Dolby atmos met bovenop gerichte speakers

Tegenwoordig vindt men meer en meer films met Dolby Atmos.
In een bestaand huis zoals het onze kan ik in de woonkamer speakers zetten zoveel ik wil, maar gaten in het plafond boren om de hoogtekanalen te monteren gaat enkele echtelijke twisten opleveren vrees ik.

Nu kwam ik per toeval volgende site tegen:
https://www.focal.com/us/high-fidelity-speakers/chora/chora-826-d

Lijken me lekkere speakers met die schuin omhoog gerichte Atmos speaker.
Nu is de vraag: levert dat überhaupt iets van Dolby Atmos effect op?

In onze situatie zouden die front speakers een goeie 3 meter uit elkaar staan en een kleine 5 meter van de luisterpositie.

Benieuwd naar jullie meningen...

Arco

Special Member

Ik kan me voorstellen dat zoiets sterk afhangt van de ruimte (grootte, demping,...)
Als die een beetje ongelukkig uitvalt, kun je ongewenste of vreemde effecten krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had ooit een setje van deze Philips speakers:
http://www.audiovintage.fr/leforum/download/file.php?id=2574

De verhouding tussen de voor en de boventweeter was regelbaar.

Ja, het reflecteerde tegen het plafond, en het gaf daardoor een ruimtelijker effect. Maar ik had niet de illusie dat het geluid daadwerkelijk van boven kwam.

In andere woorden: je hoort wel wat geluid van boven, maar de 'van voren' richting blijft dominant.
Of dat vergelijkbaar is met 45 jaar nieuwere techniek weet ik niet. Met slimme DSP's is ontzettend veel mogelijk.

Het enige wat ik je kan zeggen is 'ga luisteren'

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zou in deze kwestie precies dezelfde zorgen hebben als Arco...

Een iet of wat respectabele dolby Atmos compatibele versterker moet toch ergens wat calibratiesettings hebben?

Een voorbeeldje:
Toen we bouwden had ik een 6.1 receiver van Philips. Die had enkele vormen van DolbyDigital en DTS en dat was het. Ik had hem ingesteld in 5.1 setup en uit elke box kwam geluid. Voor die tijd erg tevreden mee.
Nu heb ik zo'n Loewe tv staan met ingebouwde Dolby decoder. Men kan in de settings perfect de afstand tot de luisteraar en de boxen instellen.
Van in mijn zetel lijkt het alsof heel mijn woonkamer gevuld is met speakers. Zeker als je True HD content afspeelt.
Mits de correcte afstanden in te regelen doe je dus heel wat.

Zoals Ledlover laat zien, zien de speakers uit mijn eerdere link er ook uit. Wellicht hebben de bovenste luidsprekers in de kast nu aparte aansluitingen.
Ik heb een gemiddelde woonkamer denk ik. Een rechthoek waarin de rechter front speaker in een hoek staat. De linker staat naast een hoge wandkast. Een situatie die je wel meer ziet.

Off topic: in het TV subforum loopt ergens een draadje hierover. Tv toestel krijgt schermproblemen en er zijn gesprekken lopende met Loewe voor omruil (of dat ooit wat gaat worden). Ingebouwde Dolby decoders hebben die jongens niet meer. Als ik dan toch een aparte receiver moet gaan kopen, doe ik de upgrade gelijk goed.
Als ik daadwerkelijk ooit zulks aanschaf ga ik wel eens ergens luisteren, maar wellicht zitten er leden in dit forum die dergelijke setup ook hebben?
Genoeg woningen waar plafondspeakers geen optie zouden zijn, toch?

Ik had vroeger ook 5.1 en nu gewoon stereo, ik mis er helemaal niets aan. 7-8-9.1, hoe gek laat je je maken en hoevaak kijk je content met de juiste technologie om er echt van te genieten.

(De filmmakers zijn niet altijd de grootste voorstanders van surround, het kan de kijker namelijk ook afleiden of 'uit het verhaal trekken' als er ineens geluid van achter of boven komt)

Arco

Special Member

Ik heb een Sony STR-DB1080i, daar kun je voor alle kanalen bij Dolby echt alles instellen.
(kantelpunten, sterkte laag/mid/hoog, afstand tot speaker,...)

Er zitten ook iets van 50 voorgeprogrammeerde Dolby settings in, om bepaalde ruimtes te emuleren (hal, kerk, zaal,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In 2020 een Sony Soundbar HT-ST5000 Dolby Atmos gekocht, teleurstellende geluidskwaliteit, Atmoseffect niet of nauwelijks waarneembaar.
Na 3 maanden, uiteraard met stevig verlies, weer verkocht.

Nu Denon DRA 800 H met 2 oude Jamo luidsprekerboxen in gebruik, gewoon stereo, maar wel de voordelen van een soundbar.
Bevalt prima.

Ber

Een tijdje terug hadden wij op het werk de 48OLED935 in herstelling staan. Dat ding wordt in principe verkocht als Dolby atmos compatibel te zijn. De aangebouwde B&W soundbar wordt nogal geprezen om zijn geluidskwaliteit.

Nu had ik een filmpje mee in Dolby Atmos en toegegeven, op de goeie afstand en kijkhoek was er wel een héél ruimtelijk effect te horen. Van Incredible Surround destijds ken ik een erg breed effect, maar hier leek het geluid ook echt van bovenaf te komen.
Mede daardoor was ik al eens aan het nadenken. Ik geloofde niet in die hoogte kanalen, maar bedenkende wat zo'n "stomme" vastgemaakte soundbar al doet....

Maar goed, oorspronkelijke vraag is nog niet beantwoord: ik zoek nog steeds iemand die zo'n opstelling met een receiver heeft staan en met opwaarts gerichte speakers voor die Atmos..

Niets te vinden bij RAF/hifi klubben, Correct en al die zaken?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik ben nog niet actief gaan luisteren ofzo. Er zijn ook nog geen concrete plannen om zo'n setup in huis te gaan halen. Gaat er vanaf hangen wat Loewe met mijn tv zinnes is. (hoop nog altijd op een nieuw OLED paneel voor een lekker prijsje; veel te tevreden van die tv) Als die tv blijft komt er van Atmos nog niks in huis. Enkel als hij vervangen wordt.

Zit momenteel met Coronabesmetting thuis, dus dé gelegenheid om eens te "verkennen" en naar échte ervaringen te zoeken. ;)