend te krijgen. geen lage/hoge stand dan. deze heeft een temperatuur compensatie middels die 5x in4148 dioden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Een PB137 lijkt me een stuk simpeler?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

@Testman,
Dat hoog (bulk) laden is nu net wat deze lader interessant maakt, Je wilt accutjes eigenlijk bulk laden tot 14,4-14,5V en na laden op 13,8
Zie https://batteryuniversity.com/article/bu-403-charging-lead-acid

Ik heb zelf ooit een ontwerpje gemaakt met een L200 en een dual opamp. Maar die heeft weer andere nadelen dan deze constructie.

Deze overleeft het bijvoorbeeld als je een accu verkeerd om aansluit, bij de mijne ligt een zekering er uit, kwestie van even opletten met aansluiten.

@Arco,
Voor cyclisch laden is een BP137 eigenlijk niet geschikt, geen bulk laden en de laadstroom is wat hoog voor kleine SLA accutjes.

bprosman

Golden Member

@Sine, dank voor je antwoord(en) mbt de tor. De BD711 hebben ze niet bij Farnell het zal dan de BD911 wordenn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 22 januari 2022 22:52:31 schreef Sine:
Dat heeft een beetje smerige reden .. als de spanning over R4 (door een hogere laadstroom) boven de Vbe van de transistor komt dan gaat het grootste deel van stroom door de BE-diode.

En de bedoeling is dan toch dat ie "bijregelt" totdat de stroom binnen de perken blijft? Waarom dan niet gewoon een BC547 met een basis weerstand? "Is een onderdeel meer" is normaliter wel een argument bij mij, maar een lompe tor door een subtiele tor vervangen gaat voor....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Als de laadstroom hoog genoeg is wordt de spanning iets opgevoerd, dat wordt geregeld door T1.
En het kan inderdaad ook met een klein torretje als je het clampen van de spanning over de weerstand overlaat aan een paar diodes.

Gezien er nu extra spanning valt over de diodes in de massa moet ook R3 opnieuw bepaald worden zodat er 14,4V op de uitgang staat bij een afgenomen stroom groter dan 130mA.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 23 januari 2022 11:03:34 (27%)

bprosman

Golden Member

Op 23 januari 2022 10:04:39 schreef Sine:
Als de laadstroom hoog genoeg is wordt de spanning iets opgevoerd, dat wordt geregeld door T1.
En het kan inderdaad ook met een klein torretje als je het clampen van de spanning over de weerstand overlaat aan een paar diodes.

[bijlage]

Heb je dit schema ge-creatief-met-paint'ed of ergens gevonden ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik wilde dat hoog laden juist niet, want het moest een druppellader worden die 13,5V doet. 14,4V is voor lange termijn slecht voor stby laden. voor cycli laden kan dat wel. toevallig gaat deze lader deze week eruit hier, gezien de capaciteit van de accu's die eraan hangt wat te groot aan het worden is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dit is gecopy-paint ;)

De diodes kunnen ook twee 1N5401's worden, en je hebt een halve volt meer ingangsspanning nodig.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 23 januari 2022 10:34:18 schreef testman:
ik wilde dat hoog laden juist niet, want het moest een druppellader worden die 13,5V doet. 14,4V is voor lange termijn slecht voor stby laden. voor cycli laden kan dat wel. toevallig gaat deze lader deze week eruit hier, gezien de capaciteit van de accu's die eraan hangt wat te groot aan het worden is.

Dan ga ik mee met @Arco: PB137, die is precies daarvoor bedacht en gemaakt!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Op 23 januari 2022 10:43:26 schreef big_fat_mama:
[...]

Dan ga ik mee met @Arco: PB137, die is precies daarvoor bedacht en gemaakt!

Het is om cyclish te laden, scooter e.d als die leeggestart is, geen druppellader.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Dit ding is voor beide toepassingen geschikt, bij een volle accu valt de laadspanning terug en gaat hij automatisch druppelladen.

Dat is ook de functie van T1

Ik bedenk me overigens net dat R3 ( en dus de spanning daarover ) bepalend is voor de uitgangsspanning.
Met mijn constructie moet die opnieuw berekend worden voor de extra spanningsval over de diodes.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 23 januari 2022 10:59:13 (39%)

bprosman

Golden Member

Op 23 januari 2022 10:56:55 schreef Sine:
Dit ding is voor beide toepassingen geschikt, bij een volle accu valt de laadspanning terug en gaat hij automatisch druppelladen.

Dat is ook de functie van T1

Ik bedenk me overigens net dat R3 ( en dus de spanning daarover ) bepalend is voor de uitgangsspanning.
Met mijn constructie moet die opnieuw berekend worden voor de extra spanningsval over de diodes.

Ik ga dr eens mee spelen, om Wim Kan (?) te citeren : "Eerst gewoon (BD911) en dan kunstjes (met de diodes)" :)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 januari 2022 10:56:55 schreef Sine:
Ik bedenk me overigens net dat R3 ( en dus de spanning daarover ) bepalend is voor de uitgangsspanning.
Met mijn constructie moet die opnieuw berekend worden voor de extra spanningsval over de diodes.

Oh, juist omgekeerd aan wat ik dacht! Juist ja!

Gaat de tor niet gewoon in saturatie, dus dat de "nieuwe situatie" wer weinig toe doet? Ah... Ja, nu snap ik hem: De rechter helft van de schakeling z'n GND wordt 0.6V extra gelift in deze situatie, dus D3 verdubbelen (in serie) zou een eind moeten helpen, niet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

had het schema al eens aangepast, met de hoge stroom laden led. deze uitvoering als druppelader voor startaccu ingezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 23 januari 2022 23:16:30 schreef rew:
Ah... Ja, nu snap ik hem: De rechter helft van de schakeling z'n GND wordt 0.6V extra gelift in deze situatie, dus D3 verdubbelen (in serie) zou een eind moeten helpen, niet?

Jep, een extra diode moet lukken, maar gewoon een wat grotere weerstand werkt ook.

Arco

Special Member

Ik gebruik dit regelmatig met een PB137, werkt prima...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Er zijn meerdere wegen naar Rome, die diode truuk werkt, maar niet automagisch.

Dit was destijds (12+ jaar geleden ... slik) mijn oplossing:

En die doet eigenlijk hetzelfde als de elektuur schakeling, alleen zonder temp compensatie. En met wat extra status LED's

D2= bulk laden
D4= na laden
D3= druppel laden / vol

ach, de elektuur L200 schakeling is inmiddels ook een 23 jaar oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 24 januari 2022 01:00:22 schreef testman:
ach, de elektuur L200 schakeling is inmiddels ook een 23 jaar oud..

Ik meer dan het dubbele maar functioneer nog prima :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 24 januari 2022 00:05:43 schreef Sine:
Jep, een extra diode moet lukken, maar gewoon een wat grotere weerstand werkt ook.

Ik ben lui. Dan hoef ik niet te rekenen of te experimenteren... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/