Met gemengde gevoelens heb ik genoemde bejaarde scoop uit zijn lijden verlost.
Jaren geleden heb ik de bewuste machine cadeau gekregen van een collega en zeker 15 jaar heb ik het beest in mijn werkplaatsje gehuisvest maar de ruimte begint op te raken en dan kijk je naar verse mogelihkheden.
De oude scoop nog maar eens gestart en er kwam wel licht en soms ook een streep maar er was geen signaal meer zichtbaar
Bij aansluitingvan een generator.
Ik heb het ding teab ( lees: ,,om niets") aangeboden maar alleen een collega uit Enschede die ook al een andere oude scoop bij de kop had , toonde flauwe belangstelling die na enkeke dagen stopte daar hij toch teveel tijd nodig bleek te hebben voor herstel van zijn eigen apparaat.
Daarop heb ik besloten de sloop te beginnen.
Heel apart zo'n groot ding uitelkaar te halen.
Het valt mij op dat de opbouw van de verschillende printen zo veel verschilt. Een deel is nog uitgerust met buizen ( bijna allemaal longlife types) ik zag een E55L - ken ik niet) belangstellenden .....ik bewaar ze nog.
Ook printen met transistoren maar op de ene print zijn ze gewoon op de print gesoldeerd terwijl op andere printen ze allemaal in voetjes zijn gestoken ( zoals dat bij Hp wel gebruikt is.
Worden de printen dan op verschillende vestigingen gebouwd om daarna op een plaats geassembleerd te worden?
Achter in de kast zaten twee grote ventilatoren die twee grote koelblokken op temperatuur moesten houden die waren bezet met zeker twintig powertorren de ASY15,en ASY16.
De voedingstrafo is een reusachtig blok met daarboven een print met hele kolonie diodes.
Verder was de opbouw rond de ingangen en de bereikschakelaar geweldig gecompliceerd in elkaar gezet.
Veel afschermingen.
Kan het zijn dat de kabelbomen eerst worden geplaatst en daarna de printen?
Enkele foto's geven ,ongeveer, aan wat er zo uitkomt.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Heer Pieter,
Bevat genomde scoop toevallig ook één of meer E182CC buisjes? Daar ben ik in geïnteresserd.
E55L, zit dat buisje in de ingangstrap, of juist in de eindverstrker?
Die L zou op een eindpenthode wijzen.
Even opgzocht: http://www.frank.mif.pg.gda.pl/sheets/009/e/E55L.pdf Het is een Hf-eindpnthode
de E55L schrijfwijze duidt op hogere kwaliteit buizen. Gelijk aan een EL55, maar bij de productie geselecteerd op kwaliteit.
rob040
Golden Member
Ik weet niet of een EL55 bestaat, maar de E55L heeft een langere levensduur.
De constructie kan afwijken van standaard.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tidak A.;
In de hele stapel elektronenbuizen was precies één E182CC aanwezig.
Deze is inmiddels veilig gesteld en gaat mee op reis naar
Renswoude.
NB ik geb nog een Philips soldeerzuigstation met een defecte boutverwarming. Verder in orde.lis dat re cerkopen in jouw stand aldaar?
Ik ben nog op zoek naar mijn lijst met buizenvoorraad, wellicht zit daar nog een tussen.
Tidak Ada
Ha Heer Plof.
Toppie! Ik ben daar al twee jaar naar op zoek. Die buis is om met EZ10A en EZ10B dekatrons te exprimenteren, zodra ik weer wat ruimte heb.
Zolang de 'vuilnis' niet stinkt en nog een beetje werkt of eenvoudig is te reanimeren is het welkom.
Nog interesse in en Philips PW4014 geigerteller om nieuw leven in te blazen? Wordt een betje actueel 
@RAAF: Èn een grotre diameter van de buis en voet.... Dat kon ik op de foto niet te zien.
Ik vroeg me al af hoe je uit zo'n klein buisje voldoende vermogen kon halen.
Hoi Tidak,
Ik heb ook een philips PW4014 geiger teller in mijn bezit, maar helaas geen gebruik aanwijzing of andere documentatie. Bent u misschien in het bezit van enige doc?
Met vriendelijke groet
Bram Stolk
Zo een heb ik ook nog. Zowel de buizenuitvoering als z'n full-transistor broer die net iets kleiner is. Grappige is dat de twee front units tussen die twee uitwisselbaar zijn. De full-transistor heeft wel transistors achterop een groot koelblok, bij de buizenbroeder niet gezien.
Waarde heer Pieter,
Hoe ik ook zoek, ik kom nergens een afbeelding van enige scope PE 3330 tegen.
Philips scopen beginnen meestal met PM en heb een 3310 gehad en nu een 3311
Maar das dus niet zo antiek als dit.
Echter mijn vraag is ook op welke spanning de radiaal ventilatoren werken. Wellicht heb ik er belang bij.
rob040
Golden Member
PE waren voedingen, PM3330 was was een grote scoop met verwisselbare modules. Afgekeken van Tektronix.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 3210 scoop heb ik ook eens 1 ontleed gehad, miste de HS trafo dus kon er toch niks mee. een vierkante jaren 60/70 blauwe bak uit de degelijke tijd van philips. heb er wrs nog knopjes van in gebruik her en der.