Ik heb een scooter die blijkt niet op 48V maar op 36V te werken. Om mijn net (in China) aangeschafte 48V accu te gebruiken zoek ik een manier om die 48V te verlagen naar 36-40V. Probleem hierbij is dat het natuurlijk om een aardige stroom wordt die gevraagd wordt dus de standaard oplossingen die ik zelf bedacht had gaan niet werken.
Iemand een suggestie?
Ter info: Het accupack bevat een aantal 18650 cellen maar ik heb de sealing er omheen al afgehaald, het aantal cellen verminderen zou kunnen maar dat zit ik met het laden van de cellen. Vandaar dat ik een andere optie zoek.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Is de motor 36V of de regelelektronica? Als de regelelektronica 48V aankan, is er misschien geen probleem.
EricP
mét CE
En anders... is het gewoon jammer. Uithuilen en het nog een keer proberen.
Uiteraard kun je gaan knoeien met DCDC converters. Maar bij dergelijke stromen zou dat wel eens niet goedkoop kunnen zijn, nog even afgezien van of je het betrouwbaar krijgt.
Als je met een BMS wat kunt om een paar cellen uit dat pack te halen, dan is dat waarschijnlijk de makkelijkste oplossing: alleen een andere lader nodig. Nogmaals, vooropgesteld dat het spul niet gewoon op 48V kan draaien.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Is natiuurlijk altijd beter om eerst te kijken voordat je iets bestelt... 
Direct 48v op een 36v fiets zetten *kan* goed gaan, maar dan moet alles daar wel tegen kunnen. (het vermogen verdubbelt bijna)
benleentje
Golden Member
Het vermogen neemt gewoon toe met 33%. Stroom door een motor is vrijwel gelijk voor elke spanning bij een gelijk koppel.
Maar over wat voor vermogens hebben we het nu of beter gezegd om welke stromen gaat het nu.
Of anders gewoon alle gegevens posten, die van de motor en controller enz. Er is best een redelijke kans dat de scooter ook gewoon op 48V kan werken. De motor is het probleem niet die gaat gewoon meer vermogen leveren en een hoger toerental draaien. Een te hoog toerental kan wel een probleem zijn voor de lagers.
Het probleem zit hem echt in de controller of de onderdelen die erin zitten die spanning aankunnen en eventueel andere elektronica die direct aan de accu hangt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou vermoeden dat "een 48V controller kopen" de beste optie is.
In het kader van een heel andere vraag zat ik wat in die controllers te neuzen een paar weken terug en toen bleek dat de chinezen bij een 48V versie op z'n minst de "under voltage lockout" goed instellen.
Dus het lijkt me verstandig om gewoon een 48V controller te regelen.
De motor vormt dan vanzelf een DCDC converter voor snelheden die je met 36V ook had kunnen rijden.
Zodra je de snelheid haalt die hoort bij 36V, dan zou op een 36V accu je niet meer sneller kunnen, maar op een 48V accu dus wel.
Let wel op dat als je een zeg 350W motor hebt, die kennelijk bedoeld is voor 10A bij 36V. Dan wil je dus een 500W controller hebben op 48V: Ook (ongeveer) 10A. Zou je een 350W 48V controller kopen, dan krjg je dus en 7A exemplaar. En dat laat een stuk van je motor-performance liggen.