Dag iedereen,

Ik wil mijn meterkast voorzien van 2 nieuwe groepen (1 voor de wasmachine en 1 voor de droger). Nu heb ik alleen geen ruimte meer in de meterkast en het valt mij op dat dit komt, omdat er allemaal 2 polige installatieautomaten zijn gebruikt. Op internet kan ik niet echt vinden wanneer je 1 of 2 polig gebruikt.

Dus bij deze heb ik 2 vragen:
- Mag je 2 polige installatieautomaten vervangen voor 1 polige installatieautomaten?
- Wanneer gebruik je een 1 polig automaat en wanneer een 2 polige?
- En mag je 1 polige automaten gebruiken in combinatie met 2 polige aardlekschakelaar? Ik neem aan van wel?

Alvast vriendelijke bedankt!

Je moet een groep altijd zowel in de fase als in de nul kunnen afschakelen. Met een 2-polige automaat gebeurt dat vanzelf. Als je een 1-polige automaat gebruikt moet er nog een groepsschakelaar achter om dubbelpolig te kunnen afschakelen. Maar aangezien je al te weinig ruimte hebt is dat geen optie.
Dus toch maar kijken of je die 2-polige er in krijgt. Anders een uitbreidingskastje ernaast of een ruimere groepenkast kopen.

mvdk

Golden Member

Hangt er vanaf waar je huis woont.
Ik zit nu in Zuid Afrika, daar mag dat.
En ik dacht dat de duitse norm/voorschriften het ook toestaan.
In Nl word voorgeschreven dubbelpolig afschakelen.

Edit: had moeten checken of er al antwoord was gegeven...

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 28 januari 2022 16:12:13 (14%)]

Tweepolige installatie-automaten bestaan ook in 1 module breed. Bij mijn weten is daar niets tegen?
Een enkele in een halve module bestaat bij mijn weten niet. Met die context begrijp ik de vraag niet zo goed.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 28 januari 2022 16:02:46 schreef roii1911:
- Wanneer gebruik je een 1 polig automaat en wanneer een 2 polige?

Ga er van uit dat jij nooit éénpolige gaat gebruiken.
Als je automaten hebt met één fase en een meeschakelende nul kun je die gewoon vervangen door de eerder genoemde smalletjes: Dan ga je dus per automaat van 35mm naar 17,5mm.

Dank tot dusver.

Ik zal even een foto van de groepenkast plaatsen. Dat verduidelijkt de zaak hoop ik. Dan zie je ook de ruimte die ontbreekt om nog 2 extra groepen toe te voegen en een aardlek.

Destijds zijn 2 nieuwe groepen geplaatst linksonder. 1x voor de vaatwasser en 1x perilex voor de kookplaat.

Wat mij daar wel opvalt is dat het automaat linksonder een 1-polig automaat is, toch? (groep voor de vaatwasser). Als ik het goed begrijp had dat dus eigenlijk niet gemogen?

[Bericht gewijzigd door roii1911 op vrijdag 28 januari 2022 16:43:19 (17%)]

pa3gws

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 28 januari 2022 16:41:16 schreef roii1911:
automaat linksonder een 1-polig automaat is, toch? (groep voor de vaatwasser). Als ik het goed begrijp had dat dus eigenlijk niet gemogen?

Ik zie er fase en nul in zitten dus volgens mij 2 polig (correct me if i'am wrong) :-)

De automaten linksonder zijn tweepolige, in de 1-module breedte. Kijk maar hoveel draden er in gaan :)

De verdeler rechtsonder heeft het moeilijk gehad, en nog zo wat.
Mijn advies is een electrcien te bellen, die kan daar een nieuwe plaatsen en het netjes afmonteren met rails, nieuwe automaatjes en weet ook wat achter welke (extra-) aardlek te plaatsen.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Dat is gewoon 1Ph+N. Een tweepolige dus. Overigens worden deze ook wel eens gewoon "éénpolig met meeschakelende nul" genoemd. Om duidelijk onderscheid te maken tussen "echte" tweepolige.

60204

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Zoals ik het zie is die uiterst linkse automaat 2 polig. Dus fase en N, 1 module breed (ipv 2). De tweede van links, is dus de kookgroep, 2 modules breed.
Dit zijn dus ook smallere exemplaren.

Edit: Er waren al wat antwoorden blijkbaar. @GJ, zie ik het nu verkeerd, of zijn alle 2P automaten hier enkelfasige beveiliging met meeschakelende N?

[Bericht gewijzigd door 60204 op vrijdag 28 januari 2022 16:59:17 (28%)]

Ah kijk zo zie je maar weer dat ik nog veel te leren heb ;)

Ik probeer het principe van 1 en 2 polig te begrijpen en dacht dat 2 polig eigenlijk altijd 2 modules breed waren, maar dat hoeft dus niet en 1p+n is dus ook 2 polig, maar een smallere module.

Dan ga ik alle brede 2 polige modules vervangen met 1p+n modules, juist?

En een nieuwe aardlekschakelaar aangezien ik aan de max van 4 zit voor de bestaande 2 aardleks.

Werden die brede modules vroeger vooral gebruikt?

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

kunt net zo goed voor een andere kast kijken, ding is 25+ jaren oud intussen. aardlekken nog type AC, geen hoofdschakelaar aanwezig dus voldoet ook niet meer. hager kastje nemen met minder groepen, dan die 3 linksonder overzetten..

Heb je een punt. Ik zal eens kijken en anders laat ik er alsnog een elektricien bij komen.

Dank voor de hulp allen!

benleentje

Golden Member

Werden die brede modules vroeger vooral gebruikt?

Een automaat werkt bij een kortsluiting iets anders dan je verwachten. In eerste instantie word die kortsluiting onbeperkt en ongehinderd door gelaten totdat het magnetisch afschakelt. Zo een kortsluitstroom kan afhankelijk van hoever je van een transformator zit heel erg groot zijn. In woningen is meestal zo max 4500A en voor bedrijven zoals bij ons is dat 18000A of 18kA op 230V.
Zo een automaat moet die stroom wel veilig af kunnen schakelen en het daarbij ook heel blijven.
Vaak hebben die smallere automaten ook een lagere kortsluitstroom die ze kunnen afschakelen aan de andere kant is het spul denk ik ook in de jaren steeds beter geworden.

Roetzen

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 28 januari 2022 16:07:31 schreef KlaasZ:
Je moet een groep altijd zowel in de fase als in de nul kunnen afschakelen.

Maar waarom eigenlijk? Waarom altijd? Ja, ik weet dat het in de regeltjes staat. Hier liggen in de HAK de nul en de aarde keihard aan elkaar. Als ik alleen de fase afschakel, lijkt me de kans dat er ooit ergens is huis meer dan enkele tientallen mV tussen nul en aarde staat, zo goed als uitgesloten. Dus tegen welk onheil beveiligt die meegeschakelde nul eigenlijk?

EricP

mét CE

Dat is bij onze oosterburen best gebruikelijk. Maar in Nederland eh... niet zo. Iedereen z'n eigen aarde!

Het zal wel wat met de bodem te maken hebben: in het grootste deel van NL hoef je niet diep voor je grondwater te pakken hebt. Daarnaast mep je de aardelectrode er doorgaans zo in.
Bij hardere ondergrond die ook nog hoger boven 'nat' zit, wordt dat moeilijker. Door nu 'alles' aan aarde te knopen, gaat de verspreidingsweerstand natuurlijk omlaag.

Als 0 gegarandeerd op hetzelfde potentiaal zit als aarde, dan heeft het ook niet echt nu. Guess what: de oosterburen schakelen geen nul...

testman

ik zag in die nen1010 update ook een hoofdschakelaar voor TT stelsels die de aarde in de 0 stand verbind met de nul. schakelaar is dan een 4P NO en 1x NC contact..

benleentje

Golden Member

Maar waarom eigenlijk? Waarom altijd?

In woningen liggen de de nul en aarde niet aan elkaar. Als er in andere groepen veel stroom verbruik is kan er wel degelijk een spanning op de nul staan. Maar dat gezegd hebbende lijkt me 10V al veel.

Maar er kan ook een fout ergens zitten waardoor er op de nul ineens veel meer spanning komt te staan. Door de nul te schakelen is er min of meer ook een verplichte geschieden nul voor elke groep.

Maar goed het is gewoon een regel net zoals bij meer dan 6 groepen een hoofdschakelaar. Niets mis mee gewoon heerlijk heldere duidelijke regels zonder uitzonderingen hoe makkelijk wil je het hebben.

Op 28 januari 2022 19:49:29 schreef Roetzen:
Maar waarom eigenlijk? Waarom altijd? Ja, ik weet dat het in de regeltjes staat. Hier liggen in de HAK de nul en de aarde keihard aan elkaar.

Maar dat is niet overal in Nederland zo. Sommige netwerkbedrijven knopen nul en aarde aan elkaar, maar er zijn (waren) ook bedrijven waar dat beslist niet mocht.

testman

in een gebied waar men al vanaf medio vorige eeuw de aarding leverde, doen ze dat nu niet meer. pas nog gehad bij een overstap van 3x250A naar 3x80A dat er geen aarding buiten die van van de oude voeding aanwezig was. nu zit 3x80A normaal nog op de ringlus, maar in dit geval was de kabel nog steeds de oude voeding tot in de gemeentestoep.

Hunebedbouwer

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Tegenwoordig zie steeds vaker in de oostelijke provinties Duitse aannemers met hun eigen installateur aan het werk, en die gebruiken hier ook enkelpolige automaten .

testman

enkelpolige automaten zie je in zwerfkasten juist standaard, wrs omdat die goedkoper zijn. echter als die hier in de installatie zitten worden ze afgekeurd, zowel bij huizen als industrie/utiliteit. heb dat al gezien bij een stel kasten van geen 1,5 jaar oud.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 28 januari 2022 22:25:22 schreef KlaasZ:
[...]Maar dat is niet overal in Nederland zo. Sommige netwerkbedrijven knopen nul en aarde aan elkaar, maar er zijn (waren) ook bedrijven waar dat beslist niet mocht.

Dan nog is de fase en nul per groep geschakeld.

Hunebedbouwer

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als de buitenlanders hier hun eigen regels toepassen en wie zal dat keuren?

testman

heb dat ook gezien van engelse installateurs, en belgische ook, die zetten ook gewoon eigen wcd's neer die hier in NL niet mogen.