Scooter 3kW 48V vs 72V

Weer mooi weer op komst.
Weer aan de pruts met de scooters.
Ruimte maken en huwelijk goed houden ;)
Dus er moeten er een hoop weg.
Maar voordat....dat?

Wat is nu precies het voordeel/nadeel van 72V tov 48V.
Met mijn 2,5V LTO kan ik beide kanten op.
Dito met het stapeltje kentekens.

P=UxI
3000=72x41,67
3000=48x62,5

Amperage en weerstand zijn anders.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de 72V meer oempf heeft.
Maar voordat ik kentekens ga 'opzeggen', even checken.

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

Met 72V heb je veel lagere stromen, dus makkelijker om mee te werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is het enige ;(
Minder 'verliezen'.
Bij het aansluiten klappen de vonken bij 72V aardig over.
Als het verschil aan het achterwiel verder weinig maakt.
Stukje veiligheid/gemak mbt rendement?

72vdc ligt al boven de 60vdc die als 'veilig' wordt beschouwd. Je zult dus meer aandacht moeten besteden aan aanraakveiligheid dan bij 48v. Zeker als vocht in het spel is, wat buiten natuurlijk kan.

72v heeft wel voordelen zoals al gezegd. Minder verliezen, minder opwarming bij overgangsweerstanden tussen contacten.

3kw is 3kw, of je die nu uit 48v of 72v haalt. Als je op 72v meer kracht ervaart, dan kan het zijn dat je stiekem meer dan 3kW trekt. Maar dat kan je net zo goed doen met 48v. De motor moet natuurlijk wel zo'n vermogen kunnen trekken bij die spanning.
3kW is 3kW ongeacht de spanning.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt.
Goed dat ik dat kenteken dan nog niet opgestuurd heb :)

Met 48V kan ik twee batterijblokken gebruiken.
Elk kan ik dan apart zekeren en dan parallel aan de controller hangen.
Ook kan ik veel sneller laden.
(met aan elk blok een lader, even omstekkeren).
Bij 72V houd ik wat batterijen over,
das ook zonde.

Met 2x48Volt blijft het Voltage ook wat langer hoog met LTO.
De topsnelheid dus ook.

Ik was even in de war met het idee vermogen/koppel.
Maar dat telt dus eigenlijk alleen bij de verbranders.

Bij 72 volt mag de bedrading dunner zijn.
De motor en verlichting is bepalend voor de voedingspanning, en heb je er een juiste lader voor?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ook bij verbrandingsmotoren is vermogen gewoon vermogen. Koppel zegt op zichzelf heel weinig, omdat het maar 1 meting op een grafiek is.

De vermogen/toerentalcurve zegt veel meer. Je wil dat de motor al bij een laag toerental een respectabel vermogen kan leveren. Om dat te bereiken moet de motor dus bij een laag toerental een hoger koppel leveren om op een gewenst vermogen uit te komen. Maargoed, dat gaat een beetje buiten de scope van dit forum.

Een elektromotor kan al heel snel z'n nominale vermogen leveren, of dat nu bij 1000 of bij 5500 toeren is. Bij 1000 toeren en 3kW zal hij veel koppel moeten leveren, bij 5500 toeren zal dat aanzienlijk gezakt zijn voor hetzelfde vermogen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Yep
Een stuk of 8 (48V, nou ja 52V in het eggie) met amperage naar keuze.
O-)
De 48V hebben ook een wat luxere controller.
De 72V zijn meer hobbybob.
Daar heb ik 'maar' 3 laders van.

Ik had al heel wat 48V staan toen ik ook weer wat 72V tegen kwam.

Elke scooter heeft zo weer z'n voor en nadelen.
Type remmerij, wielen, vorm frame etc.
Voor de verlichtimg hangt er overal een omvormertje tussen.
Heb ook 48V 2kW staan.
Maar dat is toch echt te weinig.

Daar was ik ook wat mee in de war.
Vroeguh Capri's gehad.
2.0V6
2.0L4
Bijna zelfde aantal pk's, maar ander koppel.
Dacht dat ik Volt dan een beetje als koppel kon zien.
Maar dat werkt dus niet zo.

Oempf van beide 3kW is dus hetzelfde.
Warmte productie (verliezen) zijn anders.
Idem bij meterkast dat ze langzamerhand naar de 240 Volt gaan, zodat er meer stroom door de kabel kan zonder de boel op te fikken.

De 72V wielen zijn wel groter (inch) dat zou nog wat verschil kunnen maken.
Maar dat is dan de wet kracht x arm (lengte).
Is het toeren verhaal, het ene wiel kan dan sneller op toeren komen.

Nee.

Een motor heeft een motor constante. In de RC autotjes/vliegtuigjes wereld wordt dat in rpm/v uitgedrukt.

Even snel rekenen: Scooter, max snelheid 50km/u = 15m/s. Wiel omtrek is zeg 1m, dus 15 omwentelingen per sec, dus 1000 per minuut.

Dus die motor van jou heeft 20 RPM per volt omdat ie bij 50V (afgerond 48) zo'n 1000 RPM moet doen.

Als ie bij 50V 3kW moet doen, dan is de stroom ongeveer 60A.

Die 20 RPM/V is ongeveer 2rad/sec/V -> koppelconstante is 0.5Nm/A. Bij 60A dus 30Nm koppel.

Doe je de berekening voor 75V, dan kom je uit op een stroom van 40A, koppel constante van 0.75 en bij 40A dus 30Nm koppel....

In theorie zijn de overwegingen dus: veiligheid, stroomsterkte, wat is handig voor het accupack....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor jullie input.

[Bericht gewijzigd door Ghia op zondag 27 augustus 2023 17:54:49 (95%)