Raspberry PID regeling (Verwarming)

mel

Golden Member

ja, ok, Maar dat samenpersen kost ook weer energie.Dus netto zal je er niet veel mee opschieten.Volgens de wet van de thermodynamica.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 28 maart 2022 12:17:21 schreef Frederick E. Terman:
hoe zien die 'ideale' omstandigheden er dan uit, en hoe verschilt de praktijk daar van?

Ideale omstandigheden zijn "hoge" buitentemperaturen en lage binnentemperatuurvraag i.e. dat je bijvoorbeeld je huis verwarmt met "koel" radiatorwater, laten we zeggen 45°C max.
En inderdaad -20°C is al lang geleden en "koel" radiatorwater bereik je door een radiator bij te plaatsen ;)
Warmtepompen schijnen de afgelopen tien jaar een paar stappen vooruit te hebben gemaakt.
Om kort te gaan: een hogere COP dan 2,5 lijkt goed mogelijk te zijn ja. Het lijkt me niet eenvoudig te meten hoe hoog de COP in de praktijk is.

Op 28 maart 2022 14:13:12 schreef mel:
dat samenpersen kost ook energie.

Dat boeit niet want die energie komt in je huis terecht als warmte.

evelo

Golden Member

Hoe kleiner het verschil in buiten- en binnentemperatuur hoe efficiënter de (lucht/lucht) warmtepomp.

Klinkt misschien een beetje als: ’ja, zo kan ik het ook’.

Maar in ons klimaat lijkt mij dit in de praktijk allemaal best haalbaar.
En als we dan toch een periode van pakweg -10gr zouden hebben dan kan is 15gr in huis ook niet onverdraagelijk.
Zelfs met een gasketel zullen de meeste mensen niet meer stoken tot 23gr, is ook nergens voor nodig.

bprosman

Golden Member

Elektuur heeft ooit een (Analoge) thermostaat gemaakt die rekening hield met de buitentemp.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 1 april 2022 09:29:32 schreef evelo:
En als we dan toch een periode van pakweg -10gr zouden hebben dan kan is 15gr in huis ook niet onverdraagelijk.

U zijt een ijskonijn zeker. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.