Ik heb al een half jaar wat oude monitors en tv's staan in de schuur. Ik zou hier wat bruikbare onderdelen van af willen halen. Mijn vraag is hoelang blijft er gevaarlijke spanning op staan, als ze niet zijn aangesloten op een spanningsbron?

Een paar dagen wachten is genoeg. Een half jaar zeker!

Als ze een week niet aangestaan hebben zijn ze wel ontladen hoor.

Kan me voorstellen dat je er bepaalde onderdelen af wil halen (doe ik zelf ook)

Dank je voor de snelle reacties.

Nog een klein tipje: om te voorkomen dat je op een kwade dag de hals van een beeldbuis erafloopt en een enorme klap en rondvliegend glas te verwerken krijgt (is mij gebeurd!), altijd even met een schroevendraaiertje en een hamertje de beeldbuis tussen de pennen in stukslaan, zodat de lucht erin kan. Dit is een gecontroleerde actie, waarbij je geen gevaar loopt. Desalniettemin een veiligheidsbril opdoen!

en als je nog een tv of monitor heb staan die je afgelopen paar dagen nog hebt gebruikt, maak dan een klemmetje met draadje aan het ijzere ON-geisoleerde draadje rondom de beeldbuis, die met veertjes vastzit aan de hoeken meestal, en het andere eind van dat draadje met een geisoleerd pennetje (bijv die van een multimeter) steek je onder de zuignap bovenop de beeldbuis, dit geeft een klap, maar dan is hij volledig ontladen

lol ik ga dr nooit op wachten hoor hang gewoon een draadje aan het chassis en druk die onder de zuignap door meteen alles dr af

De veiligste plek om een buis lek te slaan is niet de voet!

In het putje waar de hoogspanningsnap zat, zit een taai stukje materiaal. Sla daar een schroevendraaiertje in. De buis loopt dan langzaam vol. Dan krijg je helemaal geen splinters.

Hmmm......ik doe dat al jaren op aanwijzing van oudere en hopelijk wijzere servicetechnici.
Zouden die dan allemaal ongelijk hebben?
Tussen de pootjes (in het midden in de sleutel) is het glas het dunst en wordt de opening het kleinst----->minste risico.
Lijkt mij wel logisch.

Een aantal jaren geleden heb ik honderden kapotte monitorbuizen lek geslagen van allerlei fabrikaten.
Onder het putje van de hoogspanningsnap zit geen glas! Ik weet niet wat voor taai materiaal het is, maar je slaat er alleen een klein gaatje in en er breekt helemaal niks.

Ik durf dit alleen niet te zeggen voor zeer oude buizen.