Sinds kort hebben wij een slimme meter in de woning, de ISKRA AM550, communicerende met de DSMR5.0 protocol. Als programmeur zijnde moet deze natuurlijk uitgelezen worden via de P1 poort en worden verwerkt in een database, influxDB om precies te zijn.
Maar, voordat het zover is, is het de uitdaging om uberhaupt data uit dat dit te krijgen, maar er komt helemaal niks uit. Nu is er op itnernet meer dan genoeg te vinden, maar wat ik ook probeer, ik krijg er helemaal niks uit, niet eens bagger.
Nu was mijn eerste plan om dit via een Arduino te laten verlopen, maar omdat er dus niks te zien is, wil ik eerste data zien in een terminal emulator op een PC, Putty in dit geval. Tussen de meter en m'n laptop heb ik een RJ11, 4polige kabel lopen naar een USB-serial converter (Eminent EM1016). Deze converters gebruik ik in mijn dagelijks werk met enige regelmaat en de twee exemplaren die ik heb geprobeerd zijn in orde, niet kapot dus. Putty geeft ook aan dat er connectie is.
Op internet zijn er genoeg afbeeldingen te vinden, dus ik heb de volgende aansluitingen aangehouden:
RJ11: DB9
-------------
PIN2 => PIN7 (RTS) / zwart
PIN3 => PIN5 (GND) / rood
PIN4 => n/c
PIN5 => PIN2 (DATA) / geel.
Omdat ik hier al een geruime tijd mee bezig ben, is mijn sterke vermoeden dat de P1 poort simpelweg niet functioneert.
Mijn vraag hier is dan ook kan het dat deze poort het niet meer doet en hoe kan ik dit makkelijk controleren ?
groet, Piet