EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op 26 maart 2022 22:48:18 schreef gandalf01:
. Daardoor moeten we als RepairCafe een mechanisch goed functionerend apparaat afdanken omdat we de elektronica niet gerepareerd kunnen krijgen.
Ik lees "afdanken". In uiterste nood kan je in dit geval de A1-A2 kort leggen en gaat hij op vol vermogen. Minder zuigvermogen kan je altijd bekomen door de valse luchtklep op de steel te openen.
Al veel tips gehad zie ik. Ik probeer niet in de herhaling te vallen:
Volgens mij zit er een terugkoppeling op. Dwz dat wanneer de processor geen teken v leven vd triac bemerkt deze de boel stil legt.
Heb je de motor uiteen gehad? Koolborstelaansluiting niet afgebroken? Met stuk 2,5mm2 makkelijk repareerbaar.
De triac niet los getrild? Opgelet voor onballans door vuilophoping id turbine.
MGP
LDmicro user.
Een mooie PDF heb je daar gemaakt.
Die regeling zonder controller heb ik ook nog liggen, die stofzuiger heeft meer dan 20j gewerkt, eerst in huis en dan in het tuinhuis en omdat er geen stofzakken meer te krijgen waren werd die verleden jaar gedemonteerd voor wisselstukken.
En Testman zal er heel dicht bij zijn wat betreft de oorzaak.
Ook ik heb eens 1 dag meegedraaid in zo'n repaircafé en moet zeggen dat >3/4 van de toestellen het herstellen niet waard zijn en toch 'moet' je daar een poging voor doen.
Diezelfde dag heb ik ook afgehaakt wegens het gevoel van tijdverspilling.
EricN
Op 27 maart 2022 08:05:20 schreef MGP:
Een mooie PDF heb je daar gemaakt.
Die regeling zonder controller heb ik ook nog liggen, die stofzuiger heeft meer dan 20j gewerkt, eerst in huis en dan in het tuinhuis en omdat er geen stofzakken meer te krijgen waren werd die verleden jaar gedemonteerd voor wisselstukken.En Testman zal er heel dicht bij zijn wat betreft de oorzaak.
Ook ik heb eens 1 dag meegedraaid in zo'n repaircafé en moet zeggen dat >3/4 van de toestellen het herstellen niet waard zijn en toch 'moet' je daar een poging voor doen.
Zijn dat dan de "gedrochten" die elders reeds een afkeuring gehad hebben?
MGP
LDmicro user.
Op 27 maart 2022 08:18:58 schreef EricN:
Zijn dat dan de "gedrochten" die elders reeds een afkeuring gehad hebben?
Denk het niet, oudere mensen die vergeelde strijkijzers van 20euro enzo meehebben.
Dan zijn er ook die een kartonnen doos meehebben met defecte prullen waar je toch meer dan een dag werk aan hebt.
Maar je zie toch aan de mensen dat ze krap bij kas zitten, als je er een paar uur voor overhebt om daar te wachten zegt genoeg en toch voelde dat als tijdverspilling omdat je in de kringloop voor een paar euro een gelijkaardig werkend toestel kunt kopen.
e:/ anekdote: er zat daar ook een vrouw die een handdroger meehad te wenen, haar autodeur was opengewaaid op de parking tegen een verlichtingspaal en had een flinke deuk, kostelijke handdroger zei ze.
Hou het ook op X 2 condensator..ICs weinig tot nooit defect gehad. Je geeft aan dat soft start wel werkt maar niet doorstart, dat geeft aan dat IC gewoon werkt..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 27 maart 2022 08:05:20 schreef MGP:
het volk wat in zo'n repaircafe komt heeft vaak weinig geld. dan komen er wel hopeloze reparatievragen langs ja. dat je letterlijk gaat denken dat je zelf beter spul bij de vuilnis hebt gevonden. gammele strijkijzers die gevallen zijn van 20€ nieuw, tv's die zoveel krassen in de lcd hebben dat reparatie zonde van tijd en middelen is. een laptop adaptersnoer met breuk erin ofzo zal minder voorkomen, hoewel dat simpel te herstellen is..
Even voor een blauwe maandag bij een repair cafe gezeten maar dat eindigde in een ellende. Net wat je zegt Testman, vaak hopeloze spullen en ook hopeloze medewerkers. De een was nog eigenwijzer dan de andere . Kwamen bij de Marine weg en weten alles beter.. Maar mee gestopt, zonde van mijn tijd
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 28 maart 2022 18:43:39 schreef smd:
Even voor een blauwe maandag bij een repair cafe gezeten maar dat eindigde in een ellende. Net wat je zegt Testman, vaak hopeloze spullen en ook hopeloze medewerkers. De een was nog eigenwijzer dan de andere . Kwamen bij de Marine weg en weten alles beter.. Maar mee gestopt, zonde van mijn tijd
eigenwijs zijn zit in de technische mens standaard wel in. komt het volk met een opleiding wel even zeggen hoe iets moet, daar komt zeker net zo veel ervaring bij kijken en dat hebben ze dan weer niet.
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
Wat gebeurt er als je de hele sturingsprint ertussen uit haalt? Dus 230V rechtstreeks naar de motor zonder softstart elektronica ervoor.
Flinke inschakelpiekstroom. De borstels gaan daar minder lang door mee.
In extreme gevallen is het mogelijk dat de automaat er uit gaat, al heb ik zulke gevallen nooit gezien.
Let er op dat je niet per ongeluk ook de thermische beveiliging omzeilt.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (18%)]
Op zaterdag 19 oktober 2024 15:01:53 schreef Ledlover:Let er op dat je niet per ongeluk ook de thermische beveiliging omzeilt.
Das een goede! thanks!
Hallo, ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar ik heb een Miele C3 stofzuiger echter gaat deze niet meer aan.
Ik heb de stofzuiger helemaal open gemaakt, de motor heb ik schoongemaakt en de Triac lijkt in orde als ik de youtube filmpjes mag geloven.
Als ik de stekker in het stopcontact doe en de stofzuiger aan doe, gaat er even een lampje branden bij de "zuigstand" deze gaat na één seconde weer uit..
Ik heb de spanning gemeten en meet deze lijkt OK.
Kan dit door de "aansturing " komen ?
Verder ben ik een aardige leek, maar ik snap niet dat de stofzuiger (de motor) niet meer aangaat
meet eerst snoer eens door, want vaak in oprol mechanisme is een breuk bij haspel begin. Daarnaast meet of tussen de koolborstels weerstand van pak em beet 3 Ohm word gemeten. 3de stap is of je op de motor 230V meet bij aanschakelen
Ik heb alles gemeten en tot bijgevoegde foto staat er 230v.
Dus ook op dit stekkertje wat naar de motor gaat.
Op de koolborstels staat 5ohm is dat ook goed?
EricN
De sturing faalt wel al eens. Gezien dit complex is zou ik beginnen met het elemineren van andere mogelijkheden.
1. Motor terug uit elkaar en de triac nakijken op slechte contacten. Foto's posten alhier helpt. Dan triac uitmeten (buitenste 2 rond de 100 ohm. Middelste en 1 vd buitenste oneindig. De veiligheid ernaast moet ook nul ohm zijn
2. De pootjes v triac en veiligheid durven wel eens niet zichtbaar breken. Beweeg ze eens zeer voorzichtig. Een halve mm bv. Kijk of er aan het lichaam vd triac waar de pootjes buiten komen scheurtjes zijn.
3. Kijk de koolborstels na of de inplugpennen gebroken zijn.
4. Als je de mkt op de sturing kan nameten is dat meegenomen. Wel uitgesoldeerd meten. Niet op de print.
Nogmaals ik ben een aardige leek, maar denk dat ik het euvel heb gevonden.
De buitenste twee pootjes op de triac meet ik een waarde van 57 .
Andere combinaties van pootjes oneindig.
Maar ik zie net dat er 1 pootje van dit component los zit.
Hoe kan ik dat repareren?
EricN
Overtemperatuurbeveiliging. Lees dit topic eens gans door: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146749/1
Meestal onbalans in de turbine de oorzaak. Vuilophoping met trilling ten gevolge. Dus oorzaak niet vergeten aan te pakken.
Ter test kan je deze tijdelijk eens overbruggen. Dan behoort alles te werken. Gezien dan de veiligheid op overhitting dan wel weg is dien je dit component wel zeker te vervangen maar dan weet je tenminste dat de rest in orde is.
Maar wel een nieuwe plaatsen, want als de filters vol zijn dan heb je een brandende fakkel aan je slang zitten.. NIET WEGLATEN!!