Als ie de vier lampen parallel heeft, hetgeen ik vermoed

Ik vermoede juist twee lampen in serie omdat hij de lader voed met 24 volt en hij zegt dat als hij de boel kortsluit de lampen volle kracht gaan branden.

Maar ja. Vooralsnog is er gewoon teveel onduidelijk.

Hij heeft, net als de TS, een 12V voeding van een "normale auto", maar een extra accu van 24V. De 12V voeding is op 25A afgezekerd, dus daar wil ie onder blijven. 4 lampen van 55W parallel levert een stroom van max 18A op. Wat mij betreft klopt het sommetje gewoon.

Heren, even wat meer uitleg hierover.
De lampen staan parralel in de voedingslijn, bedoelt als weerstand dus. Het gaat hier over een landbouwtrekker waarvan de 12V spanning via een stekker naar de aanhangwagen gaat, de stekker is gezekerd op 25A.

Het probleem is dat de omvormer meer stroom kan afnemen dan die 25A. Gebeurt normaal nooit, als de accu's niet volledig leeg zijn. Maar... wanneer de trekker draait en je de winch bedient valt de spanning wel erg terug als er een zware last aan hangt. Dan zien we hier de lampen wel gaan gloeien.

Als het moet dienen om de laadstroom te begrenzen zou ik eerder kiezen om de lamp(en) tussen accu en omvormer te monteren. Alleen weet ik dan niet te berekenen welke lampen je daarvoor moet kiezen, een accu op bv 22V met de omvormer op 28V, gaat er dan ook 10A kunnen lopen? Want het spanningsverschil tussen omvormer en accu is dan maar 6V...

Appel, Je constructie is prima. Het werkt. Ik had kennelijk in 1x goed begrepen wat je bedoelde, ex-fietser kennelijk niet. Wij hebben dezelfde kronkel of zo.

Een DCDC converter werkt door een spoel te schakelen en een feedback signaal te gebruiken om "Ho, stop effe dimmen, het is zat zo! " door te geven. Bij die van jou is dat "ho stop" signaal gebaseerd op de spanning van de uitgang. Maar het is triviaal om dat op basis van de stroom te laten zijn, of als je dat wilt allebij. Als je dus de stroom aan de uitganag wilt beperken, dan kan je beter gewoon dat princiepe gebruiken (dus een stroom-begrensde omvormer regelen).

Maar wat je nu hebt werkt kennelijk goed. Ik zeg: Houwe zo!

Ik begrijp het verhaal met lampen niet helemaal maar het beantwoord mijn vraag niet volgens mij.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat zo’n smart charger die 10amp kan leveren nooit meer dan 3A naar mn accu’s zal sturen?

Bedankt!

Ik leg het je even uit.
Als je dit even bekijkt naar een gewone auto installatie. Je kan daar zovel stroom uit trekken tot je zekering afslaat, laten we zeggen 10A.
Nu zetten we er een 'verbruiker', de lamp, in deze stroomkring. Die lamp heeft een bepaalde weerstand, die weerstand bepaalt de maximale stroom die er zal lopen wanneer de lamp brandt. Voor een 21W lamp is dat ongeveer 2A.

In jouw situatie zou de lamp dan tussen de lader en je accu komen te zitten.
De accu wil stroom opnemen, de lader kan maximaal 10A stroom leveren. Echter, wanneer er dan 2A bij 12V 'over' de lamp staat dan brandt de lamp en loopt er maximaal 2A ongeveer. Die 2A loopt ook naar je accu want deze staat in serie met je lamp, terug naar de lader.

Je kan dit net zo goed doen met een gewone weerstand, alleen kost die meer en zal die flink wat warmte moeten kunnen afvoeren. Daarnaast heeft de weerstand een vaste weerstandswaarde terwijl de lamp in 'koude' toestand een lagere weerstand heeft en wanneer ze brandt de weerstand wat toeneemt. Dat er 'eventjes' 10A door je accu zou lopen is geen probleem, maar dit moet niet te lang duren. Daarvoor is een lamp dus ideaal. En zelfs met een kortgesloten accu blijft alles nog heel, gaat je lamp gewoon branden.
De lamp gaat enkel branden wanneer je accu echt te leeg is en meer stroom zou opnemen dan wat de lamp doorlaat op 12V (of 24V bij een 24V lamp).

Ik ben niet zo goed in het uittekenen, daarvoor kan rew je misschien beter helpen.

Beste Appel,

Het is een tijdje geleden dat ik deze vraag gesteld heb maar bedankt voor je heldere uitleg.
Het is helemaal duidelijk zo.

Groetjes Joey