Het volgende "probleem" doet zich voor bij een klant van ons.
Het betreft een kantoorgebouw met daarin een kleine opname studio om video's te maken.
In de studio staan een aantal LED studio lampen op een statief

Een van de medewerkers op het kantoor liep de studio in raakte een statief aan en kreeg daar een "tik" van (statische ontlading?)
Daar er geen TD in het gebouw aanwezig is is er iemand van de ic afdeling met een multimeter gaan meten. Deze persoon meete tussen het statief en de randaarde van het WCD waar de lamp op aangesloten was iets van 16Vac.
Omdat ze dat niet konden verklaren werd ik er bij geroepen.
De bewuste lamp (alle aanwezige lampen meten overigens hetzelfde) wordt gevoed door een 230Vac/12Vdc adapter.
Ik heb zelf eerst wat metingen aan het voedende WCD gedaan (aarding en spanning)

Deze waarden zijn goed, zie foto's
Daarna tussen statief en randaarde gemeten, en zie ik meet ruim 18Vac. DC meet ik niets.

De adapter is dubbel geïsoleerd en met een euro stekkertje aangesloten.
Het voedingssnoertje zit met een paar stukjes klitterband aan de poot van het statief bevestigd. Het snoer is niet beschadigt.
Wie weet wat ik hier meet?

Ik denk dat diegene inderdaad gewoon een statische ontlading heeft ervaren. Wat je meet is gewoon wat storing die zo'n hoogohmig meet-apparaat gemakkelijk oppikt. Ik kan het op de erg kleine foto's niet zien, maar als je meetapparaat een Lo-Z functie heeft, (lage impedantie) zou ik die eens inschakelen.

Zo meet je niets, terwijl je wel wat meet.......

Er staat ongetwijfeld een spanning op, maar omdat de inwendige weerstand van je meter zo hoog is (vaak 1 MOhm of nog vele malen hoger) meet je van alles.
Je kunt al een spanning meten door 1 meetdraad in de lucht te houden.
Je krijgt dan een soort van antenne-spanning.

18 Volt kun je onmogelijk (in deze omstandigheden) voelen.

De tik die je soms krijg kan komen door bv statische electriciteit.

Kijk eens wat er gebeurt als je de meter zo aangesloten hebt, en je houd het statief vast.

Multimeter zijn in mijn ogen ongeschikt om aan een 230V installatie te meten, je meet van alles maar het zegt niet zo veel. Beter meet je met een duspol. Daar zit dan een belasting (spoel) in die je via 2 knoppen kan inschakelen. Als dan met ingeschakelde spoel de spanning bijna hetzelfde is dan weet je dat die spanning er echt staat.

Die spanning van 16V staat er eigenlijk ook wel echt maar is is geen harde spanning in die zin het geen stroom kan leveren. En 16V voel je eigenlijk ook nog niet.

ik zie vloerbedekking op een verhoogde ondervloer, tel daarbij sneakers op en synthetische kleding en je hebt al snel statische ontlading. de armaturen hebben een ongeaarde adapter welke dus lekspanning secundair tov de aarde maakt, dat doen die dingen nu eenmaal.

Ik heb inderdaad ook met een duspol gemeten, en daarmee drukte ik de spanning zo weg.
De ict-ers willen graag weten wat er aan de hand is, daar om heb ik het op het forum gezet zodat de deskundigen hun gedachten er over kunnen laten gaan.
Ik zal de ict-ers een link naar dit bericht toesturen, dan kunnen ze mee lezen.

Als dat dubbelgeïsoleerde voedingen zijn, dan is het normaal dat die *iets* lekken. Die 18V is helemaal niet vreemd.

De ict-ers willen graag weten wat er aan de hand is

Duidelijk geen electrotechneuten die IT-ers.

Multimeter zijn in mijn ogen ongeschikt om aan een 230V installatie te meten, je meet van alles maar het zegt niet zo veel

Oneens. Als je gewoon weet hoe het spul werkt en daar tijdens het meten rekening mee houd, kun je er prima mee meten. Als je weet wat je meet trek ook de juiste conclusies.

Om te weten of het statische elektriciteit is zouden ze dat tapijt eens kunnen besproeien met water.

Op 28 februari 2022 21:30:09 schreef Ex-fietser:
[...]

Duidelijk geen electrotechneuten die IT-ers.

In een gemiddeld bedrijf wordt de IT-er (ge/mis)bruikt voor alles waar een stekker aan zit.

Ja, zelfs al was er een lek (wat er niet is) zou iemand die de ledpanelen aanraakt nog geen schok krijgen, gezien de isolerende vloerbedekking.

diezelfde vloerbedekking laad je wel elektrostatisch op en dat geeft een tik bij alles wat je van metaalvolume aanraakt.

Het is weer wat kouder de laatste dagen, dus binnen is de vochtigheid lager. eigenlijk zouden ze beter even met een hygrometer de luchtvochtigheid checken. Onder de 50% RH is het in dergelijke omgeving altijd prijs zodra je rondloopt :-).

en als ze HDMI aansluitingen gebruiken.. ook opletten. HDMI in en outs worden snel (en vaak) geroosterd door elektrostatische ontladingen tijdens het aansluiten. Af en toe gaat hierdoor zelfs een SDI out ( dat is met BNC) onderuit, omdat de vonk het scherpe centrale pennetje verkiest ipv de massacylinder errond...

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (24%)]

Op 28 februari 2022 21:30:09 schreef Ex-fietser:
[...]

Oneens. Als je gewoon weet hoe het spul werkt en daar tijdens het meten rekening mee houd, kun je er prima mee meten. Als je weet wat je meet trek ook de juiste conclusies.

Tuurlijk weet ik ook wel wat ik meet, maar het blijft onhandig. Vooral als je overal en nergens een spanning moet meten bv een schakelaar 1,5 meter boven de vloer waar ga je de meter dan neerzetten? Met een duspol is dat veel handiger meten.

16V? Valt mee, ik heb net gemeten tussen de afscherming van de USB kabel aan mijn telefoonlader en aarde, en dat gaf 65V. Dat werd 6,5V als ik de beide pinnen aanraakte. https://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/scared.gifhttps://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/BullshitDetector.gif

Dit komt doordat er in de lader een capaciteit zit tussen de primaire kant en de secundaire waardoor er enkele µA aan stroom kan lopen. Dat levert voor een multimeter in de MΩs een relatief hoge spanning op, maar is in dit geval niet gevaarlijk. Sluit maar eens een computer op een ongeaard stopcontact aan, dan kan je het vaak ook voelen. Ik voelde hier niets van.

Dat capacitieve effect komt enerzijds omdat er kleine ruimte tussen de transformatorspoelen zit waardoor de transformator als een soort condensator werkt tussen de 230V en de secundaire kant, en anderzijds omdat daar bewust een condensator wordt toegevoegd om zogeheten 'common mode' ruis te dempen. Dat is een hoogfrequente spanning die door de schakelfrequentie van de schakelende voeding wordt veroorzaakt. Die frequentie veroorzaakt onwenselijke hoogfrequente emissies en die kan je dempen door een condensator tussen primair en secundair toe te voegen. Dit zijn zogeheten Y-condensatoren en hebben een speciale constructie om te zorgen dat de gebruikers veilig blijven.

<offtopic> [knip]

Modedit:
Inderdaad offtopic, en ongwenst. Gal spuwen zoek je maar een ander klankbord voor.

[Bericht gewijzigd door Sine op (9%)]

De lekspanning van een netfilter.

Ik heb er net zo'n hekel aan als python.

Huh? Ik ben IT-er, maar heb nog nooit ondervonden dat python enig bezwaar tegen me zou hebben, laat staan een hekel. Integendeel, we kunnen het prima stellen met elkaar.

Even over statische elektriciteit:ik liep eens een kledingzaak binnen op sandalen. Toen raakte ik een metalen rek aan waar sokken hingen, en ik kreeg me toch een doodsklap.....mn arm deed na een uur nog pijn..

Op 1 maart 2022 02:01:56 schreef big_fat_mama:
[...]

Huh? Ik ben IT-er, maar heb nog nooit ondervonden dat python enig bezwaar tegen me zou hebben, laat staan een hekel. Integendeel, we kunnen het prima stellen met elkaar.

Ik heb een Ball Python gehad, daar kon ik het ook goed mee vinden.

Op 28 februari 2022 23:21:58 schreef benleentje:
....bv een schakelaar 1,5 meter boven de vloer waar ga je de meter dan neerzetten?

Er zijn meters die je met een elastiekband aan je pols kunt binden.

Verklaring schok: zoals al gezegd komt dit door de statische lading door wrijving van de schoenen (vooral met leren zolen) met de vloerbedekking. Dat levert vaak meer dan 2000 Volt op maar zodra je het gaat belasten (met een analoge meter of aanraken) dan zakt die spanning meteen in elkaar. De eerste paar milliseconden voel je dan een schok(je). Volkomen ongevaarlijk overigens.

Verklaring 16V wisselspanning: er zijn 2 situaties; de ene: het statief is geaard. Dan meet je wat wisselspanning tussen die aarde en de randaarde. In dit geval is de meteraanwijzing heel betrouwbaar omdat de inwendige weerstand van de 'bron' heel laag is. Gezien de wat hoge spanning (16 V) lijkt me dat de andere situatie van toepassing is:
het statief is niet geaard maar "zweeft". In dat geval is de (hoge) ingangsimpedantie van de meter zeer bepalend wat gemeten wordt. Omdat de 'inwendige weerstand' van de bron ook heel hoog is (het statief zweeft immers) is het onvoorspelbaar wat de meter aangeeft. Je kan dit gewoon testen door zowel het statief als de randaarde vast te houden. Dan veroorzaak je een veel lagere bronweerstand en de meter geeft bijna 0 aan. (Er is geen gevaar voor schokken hier.)

Zelfs een 10M weerstand zal al genoeg zijn om te ontladen. Anti statische polsbandjes zitten via 1M naar aarde. Er zijn speciale meters om statische lading te meten. Twee zelfbouw versies

De TS is volgens mij allang gevlogen, daar hebben we nu in 3 weken niets van gehoord (niet geheel ten onrechte, er is ook wat onnodig gal gespuwd over IT'ers).

Je meet in elk geval de capacitieve koppeling tussen de primaire en de secundaire. In zo een adaptertje is wat lek doodnormaal (wat Sine zegt). De statische schok was ongerelateerd.

Ik lees wel degelijk mee.

Ik had onlangs ook iets raars met een ’spookspanning,

Situatie: Grote siemens fo (formaat rittalkast) met daaraan een XVB 5G50mm² kabel, lengte ongeveer 100m.
Andere eind open doordat werkschakelaar af stond.

Spanning op uitgangsklemmen fo gecheckt met duspol ingebouwde analoge spanningsmeter: toont 0V maar ledje spanning aanwezig licht wel op.

Ik wil een isolatiemeting uitvoeren, op 500V, met mijn digitale Megger(het merk).
Toestel wil niet meten want spanning aanwezig op de klemmen van de fo, toont foutmelding ’fus’.

We meten met een fluke multimeter: geen spanning aanwezig.

We doen een isolatiemeting met een analoge isolatiemeter: alles in orde.

Dit was 1 van ongeveer 40 gelijkaardige fo’s die ’raar’ deed, al de andere waren ok.

Geen idee wat het zou kunnen geweest zijn.

Als ik met een vinger het puntje van mijn oscilloscoop aanraak dan meet ik ook al snel 80Vac.

Als ik dan met mijn andere hand de glazen buis van een TL vast pak die hier boven mijn buro hangt, dan loopt de spanning soms op tot > 150Vac.

Maar het betekend allemaal niets bij zulke hoge impedanties.

Sommige multimeters hebben een "Lo-Z" stand met een lage impedantie. Dit is veelal een (vermogens) weerstand van een paar kOhm, in serie met een PTC.