benleentje
Golden Member
Op 8 maart 2022 23:04:20 schreef Steppertje:
- Als de accu voor 50% ontladen is, is de laadstroom zo'n 5 Ampere en dat wordt steeds minder naarmate de accu voller raakt. Het duurt in totaal ruim 14 uur voor de accu helemaal vol was
Wat ik me nu nog even afvraag, waarom duurde het dan 14 uur voordat de accu vol was? Was dat een globale inschatting of duurde het echt zolang?
Ik bedoel je gaat pas meten als is er iets niet lekker werkt maar om nu op voorhand te gaan meten heb je voor niets zorgen zitten te maken.
@EricP:
De spanning van een accu zegt volgens wel wat over hoe vol een accu is. Natuurlijk niet of de accu nog 'in orde' is en wat de maximale capaciteit is. Maar een accu die in rust 12,7V meet is voller geladen dan een accu die 12,1V meet.
Een goede en veilige druppellading voor een calcium accu is 13,8V. Permanent 14,4V op een accu laten staan die al vol is niet goed en geeft schade. Vandaar dat ik 'm heb terug gedraaid naar 14V. Nu is het zo dat in mijn geval de accu per jaar slechts een paar dagen in volle toestand 14,4V aangeboden zou krijgen. Ik weet niet of dat ook kwaad kan?
De 9A laadspanning moest uiteraard laadstroom zijn. Typo. Heb ik hersteld.
15A laadstroom bij de 220V lader was bij ca. 14.6V meen ik me te herinneren.
Eens dat de spanningsval te groot is met 0.4V, dat is een goed punt. De vraag is hier: wat zou het me opleveren als ik hier een dikkere kabel zou aansluiten?
+ en - verhaal heb ik waarschijnlijk nogal knullig omschreven. Wat ik bedoel: ik heb de stroom gemoeten in de keten van auto naar caravan accu (dat noemde ik plus) en van caravan accu terug naar de auto (dat noemde ik min). Bv. bij de caravan accu heb ik de stroom door rode draad op de + aangesloten '+' gelabeld en de stroom door de zwarte draad op de - aangesloten '-' gelabeld.
@Benleentje: het punt is dat de Orion in mijn situatie een beetje 'misbruikt wordt'. Hij wordt verkocht als DC DC omvormer om de spanning te stabiliseren (dus pieken en te lage spanningen voorkomen voor de aangesloten verbruikers) en als druppellader voor een accu. En daarbij is het advies van Victron om de spanning bij een normale Calcium accu op 13,8V in te stellen. Door 'm op 14,4V in te stellen 'misbruik' ik eigenlijk de Orion om een half lege accu beter en sneller (?) vol te krijgen. Echter, dan staat er in volle toestand ook 14,4V op de accu wat niet zo goed is voor de accu. Het punt is dat deze Orion geen geregelde acculader is met meerdere laadfases etc. Dus deze geeft altijd een vaste spanning af. Een dom ding eigenlijk. Het enige is: in mijn geval staat er maar enkele dagen per jaar 14.4V op een volgeladen accu (tijdens het naar de vakantie bestemming toerijden met volle accu's ). Hoe veel schade geeft dat dan? Dat is natuurlijk een andere situatie dan wanneer er continu 14.4V op de accu staat. Bovendien hangt de caravan thuis altijd aan de 220V lader en dan wordt deze keurig met een goede lader helemaal volgeladen en op niveau gehouden. Ik heb wat experts gebeld voor advies, maar de meningen verschillen hier. Sommige adviseren 13,8V, sommige adviseren 14,4V. Vandaar dat ik dacht dat 14V wel een mooi compromis was
.
@Benleentje: die 14 uur, ja dat is een goed punt... Dat was op basis van een aangesloten bluetooth accumonitor van CTEK. Ik had daar uit gehaald dat de laadstroom ca. 5A was en het duurde volgens dat grafiekje inderdaad ruim 14 uur. Daarom ben ik gaan meten. Maar nu meet ik dat de laadstroom bij 50% ontlading gewoon 9A is. Ik zie wel in het grafiekje dat de laadstroom sterk terugloopt als de accu voller wordt, dus dat het laden langer duurt dan 50 Ah/9 = 5,5 uur is ook wel weer logisch. 14hr blijft lang, maar ik zie niet hoe ik met eenvoudige maatregelen dit kan verbeteren. Dan wordt het een gevalletje accepteren hoe het nu is. Wellicht ooit nog zonnepanelen op het dak monteren.
Eigenlijk zijn er nog twee vragen over:
1. Heeft het zin om de kabels tussen Orion en caravan accu dikker uit te voeren zodat ik minder spanningsval krijg?
2. Kan ik de Orion het beste op 14 of 14.4V zetten?
EricP
mét CE
De spanning van een accu zegt volgens wel
Volgens wie of volgens welke datasheet van welke fabrikant??
wat over hoe vol een accu is. Natuurlijk niet of de accu nog 'in orde' is en wat de maximale capaciteit is. Maar een accu die in rust 12,7V meet is voller geladen dan een accu die 12,1V meet.
De temperatuur heeft een grote invloed. Wat de accu het kwartier ervoor gedaan heeft ook. Als het zo zou zijn dat je aan een simpele spanningsmeting voldoende zou hebben om te kunnen bepalen hoe 'vol' een accu is, dan zouden die mooie battery monitors dus volkomen weggegooid geld zijn.
De praktijk ligt duidelijk genuanceerder dan je voorstelt.
Een goede en veilige druppellading voor een calcium accu is 13,8V.
Je bent met 9A niet aan het 'druppel laden'. Dus dat is onzin.
Permanent 14,4V op een accu laten staan die al vol is niet goed en geeft schade.
Dat doe je niet. je hebt dat er alleen op staan als je rijdt.
Vandaar dat ik 'm heb terug gedraaid naar 14V.
Met welk doel dan?
Nu is het zo dat in mijn geval de accu per jaar slechts een paar dagen in volle toestand 14,4V aangeboden zou krijgen. Ik weet niet of dat ook kwaad kan?
Kijk in de datasheet van de accu... Ik ken er genoeg die dagelijks een cyclus voor hun kiezen krijgen. En die krijgt men heus niet geladen met 13.9V.
Als je de boel geruime tijd 'aan' laat staan, dan is die 14V4 wat veel. Maar ja, je liep te piepen dat je maar 5A had lopen. Dat loopt er bij een volle accu niet (nou ja, niet bij een l*llig 100Ah dingetje in elk geval).
15A laadstroom bij de 220V lader was bij ca. 14.6V meen ik me te herinneren.
Als dat inderdaad 14V6 is bij 20oC, dan zou dat zomaar eens schadelijk voor een gesloten accu kunnen zijn. Die 14V4 heeft een reden...
Eens dat de spanningsval te groot is met 0.4V, dat is een goed punt. De vraag is hier: wat zou het me opleveren als ik hier een dikkere kabel zou aansluiten?
Voor de lader maakt het niet uit. Je verwarmt de planeet een beetje meer. Na de lader hangt het van de lader af. Als het ding botweg 14V4 als uitgangsspanning heeft: de accu is eerder vol (dat kan een winst zijn, maar het hoeft niet). Als de lader enige vorm van 'intelligentie' bezit, dan kun je die hopeloos het bos in sturen als de accuspanning 0V4 lager is dan wat de lader denkt, uiteraard afhankelijk van hoe het spulletje reageert.
Een lader voor wat grotere stromen heeft niet voor niets 'sense' aansluitingen: een paar dunne veters waar geen stroom loopt om de accuspanning gewoon nauwkeurig te kunnen meten. Botweg omdat draden die zo dik zijn dat de spanningsval niet belangrijk meer is belachelijk dik en dus duur worden. Voor kleine ladertjes los men het doorgaans op met koper wat dik genoeg is.
+ en - verhaal heb ik waarschijnlijk nogal knullig omschreven. Wat ik bedoel: ik heb de stroom gemoeten in de keten van auto naar caravan accu (dat noemde ik plus) en van caravan accu terug naar de auto (dat noemde ik min). Bv. bij de caravan accu heb ik de stroom door rode draad op de + aangesloten '+' gelabeld en de stroom door de zwarte draad op de - aangesloten '-' gelabeld.
Huh? Wat er in gaat, komt er per definitie ook weer uit. En wat er uit gaat, moet er ook in. En wel op hetzelfde moment. Ene Kirchhoff heeft daar ooit eens wat leuke dingen over bedacht.
Echter, dan staat er in volle toestand ook 14,4V op de accu wat niet zo goed is voor de accu.
Hoe lang duurt dat dan? Als in: ja, de platen corroderen wat. Maar... een accu die 'niet vol' is, gaat veel harder achteruit. Dus op zich is het advies voor de 'langere duur' niet verkeerd. Voor 'laden' wel - het schiet gewoon niet op. Als je de tijd hebt, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Maar het idee is toch dat wanneer de vierwieler rijdt, de accu zo snel mogelijk weer vol moet om 'vol' te zijn als je aankomt? Als je elke keer ritten van meerdere uren (10 ofzo) maakt, dan zal het wel. Maar als je 'op locatie' een beetje aan het hoppen bent, dan wordt het een ander verhaal. Ook weer afhankelijk van hoe vaak je ergens een stekker in kunt prikken en hoe afhankelijk je van de vierwieler bent voor je sleurhut.
Het punt is dat deze Orion geen geregelde acculader is met meerdere laadfases etc. Dus deze geeft altijd een vaste spanning af. Een dom ding eigenlijk. Het enige is: in mijn geval staat er maar enkele dagen per jaar 14.4V op een volgeladen accu (tijdens het naar de vakantie bestemming toerijden met volle accu's ).
Maar... waarom heb je het ding dan nodig? Je hebt het steeds over 'lader'. Maar ik heb steeds meer het idee dat je helemaal niet wilt laden, alleen het verbruik een beetje bij houden. DAN zou 13V8 of 13V9 zinniger zijn. Voor laden niet.
Hoe veel schade geeft dat dan?
Nou ja, als vuistregel kun je aanhouden dat, uitgaande van 20oC elke 10o temperatuurverhoging de levensduur halveert.
Daarnaast: ook een accu die 'standby' staat 'slijt'. De levensduur is hoe dan ook beperkt tot 4-8 jaar. En voor die laatste moet je al wat geluk en een knappe accu hebben.
Sommige adviseren 13,8V, sommige adviseren 14,4V. Vandaar dat ik dacht dat 14V wel een mooi compromis was
.
14V4 doe je voor laden. 13V8 om de boel 'standby' te houden. Ja mag zelf bepalen wat je aan het doen bent. Tot op heden heb je het steeds over 'lader', waardoor het lijkt alsof je aan het... laden bent.
bij 50% ontlading
Nog steeds gebaseerd op die gemeten spanning? Nogmaals, zo simpel is het niet.
Bv. hier:
https://www.awaccu.nl/pagina/ontladingstabel-12-volt-accu-s. Dat is één van de vele websites. Natuurlijk is het niet zo simpel, dat begrijp ik ook wel. Temperatuur heeft invloed en natuurlijk met je niet je accu opladen en dan een kwartier later de spanning meten om te zien hoe vol deze is. Maar dit geeft wel een goede indicatie. Tot nu toe werkt het prima voor me.
"Een goede en veilige druppellading voor een calcium accu is 13,8V." Dit is geen onzin. Natuurlijk is 9A geen druppelladen, maar nogmaals: de Orion die ik heb is niet gemaakt om een accu op te laden. Deze is gemaakt om een opgeladen accu vol te houden met druppelladen en daarom adviseert de fabrikant Victron om de spanning op 13,8V te zetten bij een calcium accu. Ik misbruik deze Orion om een lege accu op te laden. Dan is 14,4V beter tijdens het laden. Maar ja, als deze vol is dan is 13,8V weer beter.
Dat ik geen permanent 14,4V op de accu heb staan is waar en daar gaat mijn vraag dus ook over: kan het kwaad als je incidenteel een aantal uren 14,4V op een volle accu laat staan. Sommige zeggen van wel, sommige zeggen van niet. Jouw mening is me in ieder geval duidelijk dus dank voor je input.
Eh, volgens mij loop ik niet te piepen. Laten we het aub respectvol naar elkaar houden? Je hoeft niet te reageren in dit topic als je vind dat ik maar aan het zeiken en het piepen ben. En ja, mijn accu is een l*llig 100Ah dingetje. Fijn voor je dat jij een grotere hebt!

Die 15A, daar ga ik me niet druk om maken. Dat wordt allemaal geregeld door een Victron geregelde acculader, dus zal wel goed zijn. Daar gaat mijn vraag iig niet over.
Het verschil in laadstroom was klein als ik 14,4V met 14,0V vergelijk. Ik kan me wel voorstellen dat het meer uitmaakt als de accu voller wordt? (omdat het potentiaalverschil dan kleine wordt?). Dan moet ik misschien toch voor 14,4V gaan en wat extra slijtage voor lief nemen.
Verwarring over 'laders': ik heb twee devices: een officiele Victron acculader die met max. 20A laadt op 220V. Dat ding werkt prima. En ik heb een Orion 'lader' (wat dus eigenlijk geen lader is). Ik wil dat deze de accu zo veel mogelijk bijlaadt als ik van kampeerplaats naar kampeerplaats verkas. Wij staan namelijk in principe nooit op stroomplaatsen. Dus dan wil ik een zo groot mogelijke laadstroom. Wil ik het écht goed oplossen, dan moet ik waarschijnlijk zonnepanelen gaan gebruiken. Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje.
EricP
mét CE
https://www.awaccu.nl/pagina/ontladingstabel-12-volt-accu-s. Dat is één van de vele websites.
Goed. Leuk verhaal. Het enige wat bij benadering waardevol is, is de datasheet van een fabrikant. Kleine verschillen in chemie leveren ook al kleine spanningsverschillen op.
"Een goede en veilige druppellading voor een calcium accu is 13,8V." Dit is geen onzin.
Eh... Als je terug zakt naar 13V8 BEN je niet meer aan het laden (even aangenomen dat de accu daarvoor wel geladen is). De stroom is 0. Als je 'van onderen' komt, dan stop je veel te vroeg met laden.
om de spanning op 13,8V te zetten bij een calcium accu.
Dan ben je dus lopend verbruik aan het bijhouden. Daar is op zich niks mis mee, maar het is wat heel anders dan 'laden'...
Dan is 14,4V beter tijdens het laden. Maar ja, als deze vol is dan is 13,8V weer beter.
Wat is jouw definitie van 'vol'? Het ding is natuurlijk 'vol' als er alleen nog maar water ontleedt wordt, maar ja, dat zie je aan de buitenkant niet. Over het algemeen hanteert men als 'vol' als je op 14V4 zit en de stroom onder een bij die accu behorende laadstroom komt.
Veel 'betere' laders hebben er ook een tijdslimiet voor. Botweg omdat er ook wel eens (meestal) gebruikers aan hangen die stroom trekken waardoor je nooit onder die 'threshold' zou komen. En dus nooit naar 'float' (zo noemt men dat) komt.
Dat ik geen permanent 14,4V op de accu heb staan is waar en daar gaat mijn vraag dus ook over: kan het kwaad als je incidenteel een aantal uren 14,4V op een volle accu laat staan.
Niet meer kwaad dan 'je laadt 'm op'. Dan staat er ook 14V4 op. Ja, er vindt wat corrosie van de platen plaats. En dus meer slijtage dan strikt noodzakelijk. Tsja... is dat erg?
Eh, volgens mij loop ik niet te piepen. Laten we het aub respectvol naar elkaar houden?
Volgens mij piep je wel. Je wilt niet laden. Want je vertrekt met een volle accu. Maar ondertussen begint je topic met vermelden dat je de laadstroom te laag vindt...
Fijn voor je dat jij een grotere hebt!
![]()
![]()
Wat een onzin. Ik werk regelmatig met dat spul. Een speelgoedsetje is al snel 800Ah. 5kAh is niks raars. Al moet je er geen missers mee hebben 
Die 15A, daar ga ik me niet druk om maken. Dat wordt allemaal geregeld door een Victron geregelde acculader, dus zal wel goed zijn. Daar gaat mijn vraag iig niet over.
Houd er rekening mee dat je (zeker aan de moderne) Victron laders best ver kunt configureren. Als het ding verkeerd geconfigureerd is, dan doet-ie precies wat je verteld hebt dat-ie doen moet, maar ondertussen sloopt-ie daarmee wel je accu.
De setjes waar ik het over heb zijn meestal 24V of 48V. De ene technologie wil een iets hogere laadspanning hebben dan de andere. Voor open tractie sets is zo nu en dan vereffenen met 30V ofzo niks raars. Voor een gesloten set zou het absoluut dodelijk zijn. Maar beide kan met dezelfde Victron lader. Alleen anders geconfigureerd. AGM-varianten vinden wat meer spanning vaak ook wel lekker. De Victron kan dat vaak ook gewoon.
Het verschil in laadstroom was klein als ik 14,4V met 14,0V vergelijk. Ik kan me wel voorstellen dat het meer uitmaakt als de accu voller wordt? (omdat het potentiaalverschil dan kleine wordt?). Dan moet ik misschien toch voor 14,4V gaan en wat extra slijtage voor lief nemen.
Nog een keer (het is al eerder aangehaald in dit topic): die lader begint met de maximale stroom die het apparaat kan (of wil
) leveren. Tot de ingestelde spanning bereikt is. Daarna wordt die spanning vast gehouden en loopt de stroom (dus) terug. Als je dus 450mV 'hoger' laadt, dan pomp je er per saldo in dezelfde tijd meer energie in.
Als je echter alleen lopend verbruik wilt bijhouden en helemaal niet hoeft te laden (daar ben ik nog steeds niet uit...), dan hoeft dat helemaal niet.
Verwarring over 'laders': ik heb twee devices: een officiele Victron acculader die met max. 20A laadt op 220V. Dat ding werkt prima. En ik heb een Orion 'lader' (wat dus eigenlijk geen lader is). Ik wil dat deze de accu zo veel mogelijk bijlaadt als ik van kampeerplaats naar kampeerplaats verkas. Wij staan namelijk in principe nooit op stroomplaatsen. Dus dan wil ik een zo groot mogelijke laadstroom. Wil ik het écht goed oplossen, dan moet ik waarschijnlijk zonnepanelen gaan gebruiken. Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje.
Goed, je wilt dus wel laden. Nou ja, dan is het verhaal simpel: zo snel mogelijk zo veel mogelijk erin jassen (tenzij je echt lange tijd onderweg bent). En ja, dat veroorzaakt wat slijtage. Maar een accu die 'niet vol' is, slijt ook (naast de bedoelde processen vinden er ook andere processen plaats, oa. 'sulfateren'. Dat gaat 'beter' als de accu 'leger' is). Als je met een auto rijdt, dan slijt die ook. En als-ie stil staat verdrogen allerlei rubbers
.
Dat blijft een afweging: elke keer met een '70%' volle accu weer gaan gebruiken en die slijtage accepteren. Of wat steviger laden en die slijtage accepteren.
De sets waar ik over spreek worden over het algemeen cyclisch gebruikt. (Bijna) elke dag weer. Je moet met laden een beetje doordouwen, anders krijg je het niet op tijd vol. Dat gaat doorgaans een jaar of 6-10 goed. Waarbij het spul dus elke dag al snel een uur of 6-8 aan de 29V zit (voor jou dus 14V5). En ja, dat gast wat. En gebruikt dus ook wat water.
Wat daarbij ook scheelt is dat het 'tractie' accu's zijn en geen 'start' accu. Het verschil in bouw is je neem ik aan bekend.
Desalniettemin: als je wilt weten wat je accu lekker vindt, dan zul je een datasheet van exact dat type van de fabrikant moeten vinden. De getallen die ik je noem zijn 'algemeen' voor 'natte' cellen.
benleentje
Golden Member
Het verschil in laadstroom was klein als ik 14,4V met 14,0V vergelijk.
De accu lader kan eigenlijk maar 1 ding tegelijk het is of 9A laden met een verlaagde spanning of met 14,4V laden met een verlaagde stroom. Er zit maar een heel kort moment dat er bij 14,4V precies 9,0A kan lopen
Er zijn dan tijdens het laden 4 toestanden
Gezien vanuit een lege accu.
1) Hij pomp er 9A in en niet meer. Dat kan hij alleen door de laadspanning te verlagen naar een waarde waarbij er max 9A loopt
2) Hij laad met een maximum spanning van 14,4, en 9A
3) Hij laat met een maximum van 14,4V en de stroom word steeds lager.
4) 1 voor 1 raken de cellen vol maar zelden tegelijk. De cellen die vol zijn gaan dan de nog lopende stroom omzetten in warmte. Er is echter wel een beperkt vermogen wat de accu aankan om niet te warm ter worden. Meestal is dan bij 1/10C of lager. Dus theoretisch kan de accu een tijd lang op 14,4V en 10A blijven staan.Echter zal de laadstroom aan het einde van de lading eerder rond de 2 tot 3A zijn.
Als het ding op 14,0V zet zal in het begin bij 1) alles nog hetzelfde zijn tot het punt dat de accu bij 14,0V onder de 9A begint te komen, daarna ben je dus effectief langzamer aan het laden.
Over het algemeen hanteert men als 'vol' als je op 14V4 zit en de stroom onder een bij die accu behorende laadstroom komt.
Of vanuit een intelligente lader gezien, dat de laadstroom gedurende 15 minuten nog maar heel weinig daalt bij een celspanning van 2,4V
De levensduur is hoe dan ook beperkt tot 4-8 jaar. En voor die laatste moet je al wat geluk en een knappe accu hebben.
Dan moet ik misschien toch voor 14,4V gaan en wat extra slijtage voor lief nemen.
Precies een accu is gewoon verbruiksvoorwerp met hoe dan ook een beperkte gebruiksduur, dus gebruik de accu ook gewoon. En als je het beter wil hebben vervang het orion ding dan voor een betere lader. Of hou het zo.
Dat ik geen permanent 14,4V op de accu heb staan is waar en daar gaat mijn vraag dus ook over: kan het kwaad als je incidenteel een aantal uren 14,4V op een volle accu laat staan.
Hoe denk je dat dat nog ca 15 jaar geleden bij auto ging, de dynamo was ook maar een simpele spanningsbron met een begrenzing van 14,5V, een gemiddelde accu ging toen 4 jaar mee. En soms ook gewoon 8 jaar.
Het een en ander hang ook af van de plaats waar de accu staat, is dat een min of meer geïsoleerde kast of staat hij goed geventileerd.
1. Heeft het zin om de kabels tussen Orion en caravan accu dikker uit te voeren zodat ik minder spanningsval krijg?
Dikker heeft geen zin. Volgen jouw verhaal is het al een 4mm2, maar een 2,5mm2 is ook goed. IK denk dat de spanningsval niet komt door de draad dikte maar door een gebrekkige aansluitingen. Haal alles los maak het goed schoon, schuur wat verf weg (vooral de massa kabel), zorg dat het goed contact maakt, controleer de krimp verbindingen of maak ze opnieuw.
2,5m 4mm2 geeft ca 60mV spanningsval en ik gok een 2,5mm2 ca 100mV. Dus 400mV is dan ruim 4x slechter. Elke verbinding geeft iets spanningsval maar dit is gewoon teveel icm de 60mV van de draad zelf.