Ik heb een Bosch accu lader [AL 3620 CV] welke defect is.
Onderzoek wijst uit dat de schakelFET (Q1), tansistor 2N3904 (Q2), sense weerstand 0R91 (R5), de brugcel (D1-D4 4x1N4007) diode 1N4148 (D7) en zekering 2,5A (F1) stuk zijn.
Ik heb deze vervangen.
Echter de mosfet STP6NK900Z [900V,<2Ω,5,8A]heb ik niet
Om uit te testen heb ik een tijdelijk een STP7NK80ZFP [800V<1,5Ω,5,2A] erin geplaatst.
De transistor vervangen door een BC547 C
De lader schijnt weer te werken maar hij verbruikt in standby ca 16 watt
Dit lijkt wel erg veel.
Ik meet een DC spanning op elco's van 15V en 56V
De accu's liggen nog bij de eigenaar dus het samenspel heb ik nog niet getest.
Ik heb geen schema ter beschikking.
Re engineering van het primaire deel geeft dit het schema.
De nummering is niet in overeenstemming met PCB, dit staat onder de weerstand of condensator of diode.
OP1 = U3
OP2 = U2
OP3 = U1

De optocouplers heb ik get test met 5V en weerstand 220Ω pin1-2
en 10 kΩ op pin3-4
Dan krijg ik ca0,2V en ca5V in aan uit stand.
Nu mijn vragen:
Die 56V lijkt aan de hoge kant voor standby zeker gezien het feit dat de elco 330uF/50V is?

De weerstanden R12, R13, R17 zien er wel wat verbrand uit maar meten nog de waarde binnen tolerantie.
De warmte ontwikkeling komt veelal uit de trafo, Q1 en 3 stuks parallel weerstanden (2W?) in secundaire deel.
Over deze 3 weerstanden, elk 1k5Ω staat 56V
Dus die alleen zouden al 6Watt deciperen.
Is gebruik in standby van 16 watt ook niet erg veel?
De DC over bulk condensator (C2) is 278V dit is normaal toch ca325V.

Alle hulp is welkom
Groet Harrie

Een update,
Ik heb een fout gemaakt met Q2.
Niet naar de juiste pinout gezocht.
Ik was in de veronderstelling dat deze gelijk was aan 2N3905.
Met de juiste pinout werkt het weer.

Ik heb het schema compleet gemaakt en een paar componenten hernummerd.
Ik vroeg me alleen af hoe de shuntdiode werkt naar de opamp.

Schematic_Acculader Al 3620 CV_2022-04-02.pdf

Mvg
Harrie

Mooi werk in het extraheren van het schema. Dat kan in de toekomst nog wel eens van pas komen.

Gisteren gras afgedaan en mijn batterij terug opgeladen. De batterij was nog wel terug opgeladen, maar de groene led was uit. De lader was defect.
Open gemaakt, zekering ok, geen slechte verbindingen, niets verbrand.
Wat het moeilijk maakt is dat de print aan beide zijden gelakt is en het is dus niet zo evident daar op te meten.
De opstart weerstand R3 van 1M ohm bleek een waarde te hebben van 1,7 M ohm.
Heb die vervangen en de lader werkt terug.

Verder heb ik ook nog de moeite gedaan om het verbruik in stand-by (zonder batterij) te testen en ik kwam uit op 235V x 0,02 A = 5W

mvg,

ludo

Lijkt op een probleem wat een kennis van mij heeft!
Een probleem, kennis met Bosch grasmaaier, accu leeg na maaien, op lader gezet, lader even groen lampje, 4 seconde later rood. Meerdere pogingen, geen resultaat. Dus mij (technisch vernuft) werd om raad gevraagd. Ik dacht, zal wel rotte accu zijn, want er loopt een grote stroom. Accu mee naar huis genomen, gemeten, 36 Volt precies. Open geschroefd, 10 cellen meten alle 3,6 Volt. Op voeding aangesloten, geladen met 1 Amp. Tijdens laden gecontroleerd met thermische camera, V meter. Alles normaal, geladen tot 41 Volt. O.K. Na weer grasmaaien kon accu weer niet opgeladen worden. Dus lader gedemonteerd, geen meetbare afwijking gevonden. Bij bijna volle accu werkt lader normaal. De vraag: wat is loos, de accu of lader? Er zit in de accu een print voor bewaking laden. Mogelijk iemand met ervaring zelfde probleem?
Accu: Li-Ilon 10 INR 19/65 36 Volt 2,0Ah 72,0 Wh
Lader: 2 607 336 263 AL36V-20 input 220V-240V 2A output: 36Volt dc 2A

Ik ga t.z.t. de R van 1MOhm vervangen, heb er een goed gevoel bij.

Op vrijdag 8 maart 2024 18:49:35 schreef Krelis Vonketrekker:
Lijkt op een probleem wat een kennis van mij heeft!
Een probleem, kennis met Bosch grasmaaier, accu leeg na maaien, op lader gezet, lader even groen lampje, 4 seconde later rood. Meerdere pogingen, geen resultaat. Dus mij (technisch vernuft) werd om raad gevraagd. Ik dacht, zal wel rotte accu zijn, want er loopt een grote stroom. Accu mee naar huis genomen, gemeten, 36 Volt precies. Open geschroefd, 10 cellen meten alle 3,6 Volt. Op voeding aangesloten, geladen met 1 Amp. Tijdens laden gecontroleerd met thermische camera, V meter. Alles normaal, geladen tot 41 Volt. O.K. Na weer grasmaaien kon accu weer niet opgeladen worden. Dus lader gedemonteerd, geen meetbare afwijking gevonden. Bij bijna volle accu werkt lader normaal. De vraag: wat is loos, de accu of lader? Er zit in de accu een print voor bewaking laden. Mogelijk iemand met ervaring zelfde probleem?
Accu: Li-Ilon 10 INR 19/65 36 Volt 2,0Ah 72,0 Wh
Lader: 2 607 336 263 AL36V-20 input 220V-240V 2A output: 36Volt dc 2A

hoe oud zijn de accu's? sommige accu bms gaan in lock als de cellen onderling teveel afwijken, iets wat je sneller hebt met oude packs.

Testman, in het artikel staat het, precies gelijk, alle 10 cellen, 3,6 Volt, na opladen ook precies gelijk.

Op vrijdag 8 maart 2024 19:22:34 schreef Krelis Vonketrekker:
Testman, in het artikel staat het, precies gelijk, alle 10 cellen, 3,6 Volt, na opladen ook precies gelijk.

een grasmaaier trekt best wat stroom, onder last ook nog gelijk in klemspanning? het klinkt mij iig als een bms probleem, lader werkt gewoon.

edit: kan ook een probleem met de temp. sensor in het pack zijn. had dit onlangs bij een makita pack. sensor vervangen en opladen werkte weer. helaas was het een 3Ah pack, maar heb de elektronica over weten te zetten op een 5Ah pack met goede cellen wat "bricked" was door de oude bms.

[Bericht gewijzigd door testman op (28%)]

Bij het defect van mijn acculader brandde er geen enkele led (zie mijn vorige post). Na vervangen R3 (1M ohm) werkte mijn oplader weer.
In de handleiding van Bosch (zie bijlage pagina 71 Ned.) wordt aangegeven dat als de rode lamp brand tijdens het laden, de temperatuur range van het batterij pack buiten de tolerantie valt en het snelladen uitgeschakeld is. Zo ik meen te verstaan dat er nog wel opgeladen wordt met een beperktere stroom.
Fout zou dus ook in het batterij pack kunnen zitten (ntc?).
Zelf heb ik had ik bij aankoop 2 batterij packs geleverd gekregen.
Na gebruik laad ik die altijd weer direct op.
Zo controle R27 (4R7) aangewezen.

Wat is de ouderdom van het gebruikte pack en/of is dit intensief gebruikt?
Misschien ook batterij pack eens goed afkoelen in bv. frigo af vriezer en dan eens testen of de rode lamp brand bij het insteken van het batterij pack in de lader.

Let op - gevaar! Er is een fout. V25 (in het diagram wordt D7 aangeduid als een 1n4148 diode) is eigenlijk een Zener Diode 36V

Op zaterdag 12 maart 2022 14:17:46 schreef ZeHa:
Ik heb een Bosch accu lader [AL 3620 CV] welke defect is.
Onderzoek wijst uit dat de schakelFET (Q1), tansistor 2N3904 (Q2), sense weerstand 0R91 (R5), de brugcel (D1-D4 4x1N4007) :) !!!!!!!!!!!!!ZD-36V!!!!!!!!!! (D7) :) en zekering 2,5A (F1) stuk zijn.
Ik heb deze vervangen.
Echter de mosfet STP6NK900Z [900V,<2Ω,5,8A]heb ik niet
Om uit te testen heb ik een tijdelijk een STP7NK80ZFP [800V<1,5Ω,5,2A] erin geplaatst.
De transistor vervangen door een BC547 C
De lader schijnt weer te werken maar hij verbruikt in standby ca 16 watt
Dit lijkt wel erg veel.
Ik meet een DC spanning op elco's van 15V en 56V
De accu's liggen nog bij de eigenaar dus het samenspel heb ik nog niet getest.
Ik heb geen schema ter beschikking.
Re engineering van het primaire deel geeft dit het schema.
De nummering is niet in overeenstemming met PCB, dit staat onder de weerstand of condensator of diode.
OP1 = U3
OP2 = U2
OP3 = U1
[bijlage]
[bijlage]
De optocouplers heb ik get test met 5V en weerstand 220Ω pin1-2
en 10 kΩ op pin3-4
Dan krijg ik ca0,2V en ca5V in aan uit stand.
Nu mijn vragen:
Die 56V lijkt aan de hoge kant voor standby zeker gezien het feit dat de elco 330uF/50V is?

De weerstanden R12, R13, R17 zien er wel wat verbrand uit maar meten nog de waarde binnen tolerantie.
De warmte ontwikkeling komt veelal uit de trafo, Q1 en 3 stuks parallel weerstanden (2W?) in secundaire deel.
Over deze 3 weerstanden, elk 1k5Ω staat 56V
Dus die alleen zouden al 6Watt deciperen.
Is gebruik in standby van 16 watt ook niet erg veel?
De DC over bulk condensator (C2) is 278V dit is normaal toch ca325V.
[bijlage]
[bijlage]
Alle hulp is welkom
Groet Harrie

Hallo,

De dc spanning over de bulk condensator zou inderdaad ongeveer 325V ( 230 x 1,41 ) moeten zijn.
Enkele bedenkingen:
Zit er rimpel op de gemeten spanning?
Is er een probleem met de condensator zelf?
Is de belasting daarop niet te groot? Een verklaring voor het hoge verbruik in rust en warmte ontwikkeling.
Bij mijn accu lader is het verbruik in rust (zonder accu in lader) iets van een 5 Watt.
Zou de waarde van R3, R11 en R14 nog eens nameten.

De STP6NK90Z en de STP7NK80ZFP liggen qua specs dicht bij elkaar.
Bij de STP6NK90Z is de RDS(on) < 2 ohm, bij de STP7NK80ZFP < 1,8 ohm.
Eventueel toch het originele component installeren.

De STP6NK90Z is te krijgen bij Farnell, prijs 3,46€.
Wel is het zo dat de leveringskosten hoog zijn, n.l. 14,99€.
Gratis levering vanaf bestelling van 75€.
Indien niet dringend bundel ik vaak mijn aankopen. Alternatief is bijkomende aankoop van zaken die je zo wie zo nuttig kan gebruiken zoals freezer, contact cleaner, flux, desoldering lint; luchtspray; ...

mvg,

ludo

Wij hebben ook een Bosch grasmaaier met AL3620CV lader en 36V 4.0 Ah Li-Ion accu. Volgens mij precies dezelfde dus. Na de winterpauze kon hij niet meer laden. De rode LED knipperde. Dat betekent dat de accu kapot zou zijn. Dus we hebben maar een nieuwe accu gekocht, die trouwens best duur is. Die laadt wel goed.

Ik heb de oude geopend: er zitten 10 cellen in, telkens 2 in serie. Met een voeding heb ik gekeken of de cellen opladen, geen enkel probleem. De spanning was ietsje laag, een beetje over 34V. Ik heb dat met 500 mA (de accu mag laden met 1A) opgeladen tot 38.6V. De spanningen over de cellen, telkens 2 dus:
7.73 V
7.73 V
7.73 V
7.72 V
7.72 V

Dit is dus helemaal goed? Als ik zo overal alle berichten zie, denk ik dat Bosch wel een mooi verdienmodel gemaakt heeft met al die kapotte accu's die niet kapot zijn.

Er zit ook een temperatuursensor op de PCB, die geeft naar GND 21 kOhm. En de weerstand zakt als ik hem opwarm, NTC dus.

Weet iemand hoe ik hem weer aan de gang krijg? Dat ding is gewoon goed, de BMS heeft zichzelf ten onrecht in een fouttoestand gezet. Misschien omdat tijdens de winterpauze de spanning net wat te laag is geweest? Ik vermoed dat de BMS zichzelf in een niet-herstelbare mode zet?
(1) Zou ik dat kunnen resetten?

De accuspanning staat gewoon op de pinnen (met zekering), dus ik zou hem met een voeding gewoon zelf kunnen laden. Ik heb 3 aansluitingen, + en 0- accu en een derde. Maar ik weet niet wat die derde pin doet, zou dat een communicatie zijn?
(2) Enig idee of het een slecht idee is om zelf op te laden? Tot bijvoorbeeld een 39V (3,9V/cel)? Blijft de BMS zijn werk wel doen?

Een van de problemen is dat ze een deel gepot hebben. Het is een zachter kunststof, polyurethaan of siliconen. Zeker geen epoxy.
(3) Hoe krijg ik die troep eraf zodat ik bij het IC kan?

Op de C-pin van het schema hierboven zit niets aangesloten in deze accu.

[EDIT]De derde aansluiting van de accu zit, als je de accu van de lader afhaalt, op de accu gesloten naar GND. Als je hem inplugt opent dat en zit die pin aan de ingang waar T staat (niet die andere waar C staat).

Je bedoelt twee parallel, niet in serie, want dat staan ze met z'n allen (2P10S zo je wilt 10S2P).

De individuele cellen kun je meten op die connector die losgetrokken is en (met een beetje pech) de boel nu écht op slot heeft gezet.

De coating verwijderen is gewoon ouderwets pulken met niet te harde zaken (satéstokjes, spateltjes, dat soort dingen) en hopen dat je daarbij geen onderdelen van de print ragt.

Dat je spanning meet wil niet betekenen dat alles goed is: als dit een relatief simpele beveiliging is die afschakelt wanneer de spanning van de cellen te ver inzakt onder belasting door hoger geworden interne weerstand en weer inschakelt zodra er geen stroom getrokken wordt, weet jou meter niet beter dan dat er niets aan de hand is.

De belangrijkste vraag is of er ook weer spanning uit komt als je 'm zelf oplaadt: de meeste BMS'en laten ook dat niet toe.

Die troep zoals jij het noemt zit er niet voor niks op, die beschermt de gevoelige elektronica tegen vocht en vuil, anders gaan die nog sneller stuk.
Anders zou je ook klagen dat ze onbeschermd zijn en snel stuk gaan?

Ja goed mogelijk dat de spanning te ver zakt bij het in gebruik nemen en onbelast een goede spanning toont. De Ri kan dan namelijk te hoog zijn waardoor een en ander niet meer naar behoren werkt.

En een lader die 16W verbruikt bij niks doen zou zichzelf in vlammen opstoken... Gebruik je wel een RMS watt meter? De meeste Watt meters kunnen niet goed overweg met een SMPS voeding en geven totaal verkeerde uitlezingen.

Op maandag 20 mei 2024 20:36:08 schreef weardguy:
Je bedoelt twee parallel, niet in serie, want dat staan ze met z'n allen (2P10S zo je wilt 10S2P).

Er zijn 5 groepen van telkens 2 in serie. Daar kan ik van de buitenkant gewoon bij, dat is wat ook op die connector zit. Daar zitten ook de aansluitingen tussen die 2 cellen bij.

De individuele cellen kun je meten op die connector die losgetrokken is en (met een beetje pech) de boel nu écht op slot heeft gezet.

Hij zat al op slot, tenminste de lader kan niet opladen. Maar ik kan gewoon aan de buitenkant bij de cellen, blijkbaar zit er geen serie-fet in, hij gaat niet uit.

De coating verwijderen is gewoon ouderwets pulken met niet te harde zaken (satéstokjes, spateltjes, dat soort dingen) en hopen dat je daarbij geen onderdelen van de print ragt.

Coating heeft hij ook, maar dat is het probleem niet, het is die zwarte potting.

Dat je spanning meet wil niet betekenen dat alles goed is: als dit een relatief simpele beveiliging is die afschakelt wanneer de spanning van de cellen te ver inzakt onder belasting door hoger geworden interne weerstand en weer inschakelt zodra er geen stroom getrokken wordt, weet jou meter niet beter dan dat er niets aan de hand is.

De belangrijkste vraag is of er ook weer spanning uit komt als je 'm zelf oplaadt: de meeste BMS'en laten ook dat niet toe.

Er komt altijd spanning uit, ook met losgetrokken connector. Het is blijkbaar alleen een BMS die spanningen balanceert. Het probleem is dat de lader denkt dat de accu kapot is.

potting weghalen: heeft geen zin. Als je kan zien wat daar zit... kan je daar toch niets mee. Lekker laten zitten zou ik denken.

Meer nog, daar kan je helemaal niks aan wijzigen of zelfs iets voor bestellen. En zonder microscoop raak je ook niet verder.

wrs heb je de accu te ver leeg weggelegd voor de winter en die is diepontladen tijdens de winter. accu is van 2017 dus tegen de 7 jaar aan. dat pikt de bms idd niet, zeker als er ook nog een verschil in klemspanning tussen de cellen zit.

je kunt het pack met een losse lader laden, maar dan wel een lader met eindspanning die niet meer als 42V doet. bij voorkeur 1 die langzaam oplaad, paar honderd mA. of zoek een liion lader die 10 cellen aankan.

Bij mijn accu, staan 10 cellen in serie.(zie vorige meldingen) ik kreeg hem aan de gang door de ptc tussen de cellen uit te halen, gekoeld met vanille ijs, en toen kon ik hem opladen. heb de ptc er uit geknipt, en een pot.mtr aan de draden gesoldeerd, en ....niet meer aan de gang gekregen. Denk de BMS zonder de ptc totaal van slag was, en zij toerledookie. Dus met een regelbare voeding geladen, tot 42 volt.

Hierbij foto's van mijn BOSCH accu/lader