Aldi Quigg USB lader gedemonteerd

Kruimel

Golden Member

Recent liep ik een Aldi binnen en zag een €3,99 lader liggen bij de kassa. Dat prikkelde mijn nieuwsgierigheid of dat iets zou zijn of niet. Er zijn veel gevallen bekend dat er gevaarlijke waar geleverd wordt via de directe import (al is het niet universeel slecht), dus ik hoopte dat een aankoop hier in NL een veilig apparaat te vinden. Teaser: het ziet er goed uit.

Dit zijn de verpakking...

...en de lader zelf:

Mijn eerste stap was een simpele test om de stroomcapaciteit te testen door mijn telefoon er aan te hangen. Mijn telefoon startte met 1,7A en stabiliseerde bij opwarmen iets daaronder:

Hij levert dus aanzienlijk meer stroom dan geadverteerd en wordt in het proces nauwelijks meer dan handwarm.

Open maken was niet zo makkelijk, hij is stevig dicht gelijmd, maar als je eenmaal met een schroevendraaier de lijmrand open hebt geforceerd wordt het snel makkelijker:

Dit bevrijdt vervolgens een (vastgelijmd) enkelzijdig bordje met een bescheiden hoeveelheid THT componenten:

Vooralsnog geen reden tot achterdocht, met een (waarschijnlijk) 'fusible' weerstand aan de primaire kant, en een ontstoorspoel tussen de primaire elco's en een 470pF veiligheidscondensator tussen primaire en secundaire.

Volgende post meer beelden van de onderkant van het bord.

Kruimel

Golden Member

De onderkant van het bord verraad best nog een complexe en moderne uitwerking, met een ruime scheiding tussen de primaire en secundaire:

De primaire wordt geschakeld met een chip met een interne schakelaar:

De secundaire wordt gelijkgericht met wat lijkt op een synchrone gelijkrichter:

Een kleine chip regelt met het aangesloten apparaat dat het een lader is:

Al met al dus veel halfgeleiders voor weinig geld. Beide de synchrone gelijkrichter en de "onderhandelchip" had ik niet verwacht voor €4.

Volgende post het binnenwerk van de trafo.

Kruimel

Golden Member

Omdat deze lader geen optocoupler heeft is de netscheiding alleen afhankelijk van de Y1 ontstoorcondensator...

...en de transformator met een interessante constructie waar de secundaire boven- en onderlangs een uitstulping van de bobine voeren:

Na het verwijderen van de kern en het afwikkelen van de hulpvoeding en de eerste helft van de primaire (met de bijbehorende lagen tape) toont zich de secundaire:

Dit is extra dik geïsoleerd draad met een extra isolatie op de plekken waar de draden de trafo in gaan, hier worden punten gescoord, want dan wordt het erg lastig om een overslag tussen primair en secundair te krijgen.

Wat niet op de foto staat is dat er lagen afscherming tussen de primaire en secundaire zaten. Er is dan een wikkeling die alleen maar aan één kant aan de primaire zit, en aan de andere kant open is. Dat zorgt ervoor dat de schakelpieken van de primaire niet capacitief koppelen naar de secundaire. Dat verklaart dat de Y1 condensator maar 470pF is en niet 2,2nF zoals je vaak ziet. Dat maakt de lekstroom vanuit het net kleiner.

Conclusie: Ik wordt blij van deze lader en zou hem aanraden als simpele en goedkope voeding voor alles met een USB aansluiting dat niet teveel stroom nodig heeft.

Arco

Special Member

Ik heb 'm van (ik dacht) Action, daar is 'ie 1500mA...

Merk is DMG (ik dacht eerst dat er 'OMG' stond, dus vreesde het ergste... :) )
Ziet er goed uit van binnen!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Als je goed kijkt zie je op de foto al dat dit andere laders zijn. De behuizing verschilt, en de jouwe is smaller. Ik was net in de Action gelopen (om een ander product) en ik zag hem daar niet. Daar wisselen ze elk seizoen van producten, dus dat hoeft niet te zeggen dat hij niet van de Action komt. Iets dat 1,7A levert mag je IMHO rustig als een 1,5A lader verkopen.

Arco

Special Member

Deze is 60(l) x 35(b) x 22(h). 'Dikke' deel met tekst is 42 x 35mm.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Mijn trigger was het "stapje" aan het einde van het stekkerdeel, je ziet dat er bij jou nauwelijks of geen breedteverschil is met de stekker, en het er bij mij er nog een mm of 3 breder wordt.

Maten zonder de pinnen zijn in mijn geval: 61,3x40,4x26,2mm. (Mijn) conclusie: andere maten = andere lader (maar het kan natuurlijk nog steeds een goede andere lader zijn). :)

maartenbakker

Golden Member

Diodegonewild would approve. Definitely not dodgy!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://lygte-info.dk/info/indexUSB%20UK.html kun je je lol ook op als je het interessant vind om dit soort laders uit elkaar te halen en te onderzoeken.

Op 2 april 2022 19:16:09 schreef maartenbakker:
Diodegonewild would approve. Definitely not dodgy!

Approooooooooove.....
Kan die man niet langer dan 10 seconden aanhoren, wat een jengelstem :D

joopv

Golden Member

Bedankt voor de uitgebreide fotoreportage en teardown!

Dit bied toch wat tegenwicht voor de eindeloze "uit china komt veel gevaarlijke troep" verhalen, waarvan je je kan afvragen of dat niet vooral advertentie-inkomsten-aangedreven sensatiezoekerij is.

Nee hoor. Er komt daadwerkelijk veel troep uit china. Bestel eens wat willekeurige goedkope laders van ebay of ali en je zult het wel zien.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
PE9SMS

Special Member

Op 3 april 2022 12:36:17 schreef joopv:
Bedankt voor de uitgebreide fotoreportage en teardown!

Daar sluit ik me van harte bij aan, altijd leuk om van dit soort zaken plaatjes van de binnenkant te zien!

This signature is intentionally left blank.
Kruimel

Golden Member

In dit geval had ik ook als motief dat een kennis met een jong kind een lader nodig had, en ik een lader met gepaste zelfverzekerdheid wilde kunnen af- of aanraden.

Op 3 april 2022 13:14:16 schreef Ledlover:
Nee hoor. Er komt daadwerkelijk veel troep uit china. Bestel eens wat willekeurige goedkope laders van ebay of ali en je zult het wel zien.

Als je via directe import koopt en sorteert op de goedkoopste eerst dan inderdaad, maar als je slechts één van deze twee criteria laat vallen valt het IMHO reuze mee. Goedkope en veilige laders uit Nederland en fatsoenlijke laders van AliExpress komen allebei voor. Als je voor een duppie op de eerste rang wil zitten kom je relatief vaker bedrogen uit.

Op 3 april 2022 12:28:30 schreef klabam:
Kan die man niet langer dan 10 seconden aanhoren, wat een jengelstem :D

Maar inhoudelijk lastig te verslaan, hij heeft mijn respect... :o

maartenbakker

Golden Member

Action is ook zo goed als directe import. Alleen net niet de goedkoopste dus het kan meevallen.

Op 3 april 2022 12:28:30 schreef klabam:
[...]

Approooooooooove.....
Kan die man niet langer dan 10 seconden aanhoren, wat een jengelstem :D

Moet je voor de grap eens zijn Tsjechisch gesproken video's luisteren. Dan weet je meteen waar zijn accent vandaan komt; schijnt binnen Tsjechie ook nog eens streekgebonden te zijn. Ik hoefde er niet zo lang aan te wennen als aan Dave Jones.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 3 april 2022 18:40:18 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Dave Jones vind ik wel prettig om naar te luisteren, met die diodegonewild is één filmpje wel genoeg (te veel) ;)
Na een kwartier heb je wel een teiltje nodig (ik zou zeker geen 2e filmpje van hem bekijken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat voor meet toestel laat je hier zien?

Kruimel

Golden Member

Dat is een metertje geweest uit China, in mijn specifieke geval geeft hij "Ruideng" weer. Ik denk dat ik hem van Banggood heb, maar het zou ook van AliExpress of eBay kunnen zijn. Hier heb je een voorbeeld van een vergelijkbare listing:

Banggood link: RIDEN® UM34/UM34C For APP USB 3.0 Type-C DC Voltmeter Ammeter Voltage Current Meter Battery Charge Measure Cable Resistance Tester - UM34

Ze zijn ook elders te vinden, zoek op Google naar "USB meter" en je vindt ze bij de vleet. In mijn herinnering waren ze flink goedkoper dan de €18 die ik hier zie.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 april 2022 22:01:35 schreef Arco:
Dave Jones vind ik wel prettig om naar te luisteren, met die diodegonewild is één filmpje wel genoeg (te veel) ;)
Na een kwartier heb je wel een teiltje nodig (ik zou zeker geen 2e filmpje van hem bekijken...

Ik had het precies andersom. Diodegonewild heeft me nooit tegengestaan maar was even wennen. Dave Jones vond ik in het begin erg kwaken, maar dat is inmiddels wel gewend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."