Hallo iedereen,
ik ben nieuw hier, en ik dacht de vraag aan shiptronic te gaan vragen, maar heel droevig natuurlijk dat juist die persoon onlangs overleden is. Ik kon wel wat info vinden in eerdere topics, en hij leek veel te weten. Hopelijk kan iemand me verder helpen op dit forum!
Ik heb een VW T2B met 2 liter type 4 motor, aangepaste porsche 914 inlaatsysteem en een modern injectie systeem er op gemaakt. Met efignition helemaal te programmeren en hij rijdt er goed op. Dat was voor mij al een flinke kluif, maar gelukt en blij mee. Het doel is eigeniljk op LPI/LSI te rijden, omdat een luchtgekoelde bus een lastige is om je verdamper te verwarmen (met stift in uitlaat jaren gereden) en omdat het mogelijk wat koelend effect geeft aan de koppen, wat in de bergen op warme dagen wel fijn is.
Ik heb een LSI systeem bij elkaar geraapt met veel nieuwe onderdelen, maar niet alles komt bij 1 dealer/plek vandaan.
De draadboom bij de pomp heeft 2 draden voor de vlotter, een witte en een witte met zwart streepje. De pomp echter heeft een hall systeem met een paarse signaaldraad, een roodblauwe plus en zwarte min. Zo heb ik gevonden op dit forum!
Hoe sluit ik dit netjes op elkaar aan? Ik heb wat weerstanden gemeten aan de draadboom, verder niets aangesloten nog.
Tussen wit en wit/zwart 12,75 k.ohm (ongeveer)
Tussen massa en wit oneindig ohm
Tussen massa en wit/zwart oneindig
Tussen wit en paars (paars bij de schakelaar connector bij dash) 15kohm
Tussen wit/zwart en paars 7 kohm
Iemand tips hoe ik dit aansluit?
Vast bedankt!
Dennis
Hoi Dennis
Ga proberen je te helpen:
https://docplayer.net/133244998-Reference-manual-software-vialle-alter…
Beschrijft op pagina 11 en 12 het volgende over de sensor met 2 draden
Zwart en wit
Tussen de 0 en 90 ohm...
Jij hebt echter een hall systeem
https://docplayer.nl/amp/15665521-Montagehandleiding-van-een-multipoin…
Dat past dus niet 1 op 1.
Ik zou eerst eens kijken of jouw meter reageert op inderdaad het 0 tot 90 ohm verhaal. Advies is om te beginnen met een 470 ohm Potmeter en die dan heel voorzichtig terug te draaien...
Of gewoon vialle zelf bellen/mailen.
Beste Henk,
bedankt voor je zoekwerk! Ik had die ref waarden met de 2 draden nog niet gevonden. Ik ben geen electronica held, maar als ik de hall sensor een waarde in ohm kan laten geven, dan kan ik de boel zelfs doorschakelen naar mijn normale benzine meter, die tussen 10 en 70 ohm werkt uit mijn hoofd.
De hall sensor werkt blijkbaar met voltages. hall sensor tussen 0,11V (leeg) en 2,5V (vol)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144499
ik hoop dat iemand het nog verder voor me uit kan kauwen. Kan ik zelf een plus/min draad aftakken van de overige connectoren bij de pomp? Ik denk het wel dan. En de signaaldraad paars uit de hall sensor moet dan ook ergens op aangesloten, en ik heb dan wit en wit/zwart.
Mijn VW bus heeft een tank sensor met in principe 2 draden. 1 naar massa direct, en andere signaal in ohm. Maar zowel wit als wit/zwart geeft oneindig ohm als ik die doormeet naar de massadraad van de kabelboom. Dus het lijkt anders te werken. dan mijn oude vw.
Ik heb vialle gemaild, maar die verwijzen me naar een dealer. Ik heb de pomp van een dealer, maar de draadboom/computer niet. Dus dat maakt het ook lastig voor ze.
Als de knop met de tankniveau aanduiding bij de dashbord ook werkt op voltage en niet op weerstand, kan ik de signaaldraad van evt direct van de hall sensor naar de dashboard leiden?
de hall sensor in tankvlotter heeft ''denk ik'' 3362 als nummer. Ik weet niet 100%z zeker of het een 6 of een 5 is, maar ik denk 6. Het is slecht leesbaar.
Groeten en bedankt!
Dennis
Vialle heeft de tankmeter in de schakelaar zitten. Ik zou die gewoon gebruiken.
Dat was ook de insteek van mijn test: zorgen dat die meter (zit in de schakelaar meen ik) netjes werkt. Die hall sensor kunnen we dan daarop interfacen.
Als je echt de originele meter wilt gebruiken is mijn methode wellicht niet de weg om te gaan.
Echter ik weet niet of het systeem zonder de tankmeter wel werkt: omdat ze altijd vloeistof in de tank nodig hebben om de pomp te smeren, kan ik me voorstellen dat het systeem uitschakelt bij geen brandstof. De manieren om te detecteren kan met de vlotter of met de druk.....
Beide is goed...
maar dan moet je daar wat gaan interfacen.
Hallo Henk,
ja de meter zit inderdaad in de knop bij het dashbord. Waar ik benieuwd naar ben of die op voltage werkt of op weerstand, en of de ecu nog iets met dat voltage vanuit de hall sensor in de pomp doet, of dat het gewoon doorgeschakeld wordt.
Ik denk eigenlijk dat via mijn ecu, de versie die dus blijkbaar werkt met een vlotter die weerstanden geeft, het mogelijk wordt omgezet naar een voltage signaal op de paarse draad naar de meter. Maar het nieuwere systeem, met hall sensor in de pomp ipv iets met weerstanden, zou weleens rechtstreeks kunnen gaan zonder iets van omzetting in de ecu. Daar ben ik benieuwd naar. Want ik kan dan bijvoorbeeld de witte draad bij de draadboom bij de pomp, als sensor draad gebruiken en deze in de buurt van de ecu verbinden met de paarse naar de meter. En dan dus niet meer via de ecu laat lopen.
Dit staat in de manual :
Sensors: the LPG level sensor. This is a resistive 0...90 Ohm sensor connected directly to the TEC. The data is however processed only for the purpose of powering the level indication LED’s in the fuel switch. There is no interaction with the fuelling software.
[Bericht gewijzigd door DennisT2 op (15%)]
Dan is mijn voorstel toch valide?
Varieert met een weerstand tussen 0 en 90 ohm en kijk wat je op je meter uitgang krijgt.
Is dat tussen de 0 en 2.5 V dan zit je goed..
Ik begrijp nu wat je bedoelt, dat is een slimme.
ik dacht zelf nog, ik kan de hall sensor aansluiten, de pomp los schroeven uit de tank, zit nog geen lpg in, en testen welke waardes ik krijg. En dan ook gewoon de dash knop aansluiten om te zien hoe die reageert als ik de draad doorvoer van de pomp naar de dash knop.
ik ben gewoon niet zo bekend met electronica. Ik probeer het wel te leren, maar ik ben er blijkbaar geen talent in tot nu toe. Misschien valt het kwartje nog eens.
pomp uit de tank schroeven is het laatste advies wat ik zou geven...
Overigens kan ik mededelen dat wijlen Shiptronic daar ook heel erg tegenop zag... Heb vorig jaar een LPG inbouw met hem gedaan en toen stelde ik dat voor i.v.m. een vlotter afstellen.. Werd bijna doodgezwegen...
hij had voor weinig angst qua LPG, maar een lekkende tank was wel het laatste wat hij wilde.
Maar mijn tank is nieuw, en de pomp ook, en ik heb de pomp er zelf in gezet een paar weken geleden. Is een multivalve pomp, voor normale multivalve tank aansluiting. Maar ik zal er alles aan doen om hem er niet uit te halen, bij deze.
Groeten
Dennis
Ik heb nu een plus en min van de pomp af naar de TIM gedaan, en een extra draad getrokken voor de sensordraad, richting de ECU. De originele 2 draden sluit ik dan niet aan. Ik heb de indruk dat dat de ECU vooral op brandstofdruk reageert. Bij verlaging slaat de pomp af.
De omschakeling van LPG naar benzine baseert inderdaad op druk, niet op de vlotterwaarden.
Heb je de pomp met olie gevuld, alvorens je hem hebt ingebouwd? Daarvoor levert Vialle speciale olie, en voor een lang leven zou ik die zééker gebruiken. Die multivalve pompen hadden/(hebben?) hun eigen hoeveelheid problemen.
Zo'n tank openmaken klinkt wilder dan het is. Ik mijn tijd bij een LPG inbouwer (plm 9 jaar geleden) heb ik genoeg volle tanks opengemaakt. Tank uitbouwen en naar buiten, achterop het terrein, alle bouten op het deksel een paar slagen loszetten en wachten tot de damp ontweken is. Dan kan je het deksel geheel losschroeven en de pomp uitnemen. De LPG kookt dan ondertussen heel rustig door. Pomp vervangen, deksel teruggezet en de tank rustig laten ontdooien. Nothing to it....stinkt alleen.
ik kan je maandag misschien wel helpen, heb destijds een brandstofniveau meter gemaakt voor mijn volvo LPI en die had ook een hall sensor.
dacht ergens dat die van 0-2,5V signaal gaf.
ik deed het meten met een arduino en een display die het aantal liters weergaf (alsook hoeveel km nog te rijden en de accuspanning)
ik zal in mijn documentatie moeten gaan duiken om terug uit te zoeken hoe het werken. misschien dat hier ergens uitleg op het forum rondzweeft (ff zoeken op LPG/LPI en mijn gebruikersnaam).
shiptronic heeft me ook veel geholpen destijds. (https://www.circuitsonline.net/forum/view/144499#highlight=lpi )
EDIT: hmmm, ik dacht net ff om alle info uit de sourcecode van het project te halen, maar helaas, ik heb die zelflerend gemaakt.
tank leegrijden, programmatoest indrukken, voltanken, programmatoest indrukken en de arduino berekende de brandstof volledig zelf