Enphase IQ7A gebruiken zonder de Envoy-S metered

Een vraag over het gebruik van Sunpower panelen met de micro omvormer IQ7A en voorgeschreven relais aangesloten op een aparte lege groep.
Is het ook mogelijk dat men de bovengenoemde panelen laat draaien zonder de Envoy-S metered bij de meterkast. De Envoy-S doet aan monitoring via de telefoon maar ik heb helemaal geen internet op mijn telefoon. De IQ7A heeft een controle lampje op de micro omvormer waardoor men kan zien of deze werkt. Weet iemand dit misschien?

Zonder Envoy-S heb je nog maar 1 mogelijkheid om de zien of ze werken, dat is dan met een aparte kWh meter.
De Envoy-S mits gekoppelt met internet wordt ook gebruikt voor software updates vanuit de fabrikant.

Al meegemaakt met oudere systemen dat deze gewoon stoppen met werken omdat ze geem updates hebben gehad.

Weet niet hoe dat met dit type nieuwere micro omvormer zit.

ja, ze werken perfect zonder.
zolang ze oranje knipperen dan, werken ze.
als ze rood knipperen, is er een fout ergens

ik heb 2 IQ7 hangen in de garage en komen er 2 bij. ben aan het uitzoeken of je op de één of andere manier met een raspberry ze kan uitlezen.
en anders zal het toch een envoy worden. kan je al kopen voor een 130€ heb ik gezien. ik vond het nu niet de moeite voor slechts 2 IQ7

als je een digitale kwh meter erbij zet, en je wat handig bent met een raspberry, maak je uw eigen monitor systeem

[Bericht gewijzigd door fcapri op 20 maart 2022 16:48:28 (13%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Beste fcapri,

Dank voor uw reactie, werken de twee IQ7 dan ook bij het Enphase 1 fase relais zonder de Envoy-S, geeft dat Enphase relais dan geen storing of iets dergelijks?

Met vriendelijke groet,

Milio

Op 20 maart 2022 16:08:10 schreef HD13:

De Envoy-S mits gekoppelt met internet wordt ook gebruikt voor software updates vanuit de fabrikant.

Al meegemaakt met oudere systemen dat deze gewoon stoppen met werken omdat ze geem updates hebben gehad.

Wat een onzin wordt er hier verteld.

En juist daarom moet je updaten UITZETTEN, dan was het gewoon blijven werken.
We leven in een weggooimaatschappij.
Verkopers bepalen dus wanneer jouw product moet worden vervangen!

(gekoppeld moet met een d in de voltooide tijd. pfffff. je schrijft zeker wel "hij koppeld"?)

ik heb geen relais, dat dient enkel voor automatisch af te schakelen als de 230V niet goed is. maar dat doet een iq7 uit zichzelf. als de spanning wegvalt, schakelt die af. het relais is dan ook niet verplicht zolang je een zekering hebt waarmee je de boel ook spanningsloos kan zetten

Ik heb in de manuals ergens gelezen dat die Enphase een Envoy nodig heeft bij installatie.

Voor mij was dat de hoofdreden om te gaan voor APS micro-omvormers. Die heb ik hier draaien (YC600 en QS1) zonder monitoring. Een ECU-C is met 200 euro gewoon te duur.

Voor bewaking heb ik dan een kWh-teller in de meterkast.

Maar tegenwoordig is er voor APS ook een betaalbare monitor (E 55,-) voor max 4 panelen.

Op 1 april 2022 11:13:42 schreef fcapri:
het relais is dan ook niet verplicht

In België denk ik wel, want zonder zal je niet door de keuring komen.
Men heeft weten te verspreiden dat dat relais nodig is voor de veiligheid.
Want die micro's zouden wel eens op "island" kunnen gaan werken, waardoor er spanning op het net komt, wanneer dat is uitgevallen/ afgeschakeld ........... Tja je moet wat verzinnen om je spullen te kunnen verkopen.

is geen verplichting, ook enphase geeft aan dat het geadviseerd wordt maar niet nodig is, aangezien een IQ7 automatisch uitschakelt als de netspanning weg is, of te hoge spanning heeft.

elke inverter zou zo in eiland kunnen gaan werken, dus dan zou je bij elke installatie zo een relais moeten gaan steken.

er is maar 1 website die zit te roepen dat het een verplicht relais is (en de andere copieren de exacte tekst), en dat is een zonnepaneel installateur. in de wetgeving staat NERGENS dat een enphase een ontkoppelrelais moet hebben, en de rest niet
ze gaan dan wat gaan roepen dat je installatie niet voldoet aan de NEN1010 en dat is onzin. die spreken enkel over een werkschakelaar zodat je de boel spanningsloos kan zetten. en dat is dit relais niet.
een mechanische afsluiter is verplicht, en dat is de zekering in de zekeringkast.

ook zijn er die beweren dat je installatie (in NL) niet voldoet aan de netnorm, terwijl enexis (netbeheerder in NL) zelf al heeft gemeld dat ze niet verplicht zijn.

nuja, zal het laten weten, ik heb nu 4 IQ7's hangen, binnenkort komt er een 20Panelen installatie bij en dan wordt de hele boel gekeurd (20panelen op 1 inverter, de IQ7's in de loods)

Goedemorgen,

Hartelijk dank voor uw reactie, de IQ7 gaat ook verbonden worden achter een automaat en aardlekschakelaar en de panelen worden rechtstreeks verbonden met een 4 kwadraat aardleiding direct naar de aardpen in de meterkast.
Ik heb dan wel nu een beter beeld van dit (verkoop verhaal van Enphase)

Fijn weekend.

Milio

fcapri,

Het klopt helemaal en het werkt, alleen een een Micro omvormer IQ7X op een Sunpower X21 96 cells gewoon aangesloten middels een werkschakelaar op een lege groep (automaat en aardlek) geen Enphase relais want dat moet geconfigureerd worden via de Envoy-S en dan wordt het lichtje rood.
Gewoon een oranje lichtje op de micro omvormer zelf die zegt: Ik werk gewoon en heb geen internet verbinding. U had helemaal gelijk. Trouwens de IQ7X gaat er binnenkort uit volgens Enphase NL in Den Bosch.

fcapri nogmaals bedankt voor de info.

Op 1 april 2022 11:13:42 schreef fcapri:
ik heb geen relais, dat dient enkel voor automatisch af te schakelen als de 230V niet goed is. maar dat doet een iq7 uit zichzelf. als de spanning wegvalt, schakelt die af. het relais is dan ook niet verplicht zolang je een zekering hebt waarmee je de boel ook spanningsloos kan zetten

Ik had afgelopen week een zonnepanelen figuur over de vloer en die zegt:

* Het mag in Nederland niet.
* Envoy beweert: "met een relais mag het wel. Goedkeuring volgt."
* Er is geen goedkeuring, en die gaat niet komen ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wat mag niet?

die dingen werken zelfstandig, schakelen uit als de netspanning niet aanwezig is of buiten tolerantie. ik zie het verschil niet met een andere.

trouwens op zonnepaneelforum (facebook) zijn er genoeg die enphase als officiele installatie hebben, dus zou niet weten wat er niet mag.

Sine

Moderator

Op 16 april 2022 20:09:37 schreef rew:
[...]Ik had afgelopen week een zonnepanelen figuur over de vloer en die zegt:

* Het mag in Nederland niet.
* Envoy beweert: "met een relais mag het wel. Goedkeuring volgt."
* Er is geen goedkeuring, en die gaat niet komen ook.

Beetje vreemd verhaal, waarom zouden die IQ's opeens een andere behandeling vergen dan andere micro inverters.

Als die dingen beveiligd zijn tegen 'eilanden' is er geen enkel probleem.

"Een" zonnepanelen cowboy alsook een facebook groep zijn niet noodzakelijk verspreiders van waarheden. *kuch*

-edit-

Blijkbaar voldoet de omvormer niet (en het relais wel) aan VDE 0126

Maar hij voldoet wel aan EN 50549 en dat is blijkbaar:

Requirements for generating plants to be connected in parallel with distribution networks - Part 1: Connection to a LV distribution network - Generating plants up to and including Type B

Moet het ding aan beide voldoen? Geen idee.

[Bericht gewijzigd door Sine op 17 april 2022 00:21:30 (23%)]

Op 16 april 2022 23:51:43 schreef Sine:

"Een" zonnepanelen cowboy alsook een facebook groep zijn niet noodzakelijk verspreiders van waarheden. *kuch*

nee, maar in die groep zijn er continue vragen welke systemen mensen moeten kiezen. centrale stringomvormer (met optimizers) of enphase (dure) systemen. en daar zijn er toch veel die enphase hebben, zou me dan wel verwonderen als die niet goedgekeurd zijn.

dat Qrelay zou ook reageren op frequentieveranderingen waar een iq7 niet op reageert (die heeft een breder frequentiebereik om overal te wereld bruikbaar te zijn).
een 3F Qrelay doet ook aan fasekoppeling, zodat een envoy (op 1fase aangesloten) ook kan communiceren met de andere fase enphases.
enphase is één van de grootste inverterbouwers uit californie, zou me echt verwonderen als die geen goedkeuring hebben terwijl er hopen installaties in de benelux staan.

stukje van tweakers waar enphase aan bod kwam (ivm dat relais)

Overigens is e.e.a. al verduidelijkt en opgelost. Uiteindelijk heb ik het maar aan Enexis (netbeheerder) gevraagd, en van hun kreeg ik het antwoord dat een Q-Relay NIET verplicht is. Ook Enphase zelf geeft inmiddels aan dat het alleen maar een advies is. De micro omvormers schakelen ook zelf uit als de netspanning te hoog wordt (246 Volt blijkbaar).

Nou kan ik wel betweter gaan spelen, maar als zowel de installateur als Enphase als Enexis hetzelfde zeggen dan ga ik er verder niet moeilijk over doen, dan is het prima zo.

Wat er trouwens vanuit NEN1010 geëist wordt is een werkschakelaar, zodat de netspanning uitgeschakeld kan worden als er onderhoud aan de installatie moet worden gepleegd. De nieuw geplaatste aardlekschakelaar/installatieautomaat voldoet hiervoor.

als die enphases geen goedkeuring hebben, zou enexis dat toch ook laten weten dan

Op 16 april 2022 23:51:43 schreef Sine:

Blijkbaar voldoet de omvormer niet (en het relais wel) aan VDE 0126

Maar hij voldoet wel aan EN 50549 en dat is blijkbaar:

waar vond je dat?
https://www4.enphase.com/sites/default/files/downloads/support/IQ7-Q-R…
en
https://www4.enphase.com/sites/default/files/downloads/support/COCP201…

zie hier toch staan dat IQ7 (verschillende modellen per certificaat) and q-relay voldoen?
https://www.ase-energy.com/micro-onduleur-enphase-iq7a-c2x34507822
en deze heeft onderaan ook alle certificaten staan waar die aan voldoen voor verschillende landen.

al die websites die beweren dat zo een Qrelay nodig is, zijn toevallig wel verkopers hé, en als die een extra onderdeel kunnen verkopen...

https://www.stralendgroen.nl/product/enphase-q-relais-3-fase-voor-iq7/

https://www.solar-nu-webshop.nl/webshop/enphase-micro-omvormer/detail/…

https://www.solar-bouwmarkt.nl/enphase-omvormers-q-relay-1-fase.html

...

en nog iets, blijkbaar spreken die VDE certificaten vooral op frequentie:

o VDE 0126-1-1:2006 (Limite maximum de fréquence 50.2Hz)
o VDE 0126-1-1:2006 /A1:2012 VFR 2013 (Limite maximum fréquence 50.4Hz)
o VDE 0126-1-1:2006 /A1:2012 VFR 2014 (Limite maximum fréquence 50.6Hz)

en een 50hz IQ7 doet 45-55hz

the agreement is attached to the DIN VDE 0126-1-1/A1 certificate of conformity (VFR 2014 version) of
the decoupling device which the Manufacturer must have.

wat ik wel vond is dat die IQ7's op zich niet voldoen aan één of andere franse netwerkbeheerder, en daar is het Qrelay wel verplicht omdat je die via updates kan laten voldoen aan de laatste regeltjes

The Enphase IQ7 series micro-inverters know how to cut themselves electronically in 20 ms (electronic decoupling) but do not correspond to the French standard which imposes the Photovoltaic solar standard (VDE 0126-1-1:2006/A1:2013 and VFR 2019) currently mandatory.

Guys: Ik zeg alleen maar wat die gast mij verteld heeft. Hij zegt dat hij het geen goed plan vind en dat ie daarom er niet mee werkt. Tja, dan kan ik hem gaan uitvragen over welk regeltje precies de enphase stuff niet aan zou voldoen, maar wat voor nut heeft dat voor mij op dat moment? Als ik zonnepanelen met enphase microomvormers wil en hij doet niets met Enphase dan moet ik hem niet inhuren. Klaar. Op dat moment weet ik genoeg.

Ik zie het als een datapunt: "Er zijn mensen die beweren dat de enphase omvormers niet aan de Nederlandse regels voldoen".

Trouwens... Hij hintte er wel naar dat het iets te maken had met "230V op het dak".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 17 april 2022 04:52:13 schreef fcapri:
[...]
en daar zijn er toch veel die enphase hebben, zou me dan wel verwonderen als die niet goedgekeurd zijn.

Dat zegt natuurlijk ook nog helemaal niets, om te weten of het mag moet je verstand hebben van de regels eromheen.

dat Qrelay zou ook reageren op frequentieveranderingen waar een iq7 niet op reageert (die heeft een breder frequentiebereik om overal te wereld bruikbaar te zijn).

Daar zijn inderdaad regels voor om te voorkomen dat je bij overproductie het net 'opblaast'.

één van de grootste inverterbouwers uit californie, zou me echt verwonderen als die geen goedkeuring hebben terwijl er hopen installaties in de benelux staan.

Volkswagen verkoopt internationaal ook bergen Diesels, en we weten hoe goed dat allemaal is afgelopen.

waar vond je dat?

Nou, beter gezegd, ik vond het niet. In geen enkele datasheet van de IQ7 staat dat ze aan de VDE 0126 voldoen.

@rew
Tja, dat relais mag blijkbaar ook als werkschakelaar dienen, maar daar zijn andere oplossingen voor.

Overigens vind ik 230V of zelfs 400V op het dak niet zo eng, een flinke DC string die je niet kunt uitschakelen is veel "spannender".

Ik weet het verder ook niet, maar er zijn genoeg zonneboeren die ze installeren zonder het relais.
Maar als ik dan kijk hoe ze de rest van de installatie opbouwen geloof ik niet dat ik die echt als referentie moet gebruiken.

Is er ook iemand die een advies of ervaring heeft heeft over/met een kilowatt uur meter voor inbouw in een ABB Hafonorm kast die dan de opbrengst kan meten. De panelen zitten aangesloten op een groep en een aparte aardlekschakelaar gescheiden van de rest.

dat kun je met een gewone 1 of 3 fase kWh meter voor dinrail maken. de meeste kunnen 63A direct hebben zonder stroomspoelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zelf heb ik een soortgelijke setup met een Eastron SDM230 meter. Kan je eventueel ook uitlezen via modbus.

https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm230dr

Michael / PA4MW

Ik heb hier ook mijn zonnepanelen (2500Wp) op micro-omvormers zonder monitoring.

In de meterkast een din-rail kWh meter, en dan de pulse uitgang gekoppeld aan een ESP32, ook de P1 aansluiting naar de ESP32 die dan de gegevens opslaat op een SD kaartje en via Wifi beschikbaar maakt. Met een browser kun je dan zien wat er gebeurt.

Werkt voor mij perfect.