Foutzoeken in 100Volt audio systeem

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb 2,5 jaar geleden 's een 100 Volt audiosysteem geupgrade voor iemand. Dit heeft al die tijd probleemloos gedraaid.

Nu ontving ik de klacht dat "de radio het niet meer doet."
Ik er naartoe. Blijkt de versterker zo dood als een pier.
Na een onderzoekje blijkt de gelijkrichter in de voeding in sluiting te liggen, en reden daarvoor is dat de power transformator volledig in sluiting ligt, en dus zichzelf heeft opgestookt.
Een nieuwe wat zwaardere versterker is onderweg.

Nu mijn vraag:
Het kan zijn dat ergens in de luidspreker-keten een sluiting is ontstaan waardoor de versterker te zwaar belast werd.
Ik heb even snel de ohmse weerstand van de luidspreker-keten gemeten: deze was plm 4 ohm. Beetje weinig omdat ik op 100 volt een minimale weerstand van 80 ohm zou verwachten (Vermogen versterker is 120 watt) en op 70 volt een weerstand van 40 ohm.

Kan iemand die 4 ohm verklaren?
Als er ergens een trafootje in sluiting ligt, dan verwacht ik een weerstand van 0 ohm.

Of wellicht heeft iemand daar stiekem aan de stelschroef van de speakertrafo's geknoeid en deze op standje "8 ohm" gezet waardoor "hij lekker hard speelt".

Ik zal dat dan even ter plekke moeten onderzoeken.

Iemand nog suggesties voordat ik de nieuwe versterker ga aansluiten?

Je hebt waarschijnlijk de DC weerstand gemeten en die kan laag zijn. Je moet de impedantie meten met een impedantiemeter. De meeste meters doen dat met een frequentie van 1000Hz. Voor een 120 Watt versterker is de laagst bruikbare impedantie op 100 volt 83 Ohm. Zet je de versterker op 70 Volt, dan moet de impedantie iets meer als 40 Ohm zijn.

Een versterker van een behoorlijk merk is kortsluitvast en dat er een gelijkrichter en een trafo sneuvelt zegt wellicht iets over de kwaliteit van de versterker.
De lage impedantie kan komen door allerlei zaken.
Als er stappenregelaars bij de luidsprekers zitten, ook kontroleren.
Het onbevoegd omstellen is ook een mogelijkheid. Je kunt dat voorkomen door de schakelaar buiten werking te stellen.
Vergeet ook niet dat er lieden zijn, die soms een extra luidspreker monteren zonder de vereiste luidspreker transformator. Ook dan meet je een lage impedantie.

Je zit een beetje ver uit de buurt, want de meetapparatuur voor 100Volt heb ik wel (sinds 1965)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Bedankt buzzy voor je reactie.

Ja het is een raar geval. Het merk is Philips/Plena, dat lijkt me geen rommel. 't Is wel een oudje.

Ik zal van de week het hele netwerk 's nalopen en m'n impedantiemeter meebrengen. Ik heb inderdaad "even snel" gemeten met de multimeter.
Maar je hebt gelijk, daar kun je niks uit opmaken.

een philips plena, dat zal een ding van 20+ jaar zijn intussen. die draait op t werk ook, jaar of 2 geleden eens thuis onderhoud gegeven. potmeters gereinigd was afdoende. toestel is 60W rms en er hangen een 30 speakers op dat ding. wel een stuk of 5 groepsregelaars ertussen nog. er bleken ook al jaren 3 speakers op 8ohm te staan, heeft dat ding ook overleefd. heb nog 2 reserve staan die de helft jonger zijn, maar de plena is degelijker..

overigens stook je een 100V versterker zo op als alle knoppen open gedraaid worden door de 1 of andere zool. zou daarom proberen de geluidsbron niet te veel uit te laten sturen zodat een keer de knoppen open zetten op vrijdagmiddag de versterker niet opstoken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ja die Plena's zijn zeker degelijke versterkers.

Die tijdelijke versterker die ik heb neergezet werd aardig warm maar heeft het overleefd door het volume zo laag mogelijk te houden en de bassen op minimaal te zetten.
De impedantie van de luidspreker/volumeregelaars-keten bleek ongeveer 30 Ohm te zijn. Die 4 Ohm was inderdaad de DC weerstand.

30 Ohm is acceptabel, al zou ik een wat hogere impedantie verwachten.

Ik heb even snel gekeken naar de defecte versterker.
De gelijkrichter ligt in sluiting en de power trafo geeft sluiting op alle wikkelingen.
Weet jij dat Testman of daar nog trafo's voor te krijgen zijn? Ik heb even gezocht op typenummer maar niets gevonden.
Anders wordt het een donor of de vuilstort.

Ik heb intussen een nieuwe versterker geplaatst, dubbel zoveel vermogen, dus er kan nog een speakertje worden toegevoegd aan de keten.

Bedankt voor het meedenken!

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op 12 februari 2022 12:14:39 (21%)