De displayunit van mijn Clio 4 is vandaag vervangen, LCD gedeelte knipperde in zijn geheel met momenten, de oude heb ik meegekregen. Het leek mij wel aardig om puur voor de fun dat ding aan de praat te krijgen en onderweg nog wat te leren over CANbus ? Ik ga vanuit dat ie zo communiceerd tenminste.. De MCU is een s912xhy256vll
Maar nu.... Ik heb een dsPIC33 ontwikkelbordje en deze heeft een (E)CAN module aan boord, dus ik hoop deze hiervoor te kunnen gebruiken. En daar houd het voor mij op.. Zijn er lieden die mij iets zinnigs kunnen vertellen hoe ik dit kan aanvangen ? Deze unit zal nooit meer in de auto terug komen of voor andere doeleinden gebruikt worden, perongeluk meterstanden, als die al ook in de unit worden bijgehouden, is geen probleem.
Uitgangspunt voor nu is een "hello world" variant voor deze unit, oftewel een lampje laten branden of de toerenteller laten bewegen is dikke winst ! 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als het via CAN bus gaat (lijkt me vrij aannemelijk), zal hij reageren op specifiek bericht identifiers. De vraag is natuurlijk welke identifiers, en hoe dat bericht er verder uit moet zien (welke data op welke plaats, in welk formaat, soms nog een tellertje dat doorloopt, etc.).
Het eenvoudigst zou zijn om alles wat er op de voertuig bus komt voor een korte tijd op te nemen, en de verschillende berichten één voor één terug te spelen naar het display om te kijken waar hij op reageert. Dit is veel eenvoudiger met een CAN-USB converter.